printlogo


کد خبر: 233346تاریخ: 1400/2/21 00:00
اخبار

اعلام مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰  از سوی دفتر رهبر انقلاب
دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به نزدیک شدن به عید سعید فطر، مبلغ فطریه برای سال 1400 را اعلام کرد. 
در همین رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، مسؤول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری گفت: برای افرادی که برنج ایرانی مصرف می‌کنند هر نفر حدود ۱۰۰ هزار تومان و برای کسانی که برنج خارجی مصرف می‌کنند هر نفر ۷۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. 
وی در پاسخ به این پرسش که در پرداخت زکات فطره تشخیص قوت غالب چگونه است، تصریح کرد: رعایت قوت غالب الزامی ندارد و امروز عمده مصارف و قوت غالب مردم جهان نیز گندم است، بنابراین توجه به قوت غالب الزامی نیست اما بهتر است کسانی که مصرف اصلی‌‌شان برنج است برنج را در نظر بگیرند. 
مسؤول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری بیان داشت: مثلا برای یک خانوار ۵ نفره زکات فطره هر نفر با احتساب گندم می‌شود ۱۰۰ هزار تومان که البته زکات در قالب هم اصل جنس یا تبدیل آن به پول، چه به صورت دستی و چه به صورت کارت به کارت مانعی ندارد. 
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد رضایی گفت: زمان پرداخت زکات فطره از غروب شب عید تا ظهر روز عید فطر است اما کسانی که نماز عید فطر به جا می‌آورند تا قبل از نماز باید آن را پرداخت کنند. 
مسؤول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری درباره شرایط پرداخت کفاره نیز افزود: طبق فتاوای غالب مراجع، زکات فطره باید به فرد نیازمند شیعه پرداخت شود اما پرداخت زکات فطره به مسلمانان غیرشیعه ایرادی ندارد. 
حجت‌الاسلام و‌المسلمین رضایی افزود: کفاره ۲ نوع عمد و غیرعمد مطرح است. برای فردی که هر روزه را به عمد نگرفته 60 مُدِ طعام باید به فقرا و نیازمندان طعام دهد و هر مد ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است، بنابراین 60 مد طعام 300 هزار تومان برای یک روز کفاره عمد می‌شود اما برای یک روزه کفاره غیرعمد نیز یک مد طعام یا ۵ هزار تومان معیار است.
***
نیاز به خون در تهران
مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: نیاز به خون در استان تهران هنوز رفع نشده و بیماران نیازمند خون چشم به راه اهدا‌کنندگان عزیز هستند. دکتر محمد‌رضا مهدی‌زاده افزود: همه ساله با ورود به ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون کاهش می‌یابد و امسال نیز وجود موج چهارم همه‌گیری کرونا سبب کاهش تردد مردم و مراجعه کمتر شده است، در حالی که نیاز به خون مستمر و همیشگی است و بیماران همه روزه نیازمند خون اهدایی و فرآورده‌های آن هستند. 
وی با اشاره به عمر ۳ روزه پلاکت گفت: کسانی که به این فرآورده خونی نیاز مبرم پیدا می‌کنند معمولا مشکلات انعقادی یا سرطان دارند و در صورت کمبود این فرآورده، همکاران انتقال خون با تماس و فراخوان اهدا‌کنندگان و دریافت مستقیم پلاکت این نیاز را رفع می‌کنند.
 وی تاکید کرد: ذخایر خون در استان تهران با توجه به شرایط موجود، بسیار شکننده است و شهروندان تهرانی در کمک به همشهریان و هموطنان خود و حفظ وضعیت پایدار ذخایر خونی اقدام کنند. مهدی‌زاده از شهروندان خواست در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان با اهدای خون جلوی کاهش ذخایر خون را بگیرند و به درمان بیماران کمک کنند. 
***
اعلام شرایط شرکت در آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان
مدیر کل اشتغال و کار‌آفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران، درباره آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان توضیحاتی ارائه داد. سردار حسن‌زاده درباره آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، خانواده شهدا و ایثارگران مشمول قانون می‌توانند در همه آزمون‌های استخدامی شرکت کنند. 
وی افزود: ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثاگران حاکی از آن است که همه دستگاه‌های موضوع ماده ۲ این قانون مکلفند حداقل ۲۵ درصد نیاز‌های استخدامی و تأمین نیرو‌های مورد نیاز خود را که وفق ضوابط و مجوز‌های مربوط و جایگزینی نیرو‌های خروجی خود اخذ می‌کنند، به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند.
 مدیرکل اشتغال و کار‌آفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: ۵ سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و آزادگان کمتر از یک سال اسارت اختصاص ‌دهند. 
***
ورود یک میلیون دوز واکسن کرونا تا هفته آینده
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به برنامه این سازمان برای واکسیناسیون اتباع خارجی، از ورود محموله جدید واکسن کرونا به کشور تا اوایل هفته آینده خبر داد. دکتر کریم همتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به محموله‌های جدید واکسنی که قرار است از سوی جمعیت هلال‌احمر وارد کشور شود، گفت: بحث واکسن به این صورت است که جمعیت هلال‌احمر با همکاری وزارت بهداشت، ‌وزارت امور خارجه و سفرای‌مان تلاش می‌کند تا بتوانیم واکسن وارد کنیم. ان‌شاءالله اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده قرار است یک میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شود. همچنین تا خردادماه هم مقادیر قابل توجهی واکسن وارد می‌شود. 

Page Generated in 0/0056 sec