printlogo


کد خبر: 233347تاریخ: 1400/2/21 00:00
نیمی از واکسن‌های کرونا در سامانه «تیتک» ثبت نشده است
خروج واکسن‌های وارداتی از زنجیره رسمی

اخبار و شایعات فراوانی درباره وجود واکسن‌های وارداتی در بازار سیاه به گوش می‌رسد که با قیمت گزافی به فروش می‌رود؛ واکسن‌هایی که اصالت مشخصی ندارند و این احتمال وجود دارد که واکسن‌های موجود در بازار سیاه تقلبی باشند یا اینکه تخلفاتی در ثبت واکسن‌ها در سامانه تیتک اتفاق افتاده باشد که این گونه واکسن‌ها در بازار موجود است. در این باره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وقوع تخلف در فرآیند واکسیناسیون به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، گفت: راهکار جلوگیری از وقوع تخلفات، استفاده از ظرفیت نظارتی سامانه تیتک است اما متأسفانه از این سامانه به صورت صحیح استفاده نمی‌شود. معصومه پاشایی‌بهرام با بیان اینکه تا‌کنون بیش از 3 میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است، گفت: بر اساس آمار‌ سامانه تیتک، نزدیک به یک‌میلیون و 400 هزار دوز واکسن تزریق شده است. 
وی با اشاره به تخلفات رخ‌ داده در فرآیند واکسیناسیون، اظهار داشت: متأسفانه تعدادی از واکسن‌ها از زنجیره رسمی توزیع خارج شده و با مبالغ هنگفت در بازار سیاه به فروش رسیده است به طوری که هر واکسن آسترازنکا در بازار سیاه تا 25 میلیون تومان به فروش می‌رسد، در حالی که که قیمت این واکسن در نهایت 300 هزار تومان است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تزریق خارج از نوبت واکسن در برخی از شهر‍‌های کشور، گفت: متأسفانه در برخی از مناطق کشور با جانمایی افراد فاقد اولویت در لیست‌های تزریق در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها روبه‌رو هستیم که می‌بایست به صورت جدی با این تخلف مقابله شود. پاشایی با اشاره به علت اصلی وقوع تخلفات در فرآیند واکسیناسیون، افزود: متأسفانه تاکنون از ظرفیت‌های سامانه‌ای برای رصد سیستمی واکسیناسیون استفاده نشده است؛ به عنوان مثال با وجود اینکه قرار بود سامانه تیتک در این فرآیند نقش داشته باشد اما این سامانه به صورت صحیح مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. وی با تأکید بر اهمیت استفاده کامل از سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت اقلام سلامت‌محور (تیتک)، گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد از شناسه‌های واکسن در سامانه تیتک ثبت نشده است و این موضوع احتمال تزریق واکسن‌های تقلبی را افزایش می‌دهد، چرا که تنها راه اصالت‌سنجی واکسن‌ها ثبت شناسه آنها در سامانه نظارتی تیتک است.  نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه ثبت آفلاین و با تأخیر شناسه اصالت واکسن امکان نظارت سیستمی را از بین می‌برد، اظهار داشت: این مساله می‌تواند احتمال وقوع تخلف را افزایش داده و منجر به ورود واکسن تقلبی کرونا به روند واکسیناسیون شود. 
پاشایی با انتقاد از نحوه هویت‌سنجی افراد هنگام تزریق واکسن کرونا، گفت: متأسفانه در فرآیند هویت‌سنجی و استحقاق‌سنجی افراد برای واکسیناسیون کرونا از روش‌های سنتی و غیرسیستمی استفاده می‌شود. وی با اشاره به راه‌حل موجود برای جلوگیری از وقوع تخلفات، اظهار داشت: راهکار جلوگیری از وقوع تخلفات پیش از این وجود داشته است که همان استفاده از ظرفیت نظارتی سامانه تیتک است اما متأسفانه از این سامانه به صورت صحیح استفاده نمی‌شود. نماینده مردم جلفا و مرند افزود: برای استفاده صحیح از سامانه تیتک باید آموزش‌های لازم توسط معاونت بهداشت به پرسنل بهداشتی داده شود تا آنها بتوانند از سامانه‌های سیب و تیتک به درستی استفاده کنند. همچنین می‌بایست تمام شناسه‌های اصالت واکسن‌ها در سامانه تیتک ثبت شود تا جلوی خروج واکسن از زنجیره رسمی گرفته شود. پاشایی ادامه داد: علاوه بر این باید تمام شناسه‌ها قبل از تزریق از سامانه تیتک استعلام شوند تا واکسن‌های تقلبی شناسایی شده و امکان وقوع تخلف کاهش یابد. 
***
شمار قربانیان کرونا در کشور به بیش از ۷۵ هزار نفر رسید
شمار جان‌باختگان بیماری «کووید-19» در کشور همچنان بالاست. بنا بر اعلام روابط‌عمومی وزارت بهداشت با ثبت ۳۵۱ فوتی جدید «کووید-19» طی یک شبانه‌روز، مجموع شمار قربانیان این بیماری در ایران از ۷۵ هزار نفر گذشت. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۴۰۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه شناسایی و ۲ هزار و ۵۱۷ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۳۵۱ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۵ هزار و ۲۶۱ نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۱۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. البته ۵ هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 
* رنگبندی شهر‌ها بر مبنای میزان ابتلا به کرونا 
بنا بر این گزارش، وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور این روزها با وجود آمار بالای مرگ‌ومیر اما متفاوت از ماه قبل است. ماه گذشته که آمار فوتی‌ها حدود ۴۰۰ نفر در روز اعلام می‌شد نقشه رنگ‌بندی کرونا در کل کشور قرمز و نارنجی بود اما اکنون نیز با وجود جان‌باختن حدود ۴۰۰ نفر در یک شبانه‌روز، شهرهای کمتری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند. گفتنی است، رنگ‌بندی شهرستان‌ها بر مبنای آمار مبتلایان جدید به ویروس کروناست که خوشبختانه این آمار در اردیبهشت‌ماه با کاهش چشمگیری نسبت به ماه گذشته همراه است.

Page Generated in 0/0061 sec