printlogo


کد خبر: 233353تاریخ: 1400/2/21 00:00
اخبار

دستور رئیس قوه ‌قضائیه برای تسهیل صدور مجوز کسب‌و‌کارها
رئیس قوه قضائیه در نشست خبری پایان سفر به استان همدان اظهار کرد: این سفر باید زودتر انجام می‌شد و در شرایط رعایت اصول بهداشتی در رابطه با کرونا تلاش شد با کمترین ظرفیت جلسات را داشته باشیم. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی افزود: یکی از مسائل مهم امروز در پرتو تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع تولید است که در این‌ رابطه نشستی را با مدیران و برخی تولیدکنندگان داشتیم و با حضور مسؤولان اجرایی و استاندار محترم، موانع و مشکلات مطرح شد که بخشی از این مشکلات به نظر ما حتما در استان قابل رفع‌ و برخی دیگر نیز در مرکز قابل حل است. مجموعه این اقدامات می‌تواند به رونق تولید، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در استان حتما کمک کند. وی ادامه داد: بازدیدی که از کارخانه صنایع غذایی داشتیم گواه این مساله بود که باید اقدام متفاوتی انجام داد که ما در آنجا اعلام کردیم ظرف یک ماه کارخانه کیوان راه بیفتد. برداشت ما بر اساس صحبت‌هایی که با مسؤولان استانی و‌ استاندار محترم داشتیم این است که ظرف 10روز‌ آینده چرخ‌های تولید این کارخانه به حرکت دربیاید و‌ ان‌شاءالله روزبه‌روز رونق پیدا کند. 
***
تصویب دامنه متقارن مثبت و منفی ۵ ‌در هیأت‌مدیره سازمان بورس
هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه 19 اردیبهشت 1400 با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی و پیرو مطالعات انجام‌شده، درباره متقارن‌سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت. 
از همین رو دامنه نوسان به جای مثبت 6 و منفی 4 به مثبت و منفی 5 تغییر یافت و در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.  همچنین درباره دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مقرر شد از روز شنبه مورخ 25/02/1400 حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمام نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به 15 میلیارد ریال و همچنین این مقدار درباره بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب 10میلیارد، 5 میلیارد و 5/2 میلیارد تغییر یابد. 
***
رشد اجاره‌بها به ‌رغم شرایط کرونایی
در حالی که بازار اجاره سال گذشته با اجرای ۳ مصوبه مهم ستاد ملی کرونا مبنی بر «الزام موجران به تمدید قراردادهای اجاره از سال گذشته و عدم امکان فسخ قرارداد»، «تعیین سقف اجاره‌بها در تهران و سایر شهرها» و «اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران» تا حدودی از تلاطمات دور ماند اما امسال به ‌رغم اعلام تمدید اعتبار این مصوبات تا تیرماه سال جاری از سوی وزیر راه‌و‌شهرسازی، بازار اجاره مسکن با وضعیت خوبی روبه‌رو نیست.  تسنیم در گزارشی نوشت: به گفته تعدادی از مشاوران املاک، اجاره‌بها در برخی محله‌های گران‌قیمت تهران ۷۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به بهار و تابستان سال گذشته و در برخی محله‌های ارزان‌قیمت‌تر، ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است.  این در حالی است که سقف افزایش اجاره‌بها برای قراردادهای تمدیدی، بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران ۲۵ درصد است. با این حال یافتن واحدهای اجاره‌ای با رهن کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان اگر چه به سختی امکان‌پذیر است. 
***
حذف قانون انتزاع و گرانی نهاده
نصرالله پژمانفر درباره علل گرانی مرغ با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آن، اظهار کرد: در صورتی که تولید داخل کشور به اندازه نیاز کشور نباشد، باید بر اساس تنظیم برنامه، اقدام به واردات کنیم. از سوی دیگر وجود هرگونه نقص در فرآیند برآورد مقدار مورد نیاز کالا، میزان ارز اختصاصی برای آن و شبکه توزیع‌کننده می‌تواند تمام فرآیند را با مشکلات جدی مواجه کند. 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه نبود سفارش‌های دقیق از میزان نیاز واقعی و واردات یکی از مشکلات اساسی در حوزه مرغ بود که مقصر اصلی عدم ثبت سفارش‌های دقیق دستاورد اشتباه آقای روحانی، در دولت یازدهم و دوازدهم است، چراکه رئیس‌جمهور معتقد بودند باید میان بخش تجاری و توزیع تفکیک قائل شد و به همین جهت بر اساس قانون انتزاع واردات نهاده‌های دامی را برعهده وزارت صمت گذاشتند و توزیع را به وزارت جهاد کشاورزی محول کردند.  وی گفت: در واقع با اجرای این قانون، ماموریتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت سفارش کالا و برنامه‌‌ریزی برای آن واگذار شد که اصلا در حوزه تخصص و آگاهی این وزارتخانه نبود و این عدم آگاهی زمینه را برای فساد آماده کرد. به گونه‌ای که بخشی از نهادهای دامی وارداتی در بنادر ما مفقود شد و میزان کالای ثبت سفارش شده با میزان واردات ثبت شده در سامانه بازارگاه دارای اختلافات قابل توجه بود.

Page Generated in 0/0070 sec