printlogo


کد خبر: 233374تاریخ: 1400/2/22 00:00
دور دنیا

آغاز مانور بزرگ ژاپن با فرانسه و آمریکا
مانور نظامی زمینی بزرگ میان نیروهای مسلح ژاپن، فرانسه و آمریکا از روز سه‌شنبه در جنوب غرب ژاپن آغاز شد. «نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن در سخنانی که از یوتیوب پخش شد، گفت: مانور آرک (۲۱ ARC) تا دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت. هدف توکیو گسترش همکاری دفاعی با دیگر کشورهای همفکر غیر از آمریکاست. نخستین مرحله این مانور ۳ روز به طول می‌انجامد و در جریان آن نیروها در پایگاه آینورا در ناکازاکی برای همکاری با یکدیگر در زمینه طراحی عملیاتی مستقر می‌شوند. آنها سپس در پایگاه آموزشی کریشیما مستقر خواهند شد تا مانورهای جنگ شهری و عملیات‌های آبی-‌ خاکی داشته باشند. این مانور در بحبوحه افزایش نفوذ چین در این منطقه برگزار می‌شود که هم توکیو و هم واشنگتن برای مقابله با آن تلاش می‌کنند. 
***
شکایت خانواده‌های سیاهپوست آمریکایی  از پلیس به سازمان ملل
خانواده‌های بیش از 100 قربانی خشونت و وحشی‌گری پلیس آمریکا، از مقام‌های سازمان ملل خواسته‌اند تحقیقاتی را درباره خشونت پلیس علیه سیاهپوستان آمریکایی انجام دهند. گاردین نوشت: خانواده‌های بیش از 165 قربانی خشونت‌های پلیس آمریکا با امضای نامه‌ای که آن را برای «میشل باشلت» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل ارسال کردند، خواستار تحقیقات مستقل درباره قتل و خشونت نیروهای پلیس در واکنش به اعتراضات در آمریکا شده‌اند. بیش از 250 گروه حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل از این خانواده‌ها حمایت کرده‌اند. خانواده‌های جورج فلوید، مایکل براون و دانته رایت از جمله کسانی هستند که این نامه را امضا کردند. این نامه 2 هفته پس از آن نوشته شده است که وکلای حقوق بشر 11 کشور جهان، ایالات متحده را به جنایت علیه بشریت متهم کردند، آن هم به ‌خاطر قتل و شکنجه سیاهپوستان آمریکایی. سازمان ملل تاکنون در برابر درخواست‌های مطرح‌ شده برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر و رفتارهای خشن و تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا مقاومت کرده است. سال گذشته نیز خانواده جورج فلوید نامه جداگانه‌ای را به سازمان ملل ارسال کردند. 
***
 شمار شهدای حمله به مدرسه سیدالشهدا  به ۸۵ نفر رسید
منابعی در دولت افغانستان تایید کردند شمار شهدای حمله به مدرسه دخترانه «سید‌الشهدا» در غرب شهر کابل به ۸۵ نفر رسیده و شمار زخمی‌های این حادثه نیز ۱۴۷ نفر اعلام شده است. دولت افغانستان دیروز را به احترام شهدای دانش‌آموزان دختر در کابل و حمله به دانشجویان در لوگر «ماتم ملی» اعلام کرد. پرچم افغانستان در داخل و خارج این کشور به صورت نیمه برافراشته درآمده است. روز شنبه ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی  مدرسه دخترانه «سیدالشهدا»ی کابل منفجر و ۲ مین کارگذاری شده نیز دقایقی بعد از آن منفجر شد. دهم اردیبهشت نیز انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در ولایت لوگر در جنوب کابل دست‌کم ۲۴ شهید و بیش از ۱۱۰ زخمی بر جا گذاشت که اغلب شهدا از دانشجویان و زخمی‌ها نیز همه غیرنظامی بودند. در حمله به مدرسه «دشت برچی» بیشتر شهدا دختران دانش‌آموز بودند. فهرست ۴۰ شهیدی که به مراکز درمانی این کشور منتقل شده بودند نشان می‌دهد ۳۳ نفر آنان دختر هستند. بر اساس این فهرست، در میان زخمی‌ها نیز ۱۰۷ نفر آنان دختر هستند که ۶۳ نفر آنان جوان و ۴۴ نفر کودک هستند. در میان مردان نیز ۱۲ نفر از زخمی‌ها کودکان هستند. در این فهرست چندین مورد وجود دارد که نام پدر ۲ یا ۳ نفر از کشته‌شدگان و زخمی‌ها یکی است که به نظر می‌رسد همه‌ آنان اعضای یک خانواده باشند. آمار نهایی این حادثه هنوز هم مشخص نیست. مسؤولان در افغانستان می‌گویند شماری از خانواده‌ها پیکر عزیزان خود را بدون اینکه ثبت شوند دفن کرده‌اند و حتی نهادهای دولتی که مسؤول کمک‌رسانی به خانواده قربانیان هستند، تاکنون فهرست نهایی را به دست نیاورده‌اند. چند روز بعد از این حمله، طالبان آتش‌بس عمومی اعلام کرد. دولت افغانستان در واکنش به این اقدام طالبان گفت آن را رعایت می‌کند ولی آتش‌بس دائمی می‌خواهد. 
***
پارلمان انگلیس به دنبال تحقیق از جانسون
کمیسیونر پارلمانی استاندارد انگلیس تایید کرد تحقیقاتی رسمی درباره تعطیلات ۲۰۲۰ بوریس جانسون در جزیره «ماستیک» دریای کارائیب در جریان است. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، تحقیقات این کمیته ناظر برای یافتن این مساله است که چه کسی هزینه اقامت و گذراندن این تعطیلات را برای بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و کری سیموندز، شریک زندگی وی پرداخت کرده است. البته آنطور که به نظر می‌رسد، این کمیته به بررسی تنش ایجاد شده بر سر تغییر دکوراسیون خانه شماره ۱۰ داوونینگ استریت، محل اقامت جانسون نمی‌پردازد. نمایندگان حزب کارگر انگلیس به کاترین استون، کمیسیونر استانداردها تاکید کرده بودند باید این مساله را هم بررسی کند اما در فهرست جدید تحقیقات تایید شده این مساله ذکر نشده است. جانسون بابت گذراندن این تعطیلات در سال ۲۰۲۰ در جزیره مذکور و بر اساس پاراگراف ۱۴ قانون پارلمان انگلیس تحت تحقیقات قرار دارد. این تحقیقات بویژه به سفرهای خارج از انگلیس در ۲۰۲۰ مربوط می‌شود. در قوانین انگلیس آمده که هر گونه بهره‌برداری و انتفاع اگر بیش از ۳۰۰ پوند خرج داشته باشد و اگر به طور کامل توسط فرد یا بودجه عمومی تامین نشود، باید ثبت شود. اگر تایید شود جانسون قوانین را شکسته، کمیته ناظر این قدرت را دارد اقداماتی را علیه وی وضع کند که شامل دستور برای عذرخواهی از مجلس عوام یا حتی تعلیق وی از حضور در پارلمان برای چند روز می‌شود. سخنگوی دفتر نخست‌وزیری جانسون در پاسخ به این تحقیقات گفت: فکر می‌کنم نخست‌وزیر به صورت شفافی انتفاع موجود را در ثبت منافع عوام اعلام کرده، بنابراین من شما را به آن اعلامیه ارجاع می‌دهم و چیز دیگری ندارم که به آن اضافه کنم.

Page Generated in 0/0066 sec