printlogo


کد خبر: 233375تاریخ: 1400/2/22 00:00
حمله خونین به مدرسه کازان

شهر کازان، شمالی‌ترین شهر جهان اسلام دیروز شاهد یکی از خونین‌ترین روزها در تاریخ معاصرش بود. صبح دیروز بر اثر تیراندازی مرگبار یک مهاجم نوجوان در مدرسه‌ای در پایتخت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه، مجموعا 9 دانش‌آموز و معلم جان باختند. 
خبرگزاری دولتی ریانووستی ابتدا از کشته شدن 11 نفر و زخمی شدن 32 نفر در این حمله مسلحانه به مدرسه شماره 175 کازان با عنوان «رحیم ایگیتز» خبر داد اما بعدتر منابع رسمی اعلام کردند تعداد تلفات کمتر از این بوده است. پلیس فدرال روسیه ساعتی بعد از این فاجعه، نوجوانی ۱۹ ساله را بازداشت کرد که یک مسلسل خودکار ثبت شده داشت. ابتدا تصور می‌شد عاملان حادثه ۲ نفر بوده‌اند اما شاهدان تایید کردند همین نوجوان که قبلا در مدرسه مزبور تحصیل می‌کرده، پس از تیراندازی از محل گریخته است. رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان پس از این واقعه به شبکه روسیه 24 گفت: «ما ۷ کودک پایه هشتم دبیرستان، ۴ پسر و ۳ دختر را از دست دادیم. آنها در طبقه سوم جان باختند و 16 نفر دیگر هم در بیمارستان بستری هستند». به گزارش رسانه‌های محلی، هشتمین قربانی واقعه یک معلم و نهمین قربانی یکی دیگر از دانش‌آموزان بوده که از ترس هدف قرار گرفتن از طبقه سوم پایین پریده‌اند. 
تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد دانش‌آموزان و معلمان پس از برخاستن صدای تیراندازی در حال خروج از مدرسه بوده‌اند و حتی برخی از پنجره‌ها یا بام مدرسه به پایین پریده‌اند که گفته می‌شود ۲ تن از محصلان به خاطر پرت شدن از طبقه سوم جان باخته‌ یا بشدت مجروح شده‌اند. مینیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان عامل این جنایت را تروریست خطاب کرده اما به گزارش شبکه آر‌‌بی‌سی مسکو به نقل از پلیس روسیه، این نوجوان 19 ساله که ایلناز گالیاویف نام دارد به احتمال زیاد فاقد وابستگی به گروه‌های تروریستی بوده است. اگر چه تحقیقات نشان می‌دهد او باورهای افراطی مذهبی داشته و قبل از اقدام به حمله نیز طبق اعلام پلیس، این نوجوان در شبکه‌های اجتماعی از قصد خود خبر داده بود اما به نظر می‌رسد او بیشتر تحت تاثیر بحران روحی بوده تا تفکرات تکفیری. سوابق تحصیلی گالیاویف در همین مدرسه نشان می‌دهد او دانش‌آموز آرامی بوده اما وقتی پس از اخذ دیپلم برای تحصیل به دانشگاه مدیریت تیسبی در همان حوالی می‌رود، در درس‌های خود موفق نبوده و دانشگاه را ترک می‌کند تا اینکه دچار بحران روحی می‌شود و تصمیم می‌گیرد به مدرسه سابق خود حمله کند. کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه در ۷۲۵ کیلومتری شرق مسکو واقع شده و بیش از 60 درصد جمعیت 2/1 میلیون نفری‌اش مسلمان هستند. تیراندازی‌ در مدارس روسیه بسیار نادر بوده و معمولا انگیزه‌های سیاسی یا مذهبی پشت سر چنین حوادثی بوده است. آخرین بار سال ۲۰۱۸ در شبه‌جزیره کریمه بود که در حمله‌ای مسلحانه به یک مدرسه، تروریست‌ها با اهداف سیاسی ضدحاکمیت مسکو بر این شبه‌جزیره ۱۹ دانش‌آموز را به قتل رساندند. بزرگ‌ترین قتل‌عام دانش‌آموزان در روسیه که یکی از مشهورترین موارد در جهان محسوب می‌شود نیز به جمهوری اوستیای شمالی روسیه مربوط می‌شود که در جریان آن جدایی‌طلبان چچنی با گروگان گرفتن 777 دانش‌آموز دبستان بسلان در این مدرسه، خواهان به رسمیت شناخته شدن استقلال چچن از روسیه شدند؛ واقعه‌ای که به قتل 340 نفر از این دانش‌آموزان انجامید. 

Page Generated in 0/0072 sec