printlogo


کد خبر: 233393تاریخ: 1400/2/22 00:00
طی 24 ساعت ۳۰۷ نفر از هموطنان‌ بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند
نمکی: از ویروس آفریقای جنوبی هراس دارم

با آنکه آمار مبتلایان به کرونا در کشور به نسبت هفته‌های گذشته  کاهش یافته اما  وزیر بهداشت تأکید دارد پروتکل‌های بهداشتی همچنان باید رعایت شود، چرا که کشور با ویروس‌های هندی و آفریقایی مواجه است. وزیر بهداشت گفت: تقریبا از دام ویروس انگلیسی با افتخار جستیم؛ البته نه اینکه تمام شد، بلکه فشار حداکثری‌اش برداشته شد و همچنان باید مراقبت شود و موارد را تحت نظر داشته باشیم. دکتر سعید نمکی در شانزدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: در پیک چهارم که برخی نامهربانی هم کردند، «ما ز یاران چشم یاری داشتیم» اما به دلیل اینکه به برخی حرف‌های ما اعتقاد نداشتند، در حد مقدور حتی مهربانی هم نکردند. نمکی همچنین گفت: ما تقریبا از دام ویروس انگلیسی با افتخار جستیم؛ البته نه اینکه تمام شد، بلکه فشار حداکثری‌اش از روی ما برداشته شد. ممکن است کلونی‌هایی را در گوشه و کنار داشته باشیم. استان‌هایی مانند مازندران، گیلان و... که مناطق روستایی گسترده دارند، باید مراقب باشند دیگر خیزی برداشته نشود اما فکر می‌کنم این پیک به گونه‌ای سر به نزول خواهد گذاشت. تردیدی ندارم که این اتفاق خواهد افتاد. وی تاکید کرد: اکنون چند موتاسیون جدید وارد کشور شده‌اند؛ یکی ویروس هندی است که در استان‌های بوشهر، هرمزگان، یزد، آذربایجان غربی و قم این ویروس را شناسایی کردیم. در بندرعباس در کوشکنار و عمانی ویروس آفریقای جنوبی را هم شناسایی کردیم. ما ویروس هندی، آفریقای جنوبی و کالیفرنیایی- هندی را هم داریم که هر یک ماهیت خاص خود را دارند. وی گفت: نخستین خواهشم این است که بشدت مراقب باشند. البته وحشتی که از ویروس انگلیسی داشتم، از ویروس هندی ندارم اما از ویروس آفریقای‌جنوبی هراس دارم. 
 
* ۳۰۷ فوتی و ۱۸۱۳۳ مبتلای جدید
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت ۱۸هزار و ۱۳۳ مبتلای جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۰۷ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. بنا به این گزارش، از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲‌هزار و ۵۷۵ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۳۰۷ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۵ هزار و ۵۶۸ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۱۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۵ هزار و ۵۲۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند. تاکنون یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۵۸۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۱۲ هزار و ۱۳۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌ شده در کشور به یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۲۵ دوز رسید.
 
* اتمام واکسیناسیون سالمندان ۸۰ سال به بالا
معاون بهداشت وزیر بهداشت از اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال تا امروز چهارشنبه خبر داد و گفت: آخر هفته اگر واکسن به دست‌مان برسد، واکسیناسیون سالمندان ۷۵ سال به‌ بالا را آغاز می‌کنیم که تعداد آنها حدود ۹۷۰ هزار نفر است و بعد از آن سراغ افراد ۷۰ تا ۷۵ ساله می‌رویم که بالای ۲ میلیون نفر هستند. دکتر علیرضا رئیسی در ادامه گفت: خوشبختانه روند بیماری کرونا در همه استان‌ها نزولی شده و ۵ استانی هم که قبلا به قله رسیده و سیر نزولی را طی نکرده بودند، اکنون سیر نزولی‌شان شروع شده است. تهران هم سیر نزولی خوبی را شروع کرده است. وی افزود: اگر آخر هفته واکسن به دست‌مان برسد، اعلام می‌کنیم که واکسیناسیون ۷۵ سال به بالاها را آغاز کنند که تعداد آنها حدود ۹۷۰ هزار نفر است و بعد از آن سراغ افراد ۷۰ تا ۷۵ سال می‌رویم که بالای ۲ میلیون نفر هستند. 

Page Generated in 0/0072 sec