printlogo


کد خبر: 233394تاریخ: 1400/2/22 00:00
مدیریت شهری پنجم تهران در حالی که ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند به دنبال القای کارآمدی در اذهان عمومی است اما پرونده این دوره در برابر مردم حکایتگر حقیقتی دیگر است
کارنامه کدر
پرویز سروری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» ‌با اشاره به انتخاب شعار شفافیت از سوی مدیریت پنجم شهری جریان اصلاحات را غیرشفاف‌ترین جریان سیاسی کشور دانست

مصطفی خدابخشی: شهرداری و شورای شهر این روزها بعد از ۴ سال رکود و بی‌تحرکی، یک بار دیگر فعال شده و تب‌و‌تاب و تحرک را به خود می‌بینند اما این پویایی به منظور ساخت‌و‌ساز در شهر و اجرای پروژه‌های بر زمین مانده و پیگیری مسؤولیت‌های ذاتی واگذارشده به آنها نیست. مدیریت شهری پنجم تهران بعد از یک خواب طولانی، یک بار دیگر در زمین پروژه عملیات روانی در حال فعالیت است تا شاید بتواند کارکرد نزدیک به صفر خود را در اذهان عمومی به عدد 100 یا نزدیک به آن برساند. شهردار تهران و اعضای شورا در نطق‌های مختلف در حالی که دست‌شان از هر گونه اقدام عمرانی موثر برای شهر تهران خالی است و مردم این موضوع را بخوبی لمس کرده‌اند، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی خود در ۴ سال گذشته را شفافیت در شهرداری معرفی می‌کنند؛ شفافیتی که تاریخ مصرف آن برای اجرا بسیار کم بود اما مانور و عملیات روی آن ۴ سال به طول انجامید. ادعای شفافیت در حالی دست به دست بین مدیران شهری به چرخش درآمده که در آخرین اخبار، از مجموع 12 نفر از اعضای کنونی شورای شهر که برای انتخابات دور ششم مدیریت شهری تهران ثبت‌نام کرده‌اند تنها ۲ نفر تایید صلاحیت شده و مابقی در پشت چشمان تیزبین نظارتی قانون مخفی نماندند. این در شرایطی است که چند روز پیش حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد رشوه ۳ تن از اعضای ردصلاحیت شده شورای شهر تهران برای به دست آوردن صلاحیت خبر داده بود. وی در این زمینه با بیان اینکه شهرداری‌ها و شوراهای ناظر، مرکز پول شهرها، شهرستان‌ها و روستاهای کشور هستند، گفت: ۳ تن از افرادی که در شورای اسلامی شهر دوره پنجم تهران حضور دارند، پیشنهاد رشوه داده‌اند. آقای قالیباف گفتند، اطلاعات این افراد را در اختیار معاون بازرسی مجلس قرار دهیم. اخطار می‌دهم که اگر این افراد خلاف قانون هفته آخر و شب جمعه تایید صلاحیت شوند، از آنها نخواهیم گذشت. 
 
* طبل توخالی شفافیت!
در حالی شهردار و اعضای شورا بر طبل توخالی شفافیت می‌کوبند که پیروز حناچی در نشست خبری خود به منظور تشریح مجموعه عملکردی این دوره از شهرداری تهران به مواردی همچون تغییر رویکرد در مدیریت شهری، حفظ باغات تهران، اجرای چند باغ راه، افتتاح مجموعه فرهنگی رازی در آینده نزدیک، جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی، راه‌اندازی سامانه تهران من، ارائه تراز مالی شهرداری در لحظه و... اشاره کرد. دست شهردار تهران برای ارائه گزارش خدماتی چنان خالی بود که حتی آماری صحیح از نوع اقدامات صورت‌گرفته از سوی سازمان متبوعش در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی ارائه نکرد و تنها به بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای در این بخش صورت گرفته، بسنده کرد. شهردار تهران در حالی مدعی انجام اقدامات گسترده در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی است که مردم به عنوان ناظران اصلی و مستقیم خدمات ارائه‌ شده، اقدامات مورد ادعای شهردار در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی را به هیچ عنوان لمس نکرده و تنها با گذشت زمان شاهد ورود دیرهنگام قطارها به ایستگاه‌ها و افزایش تراکم در مترو و اتوبوس هستند. 
 
* پیگیری قضایی شهرداران مناطق 2 و 8
مدیریت شهری در حالی مدعی شفافیت است که سال گذشته شهرداران مناطق ۸ و 2، پای‌شان به دلیل مسائل مالی به مجامع قضایی باز شد و بعد از آن پرونده‌هایی در زمینه مدیران شهروند و واکسن‌خواری بروز و ظهور پیدا کرد. سوال اینجاست در حالی که شهرداری تهران مدعی شفافیت در مجموع فعالیت‌های خود است، چرا برای جلوگیری از فساد اقدام عاجلی نداشته تا اینکه دیگر دستگاه‌های نظارتی به دنبال شفاف‌سازی امور شهرداری برآیند؟در این زمینه روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قضائیه با اشاره به پرونده بازداشت ۲ شهردار مناطق تهران گفت: دی‌‌ماه سال گذشته ۲‌شهردار تهران مورد تعقیب قرار گرفتند و با قرار تأمین بازداشت شدند. متعاقب آن یکی از معاونان سابق یکی از شهرداران مناطق هم مورد تعقیب قرار گرفت و ۳ نفر از پیمانکاران هم در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفتند. وی افزود: در آستانه سال جدید این متهمان با قرار وثیقه آزاد شدند و تحقیقات پرونده در دست پیگیری است و به محض اتمام آن، پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد. 
 
* انفصال دائم معاون شهردار تهران از خدمات دولتی
همچنین آخرین اخبار مربوط به ورود قوه ‌قضائیه به پرونده‌های مربوط به مدیریت شهرداری تهران حکایت از انفصال دائم معاون شهردار تهران از خدمات دولتی دارد. در این زمینه حجت‌الاسلام درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به آخرین اقدامات این سازمان در اجرای دستور رئیس دستگاه قضا برای پیگیری پرونده حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر تهران گفت: ۱۱ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند که گزارش آن به دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام شده است و یکی از معاونان شهردار تهران از سوی هیأت رسیدگی به تخلفات نهاد، به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است. وی افزود: ۷‌نفر به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری و ۳ نفر نیز به هیأت رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری معرفی شدند. 
 
* اصلاحات، غیر‌شفاف‌ترین جریان سیاسی کشور
در حالی که ابعاد شفافیت در شهرداری تهران با وجود گذشت ۴ سال مشخص نیست و عموما جریانات سیاسی بر عملکرد شورا و شهرداری سایه انداخته‌اند، شهردار تهران بر این باور است که «قطعا شورای ترکیبی به لحاظ تضارب آرا بهتر است. اگر افراد یک هدف واحد را دنبال کنند و از جناح‌های مختلف باشند، تضارب آرا شکل می‌گیرد و نتیجه بهتری دارد تا اینکه افراد همگی از یک جناح در شورا حضور داشته باشند». در همین رابطه پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه اصلاح‌طلبان همیشه مدعی موضوعی می‌شوند و در نهایت خودشان برخلاف آن عمل می‌کنند، گفت: شفافیت یک مطالبه عمومی و منطقی است و نباید به آن از دریچه سیاسی نگاه کرد، چرا که این مقوله از ظرفیت بالایی برای بازدارندگی برخوردار است. وی ادامه داد: ما بر این باوریم که شفافیت می‌بایست در همه عرصه‌ها و قراردادها مورد توجه باشد. برای مثال شفافیت در قوه‌ قضائیه در زمینه احکامی که توسط قضات صادر می‌شود می‌تواند مردم را از روند اجرای پرونده‌ها و احکام مطلع کند. دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه برخلاف نظر اصلاح‌طلبان که ادعای شفافیت دارند این جریان غیر‌شفاف‌ترین جریان سیاسی کشور است، گفت: شفافیت باعث جلوگیری از بسیاری کج‌رفتاری‌ها می‌شود و ما از اصلاح‌طلبان بیشتر از این توقع نداشتیم که ادعای شفافیت کرده و خلاف آن عمل کنند. عدم ارائه فیش‌های حقوقی و بیان این مطلب از سوی شهردار تهران که این کار به صلاح نیست، خود نشان از نبود شفافیت در امور ادعایی است. معتقدیم اگر می‌خواهید شفافیت باشد باید در تمام ابعاد آن را در نظر داشته باشیم و افرادی خاص در این مورد مستثنا نشوند. وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت شهری پنجم هیچ عملکرد خاصی در حوزه خدمات‌رسانی به مردم نداشته است، گفت: با توجه به متوقف بودن شهر و عدم پویایی در آن، این ادعای اصلاح‌طلبان درباره اینکه ما شفاف‌ترین دوره بوده‌ایم می‌تواند درست باشد، چرا که چیزی برای عرضه نداشتند که بخواهند شفاف ارائه کنند. در این دوره صرفا حقوق کارکنان پرداخت شد و اسم چند کوچه و خیابان تغییر کرد که این به تنهایی نیازی به شفافیت ندارد. سروری با اشاره به ضرورت ارائه گزارش دقیق از عملکرد شهرداری به مردم، تاکید کرد: با وجود اینکه چندین بار این درخواست را از مدیریت شهری پنجم جهت ارائه گزارش به مردم داشتیم ولی می‌بینیم تاکنون این اقدام صورت نگرفته و در این زمینه کلی‌‌گویی می‌شود. در حالی که این دوستان مدعی‌اند امتیاز این دوره مربوط به شفافیت است، ما توقع داریم بیایند بگویند دقیقا در چه موضوعاتی شفافیت داشته‌اند. 

Page Generated in 0/0064 sec