printlogo


کد خبر: 233406تاریخ: 1400/2/22 00:00
واکنش نیروی دریایی سپاه به ادعای سخنگوی پنتاگون: به رفتار مخاطره‌آمیز و غیرحرفه‌ای آنها اخطار داده شد
شلیک در خلیج‌فارس، مذاکره در وین

گروه سیاسی: در پی ادعای اخیر جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا پیرامون نزدیکی شناورهای نیروی دریایی سپاه به شناورهای دریایی ارتش تروریست این کشور در تنگه هرمز در ۲۰ اردیبهشت‌ماه، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به رفتارهای غیرحرفه‌ای ناوگان آمریکایی، ادعای کربی را نادرست و فرار به جلو دانست و تاکید کرد: بهتر است آمریکایی‌ها از رفتار غیرحرفه‌ای پرهیز و با تمکین به قوانین و مقررات دریانوردی، امنیت خلیج‌فارس را به مخاطره نیندازند. به گزارش «وطن‌امروز»، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در قسمتی از این اطلاعیه اعلام کرد: «در ادامه رفتارهای غیرحرفه‌ای ناوگان نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا در خلیج‌فارس بویژه در ماه جاری که امنیت منطقه را همواره با تهدید و مخاطره جدی مواجه ساخته است، روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ شناورهای گشتی نیروی دریایی سپاه در حین اجرای ماموریت‌های جاری و متعارف روزانه خود در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران با ۷ فروند شناور دریایی آمریکایی‌ها در تنگه هرمز که به ارتکاب رفتارهای غیرحرفه‌ای مانند پرواز بالگرد، شلیک فلیر و تیراندازی بی‌هدف، بی‌مورد و تحریک‌کننده مبادرت ورزیدند، روبه‌رو و ضمن رعایت فاصله قانونی در چارچوب دستورالعمل‌ها و مقررات دریانوردی به رفتار مخاطره‌آمیز و غیرحرفه‌ای آنها تذکر و اخطار داده شد».
 این در حالی است که ساعاتی قبل از انتشار این اطلاعیه، جان کربی، سخنگوی پنتاگون مدعی شد قایق‌های سپاه به ۱۵۰یاردی ۶ ناو آمریکایی که در حال اسکورت زیر دریایی جورجیا بودند، نزدیک شده بودند. ۱۳ قایق سپاه پاسداران به ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز نزدیک شدند و این ناوها ۳۰ تیر برای هشدار شلیک کردند. 
 
* افزایش تحریکات نظامی آمریکا همزمان با مذاکرات وین
این تحرکات و تحریکات نظامی آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس در برهه‌ای اتفاق می‌افتد که در وین گفت‌وگوها بین مذاکره‌کنندگان ایرانی و کشورهای 1+4 بر سر بازگشت ایالات‌متحده به برجام، انجام تعهدات و راستی‌آزمایی این اقدامات در جریان است و این مذاکرات در مرحله‌ای حساس قرار دارد. در بیانیه نیروی دریایی سپاه نیز به افزایش این رفتارهای غیرحرفه‌ای از جانب شناورهای ارتش تروریست آمریکایی در ماه جاری اشاره شده است. شبیه این اقدامات از جانب آمریکایی‌ها در زمان اجرایی شدن توافق برجام نیز رخ داده بود. دی‌ماه ۱۳۹۴ همزمان با شروع موعد اجرایی شدن توافق برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5، در پی ورود ۲ قایق نظامی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در نزدیکی جزایر فارسی، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این ۲ قایق را توقیف و ۱۰ملوان نیروی دریایی آمریکا را بازداشت کرد. تصاویر ملوانان آمریکایی در حالی که زانو ‌زده و به نشانه تسلیم دست‌های‌شان را روی سرشان گذاشته بودند به‌سرعت در شبکه‌های مجازی منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. آمریکا آن زمان ورود ملوانان خود به آب‌های سرزمینی ایران را ناشی از اشتباه ناوبری خواند؛ هر چند بسیاری معتقد بودند این اقدام به منظور سنجش تغییر رفتار ایران به تبع برجام صورت گرفته ‌است که با اقتدار به آن پاسخ داده شد. با این حال جریان غربگرا در داخل که ید طولایی در همصدایی و دلواپسی منافع آمریکا در منطقه داشته و سعی می‌کند هر اقدام در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی ایران را به‌مثابه خطری برای مذاکرات تفسیر کند، پس از این واقعه هم رویکردی مشابه از خود نشان داد. 
به ‌عنوان مثال عبدالله رمضان‌زاده در توئیتی نوشت: «تحریکات در خلیج‌فارس شروع شد تا برجام به نتیجه نرسد». موضع این چهره اصلاح‌طلب در حالی است که مشابه این حادثه، دی‌ماه 94 نیز تکرار شد اما چند ساعت پس از بازداشت نیروهای آمریکایی، با وساطت ظریف آزاد شدند. 

Page Generated in 0/0062 sec