printlogo


کد خبر: 233420تاریخ: 1400/2/25 00:00
دور دنیا

انفجار در مراسم نماز جمعه کابل 12 شهید بر جا گذاشت
پلیس کابل اعلام کرد در پی انفجاری در مسجدی در شهرستان «شکردره» این ولایت ۱۲ نفر از جمله امام جماعت شهید و بیش از ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند. به گفته پلیس کابل، این انفجار ظهر روز جمعه هنگام برپایی نماز جمعه در مسجد «حاجی بخشی» در منطقه قلعه مرادبیک شهرستان شکردره رخ داد. «فردوس فرامرز» سخنگوی پلیس کابل در این باره گفت: در این انفجار «مفتی نعمان» امام‌جمعه مسجد با ۱۱ نمازگزار شهید و بیش از ۱۵ نمازگزار دیگر زخمی شدند. مسؤولیت این انفجار را تاکنون فرد یا گروهی برعهده نگرفته است. 
طالبان دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده است. این انفجار درحالی رخ داده است که طالبان ۳ روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرده‌اند. اشرف غنی نیز به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده آتش‌بس را رعایت کنند. 
***
الکاظمی:
 در انتخابات نامزد نمی‌شوم
نخست‌وزیر عراق رسما عدم کاندیداتوری خود در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور را اعلام کرد. به گزارش سایت شبکه سومریه‌نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی اعلام کرد در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور کاندیدا نخواهد شد. وی در این باره گفت: با اعلام عدم مشارکت در انتخابات یا حمایت از یک حزب یا طرفی در مقابل طرف دیگر به وعده‌ای که به ملت عراق دادیم، عمل کردیم. 
الکاظمی تصریح کرد: دولت به وعده‌اش برای تلاش با هدف برگزاری انتخابات زودهنگام پاک و مستقل عمل کرد. ما تاریخ ۱۰ اکتبر سال جاری میلادی را برای برگزاری انتخابات تعیین کردیم و دولت من تمام حمایت لازم برای برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات را ارائه کرده است. 
***
مشاهده یک بیماری عفونی نادر در هند در بحبوحه جولان کرونا
طی 24 ساعت گذشته حدود ۴ هزار هندی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌ و بیش از 343 هزار نفر به این بیماری مسری مبتلا شده‌اند. طی چند هفته گذشته شمار مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا در هند افزایش قابل توجهی داشته است. از زمان شیوع این بیماری در هند تاکنون بیش از 24 میلیون نفر بیمار شده‌ و دست‌کم 262 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. همزمان با جولان کرونا، پزشک‌های هندی از بروز یک نوع عفونت بسیار نادر خبر داده‌اند. در این بیماری عفونی، «سمارق سیاه» در جسم پخش می‌شود و بافت‌ها و استخوان‌ها را تخریب می‌کند. به گزارش دویچه وله، این عفونت سمارقی یا قارچی (Mucormycosis) می‌تواند بیماران را معیوب کند یا منجر به مرگ آنها شود؛ میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آن 50 درصد است. هر چند ابتلا به این عفونت قارچی همزمان با پاندمی کرونا بروز یافته است اما تنها منحصر به بیماران «کووید-19» نیست. اتول پاتل، عضو اداره دولتی مبارزه با کرونا گفت: «موارد ابتلا به این عفونت قارچی در میان بیماران بهبود یافته کرونا ۴ تا ۵ برابر بیشتر از زمان پیش از پاندمی است». شورای تحقیقات طبی هند از بیمارستان‌هایی که بیماران کرونا، دیابت یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف را مداوا می‌کنند، خواسته است به علائم اولیه عفونت قارچی از جمله درد سینوس، گرفتگی بینی، درد صورت، تورم، بی‌حسی و دندان درد توجه کنند. 
***
رزمایش مشترک آمریکا و اروپا با ادعای شفافیت
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از رزمایش مشترک این کشور با اروپا سخن گفت و مدعی شد با شفافیت آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد. جان کربی در نشست خبری خود با بیان اینکه آمریکا و اروپا رزمایش مشترک برگزار کرده‌اند، افزود: این یک رزمایشی بزرگ است که برای ایجاد آمادگی و همکاری بین متحدان و شرکای ناتو طراحی شده است. وی ادامه داد: این رزمایش با زیردریایی یواس‌اس نیومکزیو که اوایل این هفته وارد ترامسوی نروژ می‌شود، ادامه دارد و طی چند روز آینده، این تمرینات نظامی در آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، آلمان و مقدونیه شمالی انجام خواهد شد. سخنگوی پنتاگون اضافه کرد: نیروهای هوایی ایالات متحده در اروپا و آفریقا هم رزمایش ستاره‌های شوالیه ۲۰۲۱ را آغاز کردند که یک تمرین مشترک چندملیتی با نیروهای ایالات متحده، آلبانی، کرواسی، یونان، ایتالیا و اسلوونی بود. کربی اظهار کرد: این تمرین‌ها، دفاع هوایی و موشکی یکپارچه را آزمایش می‌کند. این برنامه بر دفاع از زمینه‌های کلیدی و آموزش برنامه‌ریزی شده شامل یک عملیات پرواز و سناریوهایی با کمک رایانه متمرکز است. وی با تاکید بر اینکه این رزمایش ماهیتی دفاعی دارد، گفت: این رزمایش به منظور بهبود آمادگی نیروها برای دفاع از ناتو است. این همان کاری است که ما انجام می‌دهیم. ما آموزش می‌دهیم تا آماده باشیم و از ذهنیت و توانایی عملیاتی برخوردار باشیم. سخنگوی پنتاگون اظهار کرد: تا هر زمان که ممکن باشد، از این رزمایش اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، چرا که معتقدیم شفافیت مهم است و همچنین برای جلوگیری از هر گونه سوءتفاهم و محاسبات غلط، آن را بسیار مهم می‌دانیم. 

Page Generated in 0/0097 sec