printlogo


کد خبر: 233443تاریخ: 1400/2/25 00:00
اخبار

واکسیناسیون عمومی با واکسن «کوو ایران برکت» پس از تأیید وزارت بهداشت
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بیان اینکه نتایج فازهای مطالعه بالینی واکسن «کوو ایران برکت» توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، گفت: اجازه واکسیناسیون عمومی با واکسن کرونای «کوو ایران برکت» پس از تأیید وزارت بهداشت صادر می‌شود. محمد مخبر در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در اردیبهشت‌ماه یک میلیون دوز واکسن تولیدشده «کوو ایران برکت» را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد، اظهار داشت: پس از اتمام فاز یک مطالعات انسانی برای ورود به فاز دوم تست انسانی، واکسن «کوو ایران برکت» از لحاظ عوارض بررسی شد و بر اساس استانداردهایی که وزارت بهداشت تعیین کرده بود مجوز فاز دوم تست انسانی صادر شد. وی افزود: پس از اتمام فاز دوم، اجازه ورود به فاز سوم توسط وزارت بهداشت صادر شد و پس از اتمام این فاز نیز نتایج توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود تا اجازه واکسیناسیون عمومی با واکسن کرونای «کوو ایران برکت» صادر شود. مخبر ادامه داد: زمان‌بندی برای استفاده عمومی از واکسن کرونا توسط خود وزارت بهداشت تعیین می‌شود.
***
وقوع رگبار و رعد و برق در ۲۴ استان کشور
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید در ۲۴ استان کشور طی روزهای اول هفته جاری خبر داد. صادق ضیاییان در گفت‌و گو با ایسنا اظهار کرد: رگبار و رعد و برق طی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت در برخی نقاط کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان، لرستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، غرب و جنوب یزد، فارس، کرمان و شمال هرمزگان ادامه خواهد داشت. وی تصریح کرد: طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه (۲۶، ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، مرکز و جنوب شرق کشور، ارتفاعات و دامنه‌های البرز و زاگرس، ارتفاعات هرمزگان و غرب یزد رگبار پراکنده همراه با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه تا روز سه‌شنبه دمای هوا در سواحل دریای خزر بین ۷ تا ۱۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد، گفت: به ‌طور کلی دمای هوا از روز یکشنبه تا سه‌شنبه (۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت) در بیشتر مناطق کشور به ‌طور نسبی افزایش خواهد داشت. وی درباره وضعیت جوی تهران در روز‌های آینده تصریح کرد: آسمان تهران روز شنبه کمی ابری، در بعد از ظهر با افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید همراه با رگبار و رعد و برق و با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی روز یکشنبه نیز کمی ابری، گاهی وزش باد و با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
***
تولید ۴ میلیون دوز واکسن ایران- کوبا تا پایان شهریور
رئیس انستیتو پاستور ایران از تولید یک میلیون دوز واکسن کرونا تا آخر خرداد و ۳ میلیون دوز تا پایان شهریور در صورت اخذ مجوز خبر داد. علیرضا بیگلری در حاشیه بازدید از سایت تزریق واکسن ایران- کوبا در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل با اشاره به اینکه این واکسن از نوع واکسن‌های نوترکیب است که کم‌عارضه و بسیار موثر است، گفت: این امر در کوبا در کارآزمایی یک و ۲ به اثبات رسیده است و در فاز ۳ در کوبا روی ۴۵ هزار داوطلب مورد بررسی قرار گرفت که نشان داد این واکسن کارایی و ایمنی بسیار بالایی دارد. بیگلری اعلام کرد: در ایران از ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ کار در اصفهان شروع شد و در کارآزمایی ۳ یا فاز نهایی واکسن، قرار است به ۲۴ هزار نفر از هموطنان در ۸ شهر کشور تزریق شود. رئیس انستیتو پاستور ایران اذعان داشت: تا آخر خرداد یک میلیون دوز از این واکسن آماده خواهد بود و با اخذ مجوز می‌توانیم تا پایان شهریور ۳ میلیون دوز دیگر تولید کنیم. بیگلری بیان کرد: ویژگی واکسن جدید انستیتو پاستور مربوط به فناوری آن است که تاکنون فقط محدود به ۴ کشور آمریکا، انگلیس، روسیه و چین بوده و ایران پنجمین کشوری است که این فناوری را دارد. وی گفت: ویژگی دیگر این واکسن جدید این است که اگر جهش‌های جدیدی در ویروس «کووید-19» به وجود آید، این واکسن با سرعت بسیار زیاد در کمتر از ۲ هفته می‌تواند بازمهندسی شود و با جهش‌های جدید مقابله کند. 
***
ناپایداری ذخایر خون تهران
مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به ناپایداری ذخایر خون و فرآورده‌های آن در استان تهران گفت: ذخایر خونی ما ناپایدار است و هر لحظه ممکن است به وضعیت بحرانی وارد شود و در فرآورده‌های خونی دچار مشکل شویم. بر این اساس خواهشمندم مردم با اهدای مستمر و مداوم خون، ما را یاری کنند. محمدرضا مهدی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ذخایر خون و فرآورده‌های آن در تهران گفت: ما هر سال بعد از تعطیلات نوروز تا اواخر اردیبهشت با موجی از مراجعه مردم جهت اهدای خون مواجه بودیم که همیشه باعث می‌شد ذخایر خونی خوبی برای‌مان ایجاد شود اما امسال بعد از تعطیلات با موج چهارم کرونا در کشور مواجه شدیم و اواخر فروردین هم ماه مبارک رمضان را داشتیم که این موضوع باعث شد با موج اهدای خونی که هر سال شاهد بودیم، مواجه نشویم و منجر به این شد که ذخایر خونی ما مقداری کاهش یابد. وی افزود: البته در ماه مبارک رمضان مردم مراجعه خوبی به مراکز اهدای خون داشتند که از همه مراجعه‌کنندگان تشکر می‌کنیم اما مراجعه به میزانی که ذخایر خونی خوبی برای‌مان ایجاد کند، نبود. همه این عوامل باعث شده است که اکنون ذخایر خونی ما تقریبا بی‌ثبات باشد، البته در حال حاضر برای تامین فرآورده‌های خونی مشکلی نداریم اما اگر روند فعلی در مراجعه مردم ادامه یابد، قطعا در روزها و هفته‌های آتی با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تامین فرآورده‌های خونی مورد نیاز ۱۶۷ بیمارستان استان تهران روبه‌رو خواهیم شد. 

Page Generated in 0/0050 sec