printlogo


کد خبر: 233444تاریخ: 1400/2/25 00:00
۲۰۲ نفر طی 24 ساعت بر اثر بیماری «کووید - 19» جان باختند
شرایط ناپایدار تهران در روز‌های کاهش مرگ‌و میر کرونایی

آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در کشور با وجود اینکه خیلی از بیماران مبتلا به این ویروس تخت‌های بیمارستانی را اشغال کرده‌اند، نزولی شده و به حدود 200 نفر در یک شبانه‌روز رسیده است. به گزارش «وطن‌امروز»، هر چند میزان مرگ‌ومیر بیماری «کووید-19» در کشور روند کاهشی را به نسبت ماه گذشته در پیش گرفته است اما کارشناسان بهداشت همچنان برعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی تا قطع تدریجی چرخش ویروس کرونا در کشور تاکید دارند و معتقدند سرعت بالای سرایت‌پذیری این بیماری به دلیل وجود چند نوع ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور هشدار جدی برای کسانی است که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کم‌توجه‌اند. این در حالی است که بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۱۰ هزار و ۱۴۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۱۵۴۵ نفر از آنها بستری شدند. هم‌اکنون مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به 2 میلیون و ۷۳۲ هزار و ۱۵۲ نفر رسیده است. متاسفانه در طول 24 ساعت ۲۰۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر برسید. همچنین خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵۴۶۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دوز رسیده است. گفتنی است در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 
 
* تهران همچنان در وضعیت ناپایدار
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: تهران در تعداد مجموع بستری جدید نسبت به روزهای گذشته با کاهش مواجه بود اما این کاهش خیلی شدید نبوده است. مجموعا تعداد موارد بستری جدید ما در تهران حدود ۱۲۰۰ مورد بوده که ۱۸۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. علیرضا زالی روز پنجشنبه تصریح کرد: مجموع بیمارانی که در حال حاضر در تهران بستری هستند، 7 هزار و ۳۵۰ بیمار است که از این تعداد ۱۹۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. زالی همچنین گفت: نکته بسیار مهم این است که آمار مراجعان سرپایی ما که عددی بیش از ۱۰ هزار بیمار است، نشان می‌دهد شهر و استان تهران کماکان با شرایط ناپایدار و بی‌ثبات مواجه است و ممکن است با هرگونه تغییر در رفتارهای ازدحامی، شاهد خیزهای جدید بیماری باشیم. 
 
* مراقبت‌های پس از تزریق واکسن کرونا
کارشناسان می‌گویند کسانی که واکسن کرونا تزریق می‌کنند باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. رئیس بخش عفونی بیمارستان بقیه‌الله(عج) گفت: برای افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند نیاز به داشتن رژیم غذایی خاصی پس از تزریق واکسن نیست اما مصرف مایعات مفید است. مرتضی ایزدی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه پس از انجام واکسیناسیون، افراد می‌توانند مانند شرایط معمول فعالیت داشته باشند، گفت: برای افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند نیاز به داشتن رژیم غذایی خاصی نیست اما مصرف مایعات مفید است؛ همچنین نیاز به مصرف داروی خاصی هم وجود ندارد. استحمام و ورزش کردن بعد از تزریق واکسن هم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. وی تاکید کرد: در صورت بروز تورم و قرمزی در ناحیه تزریق هم نیاز به اقدام خاصی مانند سرد کردن و گرم کردن محل تزریق نیست و این علائم خود به خود بهبود می‌یابند و نهایتا می‌توانند آنتی‌هیستامین معمولی مصرف کنند. این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: افراد لازم نیست قبل از شروع واکسیناسیون دارویی مصرف کنند که دچار علائم نشوند و همچنین از مصرف آسپرین بعد از تزریق واکسن شدیدا پرهیز کنند. رئیس بخش عفونی بیمارستان بقیه‌الله گفت: برخی افراد در پی تزریق واکسیناسیون علائمی مانند بدن درد، سردرد و تب در آنها ظاهر می‌شود که باز در بیش از 90 درصد موارد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و با مصرف یک مسکن معمولی مانند استامینوفن مشکل آنها برطرف می‌شود. ایزدی اضافه کرد: اگر علائم پس از تزریق واکسن در فردی طولانی‌مدت شد، مثلا سردردی که به مسکن‌های معمولی مانند استامینوفن جواب ندهد و سایر علائمی که بیش از 3-2 روز طول بکشد حتما به پزشک مراجعه کنند. وی ادامه داد: منع مطلق در تزریق نوع خاصی از واکسن وجود ندارد اما بهتر است هر واکسنی با توجه به شرایط سنی و جسمی به افراد تزریق شود. از طرفی دریافت‌کنندگان واکسن نیز می‌توانند در صورت وجود مشکل و بیماری خاص قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت و با نامه پزشک برای تزریق واکسن اقدام کنند. ایزدی با اشاره به اینکه واکسن زدن بویژه تزریق دوز اول دلیلی بر ایمنی کامل در برابر بیماری نیست، اظهار کرد: وقتی فرد دوز اول را دریافت می‌کند، ایمنی بسیار محدودی در بدنش ایجاد می‌شود و ما تعداد زیادی بیمار داریم که پس از تزریق دوز اول واکسن، به نوع وخیم کرونا مبتلا شده‌اند. رئیس بخش عفونی بیمارستان بقیه‌الله گفت: ۲ هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن، ایمنی قابل قبولی در بدن فرد ایجاد می‌شود اما فرد واکسینه شده تا زمانی که حداقل 70 درصد جامعه ایمن نشده‌اند (بیمار شده و بهبود یافته باشند یا واکسن‌زده باشند) همچنان باید زدن ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت کند.
 
***
تزریق واکسن به افراد دارای آلرژی بلامانع است
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه همه واکسن‌های کرونا موثر و کارآمد است، تزریق واکسن برای افراد دارای آلرژی را بلامانع دانست. دکتر عابدینی، فوق‌تخصص ریه و مسؤول ‌آی‌سی‌یو اورژانس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به کاهش آمار بیماران کرونایی گفت: هم‌اکنون در پیک چهارم بیماری قرار داریم و خوشبختانه آمار بیماران بستری و مراجعه‌کنندگان سرپایی رو به کاهش است. به گفته وی، اگر چه تخت‌های بستری کرونا همچنان اشغال است اما به نظر می‌رسد تعداد بیماران رو به کاهش است و مطمئنا همکاری مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و واکسیناسیون گروه‌های پرخطر به کنترل بیماری کمک می‌کند. عابدینی با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد بیماری کرونا را به صورت خفیف تجربه می‌کنند و درگیری ریوی ندارند، گفت: در سایر افراد جامعه به علت دارا بودن ریسک فاکتور‌هایی نظیر دیابت، فشار خون و ضعف سیستم ایمنی بدن ممکن است شاهد درگیری ریوی، نارسایی تنفسی و حتی مرگ باشیم. وی شروع علائم تنفسی نظیر سرفه‌های خلط‌دار، بی‌اشتهایی، تب مداوم بیش از ۴ روز یا تب مجدد پس از چند روز بهبودی و افت اکسیژن را از نشانه‌های در‌گیری ریه عنوان کرد. عابدینی یادآور شد: بر اساس مطالعات بین‌المللی و تجربیات به دست آمده، در ویروس انگلیسی درگیری ریوی شدیدتر است و مردم به صورت خانوادگی و خوشه‌ای مبتلا می‌شوند. وی یادآور شد کسی که واکسن دریافت کرده ناقل بیماری نیست، زیرا با توجه به اینکه واکسن‌ها از یک بخش پروتئینی ویروس یا ویروس کشته شده تولید شده‌اند، فرد نمی‌تواند بیماری را منتقل کند. فوق‌تخصص ریه، تزریق واکسن را برای افرادی که دارای آلرژی هستند بلامانع عنوان کرد و گفت: این افراد حساسیت خود را هنگام واکسیناسیون در مراکز بهداشتی به مراقبان سلامت اعلام کرده و حداقل نیم ساعت پس از تزریق همانجا بمانند تا در صورت عوارض احتمالی تحت مراقبت قرار گیرند. به گفته عابدینی، منعی برای تزریق واکسن به بیماران مبتلا به cll وجود ندارد اما نظر پزشک معالج‌شان مهم است. 

Page Generated in 0/0066 sec