printlogo


کد خبر: 233452تاریخ: 1400/2/25 00:00
چهارمین‌روز ثبت‌نام متقاضیان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بدون حضور چهره‌های سرشناس به پایان رسید
روز آرام فاطمی

گروه سیاسی: چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌‌جمهوری آرام‌تر از 3 روز نخست پیگیری شد تا عملا مطرح‌‌ترین چهره‌ها روز پایانی را برای ثبت‌نام انتخاب کنند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از ثبت‌نام «سعید محمد» و «حسین دهقان» در نخستین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور «رستم قاسمی»، «علی مطهری»، «محمد عباسی»، «محمود احمدی‌نژاد»، «امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی»، «محسن مهرعلیزاده» و «صادق خلیلیان» در روزهای دوم و سوم، روز چهارم آرام‌تر از روزهای پیشین سپری شد تا «فریدون عباسی» رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی مهم‌ترین چهره‌ای باشد که راهی ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی تهران می‌شود. 
عباسی پس از نام‌نویسی در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: دولتی که مبلغ آن هستم نخبگانی نام دارد و شعار ما بازگشت به مردم با صداقت است. وی افزود: کشور ما در دهه اخیر در شرایطی است که مناسبات جدید جهانی با توجه به گسترش فضای مجازی در حال شکل‌گیری است، بنابراین لزوم ایجاد محاسبات و قطب‌بندی جدید شکل گرفته است و مقررات هم در آینده تغییر خواهد کرد. رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در این زمان ما به یک قدرت منطقه‌ای و نوظهور تبدیل شده‌ایم که به دلیل بنیان‌های ایدئولوژیک و دفاعی‌ای است که داریم اما از نظر اقتصادی و مسائل فرهنگی به لحاظ داشتن قوانین مدون در حوزه قضایی و قانون‌گذاری در حدی نیستیم که بتوانیم تمدن‌سازی نوین اسلامی را رقم بزنیم. عباسی گفت: در شرایط جدید، دولت جدید باید حتما بر توان داخلی، نگاه به ظرفیت‌های داخلی، دیپلماسی فعال، گفت‌و‌گو در جهت حل مشکلات در حوزه سیاسی و اتکا به خداوند متعادل و پیگیری نظریه مقاومت، توأم با نظریه میدان با نظریه گفت‌و‌گو تکیه داشته باشد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در مناسبات جهانی ایفای نقش کنیم و تاثیرگذار باشیم نیاز است که از انسجام داخلی برخوردار باشیم. دولت نقش مهمی در برقراری انسجام داخلی دارد و ارتباط تنگاتنگی را با مجلس خواهیم داشت. دولت آینده با مشورت مجلس از حضور نخبگان بهره برده و از بخش خصوصی به طور جدی استفاده خواهد کرد. از بخش خصوصی، اصناف و سازمان‌های مردم‌نهاد برای عبور از این برهه استفاده خواهیم کرد. وی گفت: من نیامده‌ام با کسی رقابت کنم و به نفع کسی کنار بروم. ما همراه سایر داوطلبان هستیم که تایید شورای نگهبان را اخذ کرده باشند. اگر شورای نگهبان با توجه به سوابق مدیریتی، اجرایی و علمی اینجانب را تایید کند و جزو افرادی باشم که در جلساتی به مردم معرفی شوم، فرصت دارم که حرف‌های خود را بزنم و نفع و ضرر اینجا معنی ندارد که به نفع یا ضرر کسی کنار بروم.
«علیرضا افشار» قائم‌مقام وزیر کشور در دولت دهم و فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج دیگر چهره‌ای بود که روز گذشته در وزارت کشور حاضر شد و برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. 
 
* جمهوری اسلامی تریبون مجانی زیاد دارد
عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی این شورا هم ظهر روز گذشته با حضور در ستاد انتخابات کشور از مراحل مختلف ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بازدید کرد. وی در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال با تدابیری که اندیشیده شد و با اجرای مصوبه شورای نگهبان، خوشبختانه روند ثبت‌نام‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری یک روند متعادلی پیدا کرد. کدخدایی افزود: آن تعبیری که در گذشته بود یعنی جشنواره ثبت‌نام دیگر مقداری کم شد و مشکلات گذشته را شاهد نیستیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار است صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان بررسی شود یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان این بار از بین کسانی که دارای شرایطی که شورای نگهبان اعلام کرده هستند، بررسی صلاحیت‌ها را انجام خواهد داد. در بررسی صلاحیت نامزدها ملاک مصوبه شورای نگهبان است. وی در پاسخ به اینکه بحث‌هایی درباره اینکه شورای نگهبان تعداد صندلی‌های نامزدهای انتخابات را به صداوسیما اعلام کرده، مطرح شده است، تصریح کرد: این بیشتر به یک شوخی شبیه بود و مثل این است که ما بگوییم دوستان در وزارت کشور می‌دانند چند نفر ثبت‌نام می‌کنند. قطعا این مساله را هیچ‌ کس نمی‌تواند تشخیص دهد و تعیین کند. کدخدایی تصریح کرد: ملاک و معیار قانون است و اعضای شورای نگهبان بر اساس معیارهای قانونی اعلام نظر خواهند کرد و طبیعتا رویه‌ای هم که در گذشته بوده است و تعداد داوطلبانی که ما در گذشته داشتیم این مطلب را تایید می‌کند. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قبلا اعلام کرده بودید چهره‌هایی که قبلا رد صلاحیت شده‌اند در انتخابات حضور نیابند اما شاهد بودیم در این چند روز افرادی برای ثبت‌نام آمدند که شرایط را نداشتند، بنابراین آیا ملاک‌تان رد صلاحیت قبلی است یا پرونده این افراد را مجددا بررسی می‌کنید؟خاطرنشان کرد: من بارها توضیح داده‌ام که قانون ملاک ما است و قانون منعی برای ثبت‌نام ندارد. کدخدایی افزود: بنده به جهت توصیه شخصی، نه در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری، بلکه درباره انتخابات مجلس نیز معمولا این توصیه‌ را به افرادی که وضعیت گذشته‌شان تغییری نکرده است، دارم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی نامزدها بعد از ثبت‌نام بیانیه سیاسی می‌خوانند و ساختارشکنی می‌کنند، آیا شورای نگهبان برای تایید صلاحیت این رفتارها را رصد می‌کند یا خیر و در کل در تبلیغات انتخاباتی مباحث مالی و سیاسی نامزدها رصد می‌شود یا خیر؟ گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از این تریبون‌های مجانی زیاد دارد که در اختیار افراد قرار داده و افراد هم هر چه دل‌شان می‌خواهد مطرح می‌کنند. وی ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به این اظهارات هیچ اظهارنظری ندارد اما در مسیر تبلیغات قطعا اگر مطالبی باشد که خلاف مقررات باشد مدنظر قرار خواهد داد. کدخدایی تصریح کرد: درباره هزینه تبلیغات قانون حداقلی وجود دارد که اگر خلاف آن قانون باشد در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت. سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: امیدوارم ۲۸ خرداد حضور پرشور مردم را پای صندوق رای شاهد باشیم و دوستان اخبار خوبی منعکس کنند. 
 
* روز پنجم، روز داغ ثبت‌نام‌
بنا به رسم انتخاباتی تثبیت شده، روز پایانی ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل به صحنه اصلی صف‌آرایی چهره‌های مشهور حاضر در میدان انتخابات خواهد شد. در این میان برخی چهره‌ها همانند «محسن رضایی»، «عزت‌الله ضرغامی» و «مسعود پزشکیان» که پیش از این خبر از حضور در انتخابات داده بودند هنوز در وزارت کشور حاضر نشده‌اند و در صورت تغییر نکردن موضع‌شان امروز باید راهی خیابان فاطمی شوند. 
خبرگزاری تسنیم نیز روز گذشته در گزارشی به نقل از بهروز نعمتی، نماینده سابق مجلس و از چهره‌های نزدیک به رئیس سابق قوه مقننه از قطعی شدن کاندیداتوری علی لاریجانی خبر داد. بر اساس این گزارش، نعمتی در یک گفت‌وگوی مجازی اعلام کرد که ثبت‌نام لاریجانی قطعی شده است و وی روز شنبه به وزارت کشور خواهد رفت. این خبرگزاری پیش از این از قطعی شدن حضور آیت‌الله ابراهیم رئیسی در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده بود. یک چهره اصلاح‌طلب هم روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، خبر از قطعی شدن حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری داد. اما در کنار جهانگیری نام علی‌اکبر صالحی و محمدرضا عارف به عنوان دیگر کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به چشم می‌آید. 
با تمام این اوصاف، امروز در روز پایانی مهلت 5 روزه ثبت‌نام متقاضیان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توان تا حدی سیمای نهایی رقابت‌های انتخاباتی برای کسب دولت سیزدهم را تماشا کرد و فراتر از بازار داغ گمانه‌زنی‌ها با کاندیداهای قطعی مواجه شد. 

Page Generated in 0/0063 sec