printlogo


کد خبر: 233456تاریخ: 1400/2/25 00:00
بلومبرگ: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 13 درصد از کل بودجه پادمانی خود را صرف نظارت‌های پادمانی ایران کرده است
رکورد‌زنی آژانس‌!

گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته میلادی 13 درصد از کل بودجه پادمانی خود را صرف نظارت‌های پادمانی ایران کرده و بازرسان آژانس تقریبا یک رکورد را در بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران به ثبت رسانده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، این مطلبی است که شبکه خبری بلومبرگ روز جمعه در گزارش خود به افشای آن پرداخت. بر اساس گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دیپلمات‌های کشورهای عضو ارائه کرده و نسخه‌ای از آن به رؤیت این رسانه آمریکایی رسیده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی که ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای عضو آژانس سهم بسیار کوچکی از مواد هسته‌ای قابل استفاده برای ساخت سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد، سال 2020 میلادی حدود 13 درصد از کل بودجه پادمانی خود (3/22 میلیون یورو از 172 میلیون یورو) را در ایران صرف کرده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد تعداد بازرسان آژانس در ایران طی سال 2020 با افزایش 6 درصدی در مقایسه با سال 2019 به 285 نفر رسیده که به ‌طور متوسط هر ماه تقریبا 3 مورد بازرسی سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران انجام شده است. 
در این گزارش همچنین اعلام شده که در سال 2020، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 161 مورد بازرسی سرزده از تأسیسات هسته‌ای کشورهای عضو آژانس به عمل آورده‌اند که بیش از یک‌پنجم این بازرسی‌های سرزده سهم ایران بوده است. این حجم از بازرسی و اختصاص بودجه -که تاییدی بر عدم بی‌طرفی آژانس در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان است- در شرایطی اتفاق می‌افتد که ایران پس از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای هم به طور یکجانبه به تعهدات برجامی از جمله بازرسی‌های فراتر از پادمان شامل اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی عمل کرد تا اینکه مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، ابتکار عمل را به دست گرفت و به این روند یک‌طرفه پایان داد. 
طبق ماده 6 قانون هسته‌ای مجلس، دولت موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران ۲ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون (اسفند 99) در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند. 
گفتنی است پس از لازم‌الاجرا شدن این بند از قانون و متعاقب آن تفاهم موقت ۳ ماهه میان ایران و آژانس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در چند نوبت نسبت به خاتمه این تفاهم (‌5 خرداد 1400) و برچیده شدن دوربین‌های نظارتی این سازمان از تاسیسات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است. 

Page Generated in 0/0051 sec