printlogo


کد خبر: 233475تاریخ: 1400/2/26 00:00
دور دنیا

ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از بزرگ‌ترین تهدید تروریستی داخلی
نتایج گزارش مشترک اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا نشان می‌دهد «مهاجمان گرگ تنها» بزرگ‌ترین تهدید تروریستی در خاک ایالات متحده به شمار می‌روند. 
پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره اعلام کرد در حالی که حوادث مربوط به افراط‌گرایی داخلی در آمریکا بشدت رو به افزایش است، نتایج یک گزارش مشترک اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی که روز جمعه منتشر شده است، نشان می‌دهد مهاجمان گرگ تنها بزرگ‌ترین تهدید تروریستی در آمریکا به شمار می‌روند.
 2 نهاد امنیتی و اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند: بزرگ‌ترین تهدید تروریسم داخلی علیه این سرزمین که امروز با آن روبه‌رو هستیم، از سوی مهاجمان گرگ تنها است که غالبا تحت تاثیر افکار افراطی در شبکه‌های آنلاین قرار دارند و برای حمله به اهداف نرم برنامه‌ریزی می‌کنند. بسیاری از این افراط‌گرایان داخلی تحت تاثیر‌ انگیزه‌های سیاسی و اجتماعی قرار گرفته و دست به انجام اینگونه حملات می‌زنند.
 این گزارش پس از آن منتشر شده است که وزارت امنیت داخلی آمریکا هشدار داد این احتمال وجود دارد که افراط‌گرایان داخلی از کاهش محدودیت‌های کرونایی برای انجام طیف گسترده‌ای از حملات، سوءاستفاده کنند. 
این گزارش افزود: سال 2019 میلادی مرگبارترین سال برای حملات افراط‌گرایان داخلی از سال 1995 میلادی به شمار می‌رود، یعنی سالی که بمب‌گذاری اوکلاهما موجب مرگ بیش از 160 نفر شد. 
***
آلمان مجددا  انگلیس را در لیست مناطق خطر کرونایی خود قرار داد
آلمان به دلیل شیوع روزافزون ویروس هندی در انگلیس، بار دیگر این کشور را در لیست مناطق خطر کرونایی خود قرار داد. 
به گزارش روزنامه اتریشی «استاندارد»، در انگلیس این نگرانی افزایش یافته که ویروس جهش‌یافته هندی که به صورت فزاینده‌ای در این کشور در حال شیوع است بر این کشور غلبه یابد. «تام ویندلیزر» از محققان بلژیکی که قبلا در تحقیقات درباره ویروس جهش‌یافته انگلیسی همکاری نزدیکی با دانشمندان انگلیسی داشت، روز جمعه اعلام کرد ویروس جهش‌یافته هندی می‌تواند تا 69 درصد انتقال‌پذیری بیشتری نسبت به ویروس‌های جهش‌یافته قبلی داشته باشد. 
بعد از اینکه شمار آلودگی‌ها با ویروس جهش‌یافته هندی اخیرا در انگلیس افزایش چشمگیری داشته است، دولت این کشور می‌خواهد با کمپین واکسیناسیون گسترده در مناطق تحت تاثیر این ویروس، آن را مهار کند.
 همچنین آزمایش‌های گسترده و ردیابی تماس‌های هدفمند افراد آلوده در شمال غربی انگلیس و لندن برای کمک به محدود کردن شیوع این ویروس مدنظر قرار گرفته است. یک متخصص اپیدمیولوژی از دانشگاه کوئین مری لندن در این باره گفته است این ویروس می‌تواند اواخر ماه مه ‌یا اوایل ژوئن به ویروس غالب در این کشور تبدیل شود.
 در انگلیس تا به حال بیش از 70 درصد شهروندان حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده و 36 درصد هم کاملا واکسینه شده و هر ۲ دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. ویروس جهش‌یافته هندی تا به حال در بسیاری از کشورهای دنیا گسترش یافته است. به گفته نهادهای بهداشتی انگلیس، در سراسر این کشور بیش از 1700 مورد آلودگی به این ویروس شناسایی شده که ۳ برابر بیشتر از میزان آلودگی‌های ثبت شده در هفته گذشته است. 
***
فرود موفقیت‌آمیز کاوشگر چینی بر مریخ
فضاپیمای حامل کاوشگر چینی به صورت موفقیت‌آمیز روی سطح سیاره مریخ فرود آمد و چین را پس از آمریکا به دومین کشور دارای یک کاوشگر روی سطح مریخ تبدیل کرد.  خبرگزاری شینهوا گزارش داد این کاوشگر صبح روز شنبه روی سیاره سرخ فرود آمده است. فضانورد تیان ون-۱ شامل یک مدارگرد و یک کاوشگر است که از سایت راه‌اندازی فضاپیمای ونچانگ در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰ (۲ مرداد ۱۳۹۹) پرتاب شد و پس از ۷ ماه پیمودن مسافت در فضا ماه فوریه (اسفند سال گذشته) با قرار گرفتن در مدار مریخ نخستین تصویر از سیاره سرخ را مخابره کرد. 
چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه‌گذاری کرده است. 
ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است. چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.
 این بار چین نه‌تنها به طور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد. سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در ۲ دهه اخیر قابل توجه بوده است. سال ۲۰۰۳ میلادی یانگ لیوی به عنوان نخستین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای-۴» توانست با «موفقیت کامل» روی نیمه پنهان ماه بنشیند. 

Page Generated in 0/0064 sec