printlogo


کد خبر: 233493تاریخ: 1400/2/26 00:00
شهرفروشی در دوره پنجم مدیریت شهری !

با آنکه مدیران شهری دوره پنجم مدعی هستند در این دوره شهرفروشی نشده و عملکرد مدیریت شهری نیز بسیار شفاف است اما گویا واقعیت چیز دیگری است، چرا که هم شهرفروشی رخ داده و هم کارنامه مدیریت شهری در این دوره غیرشفاف است. معاون محمدباقر قالیباف در زمان شهرداری تهران در این باره می‌گوید در دوره پنجم مدیریت شهری، جذب دستیار مدیران در شهرداری با هیچ منطق علمی در حوزه منابع انسانی منطبق نیست؛ اینکه افراد صفر کیلومتر را که فقط در مصاحبه علمی برنده شدند، ببرید در صدر سازمان قرار دهید و بعد تعدادی نیروی متخصص را خانه‌نشین کرده و حتی اسامی افراد جذب‌شده را هم در سامانه شفافیت اعلام نمی‌کنید، با هیچ منطق علمی سازگار نیست. از طرفی در دوره فعلی مدیریت شهری نیروهایی جذب شهرداری شدند و تاکنون هم آمار رسمی و دقیقی از تعداد جذب‌شدگان و قراردادهای جدید و همچنین افرادی که از شهرداری خارج شده یا قراردادشان تمدید نشده منتشر نشده است. 
جعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه مدیریت فعلی شهری مدعی شفاف‌سازی است اما تاکنون اسامی جذب‌شدگان و ورودی‌های جدید به شهرداری تهران، فیش‌های حقوقی مدیران و اسامی افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، یا منتشر نشده یا به صورت نصفه‌و‌نیمه در این باره اطلاع‌رسانی شده است، گفت: زمانی که به سایت شفافیت مراجعه می‌کنید، اصلا متوجه نخواهید شد داستان چیست، چرا که اطلاعات به صورت ناقص است. وی ادامه داد: شهرداری تهران بیش از 60 هزار پرسنل باتجربه، باسواد و متخصص دارد. پرسنل متخصص را خانه‌نشین و گوشه‌نشین کرده و نیروهای جدید را با حقوق‌های نامتعارف و بدون سابقه کار به عنوان دستیار مدیر وارد شهرداری کرده‌اند. 
تشکری‌هاشمی با بیان اینکه ارتقای نیروی انسانی باید به صورت پلکانی باشد، گفت: در دوره کنونی مدیریت شهری، افراد صفر کیلومتر را به عنوان دستیار مدیر جذب کردند، از آن سو برخی پرسنل و مدیران شهری را به‌رغم تحصیلات عالی و تجارب مدیریتی ارزشمند، صرفا به جرم اینکه در زمان مدیریت قالیباف به عنوان شهردار تهران مدیر بودند، خانه‌نشین و گوشه‌نشین کردند. 
وی افزود: قرار بود در مدل شفافیت هیچ چیز از مردم پنهان نشود، مثلا اسامی جذب‌شدگان و همچنین حقوق و دستمزد معاونان شهردار در سامانه شفافیت درج شود اما تا این لحظه این کار عملی نشده یا در صورت انجام مبهم است. البته همه می‌دانند که اینها ادعایی بیش نیست و بیشتر می‌خواهند فریبکاری کنند، اگر نه چنانچه شفاف‌سازی بود باید تاکنون اسامی استخدامی‌های 4 سال اخیر درج می‌شد. تشکری‌هاشمی در ادامه گفت: با توجه به اطلاعاتی که به من داده شده حدود 200 دستگاه اتوبوس بی‌آرتی ‌در حال حاضر به خاطر نبود قطعات غیرفعال شده‌اند و از آنها استفاده نمی‌شود. وی در پاسخ به اینکه مدیران فعلی معتقدند شهری بدهکار را تحویل گرفتند، در نتیجه نتوانستند خدمات ارائه دهند، گفت: بهتر است مدیران فعلی جسارت داشته و همه واقعیت را بگویند. ما حدود ۲۶ هزار میلیارد بدهی برای 12 سال با آن همه پروژه داشتیم. اگر آن اتفاقات آن زمان رخ نمی‌داد، الان شهر اینگونه نبود. 
آقایان شورای شهر می‌گویند در حال حاضر ساخت هر کیلومتر مترو 1200 میلیارد تومان هزینه دارد. ما در دوره قبل هر کیلومتر مترو را حدود 200 میلیارد می‌ساختیم، پس بهتر است مدیران فعلی قدردان مدیران قبلی باشند، چرا که در هر کیلومتر 1000 میلیارد تومان در هزینه‌های شهر صرفه‌جویی شده است. به عبارتی با ساخت 220 کیلومتر مترو در دوران قالیباف 220،000،000،000،000 تومان صرفه‌جویی شده که در همین یک قلم 8/5 برابر مبلغ بدهی، ارزش افزوده در شهر داشته‌ایم. صدها پروژه دیگر که همتراز و بلکه بیشتر برای شهر ارزش افزوده داشته‌اند، بماند. هزینه‌ها همیشه باید با درآمدها در کنار هم مقایسه شوند. بیان یک طرف این تراز مالی، درست مثل یک‌طرفه به قاضی رفتن‌ است. 
وی در پاسخ به اینکه مدیران فعلی تأکید دارند که بزرگ‌ترین مگاپروژه آنها شهرنفروشی است و معتقدند در دوره قبل شهرفروشی زیادی رخ داده است، تصریح کرد: شهرفروشی یک اصطلاح پوپولیستی و برای انحراف افکار عمومی است. صدور پروانه ساختمان بر اساس طرح جامع و تفصیلی نه‌تنها شهرفروشی نیست، بلکه حقوق حقه و قطعی شهروندان است. لابد کمتر صادر شدن پروانه در این چند سال اخیر را نتیجه سیاست‌های شهری‌شان می‌دانند! اگر در این توهم هستند باید گفت دلیل کاهش صدور پروانه، تورم لجام‌گسیخته ناشی از بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی، کوچ کردن سرمایه‌ها به سمت سفته‌بازی، افزایش بی‌رویه عوارض ساخت‌و‌ساز و کاهش قدرت خرید مردم بوده و هیچ ربطی به سبک بی‌مدیریتی ایشان ندارد. شاید اگر بخواهیم مصداق واقعی شهرفروشی را بیان کنیم، فروش سرمایه‌های شهر از جمله عمارت اقدسیه معروف به خانه شهرداران بود. چگونه و با چه منطقی این عمارت را که ده‌ها سال به عنوان یکی از بناهای قدیمی شهر بود، فروختند و حتی گود کنار برج میلاد را هم فروختند. از آقایان فقط یک سوال ساده دارم. توضیح دهند عمارت اقدسیه را که یک نماد قدیمی است و معروف به خانه شهرداران بود به چه کسی و برای چه فروخته‌اند یا اینکه زمین کنار برج میلاد را که جزو طرح‌های توسعه‌ای بود برای چه فروخته‌اند؟ تشکری‌هاشمی ادامه داد: این مدیران حتی می‌خواستند میدان میوه‌تره‌بار میدان بهمن را هم بفروشند که البته با ورود نهادهای نظارتی این کار متوقف شد. باور کنید این اتفاقات در همین دوره رخ داده است. در این دوره درآمدها بالا بوده است و تقریبا با محاسبه سال 1400، در دوره فعلی درآمد شهرداری 120 هزار میلیارد تومان بوده است، این در حالی که است که کل درآمد 12 ساله قالیباف در شهرداری 118 هزار میلیارد تومان بوده است. 

Page Generated in 0/0073 sec