printlogo


کد خبر: 233498تاریخ: 1400/2/26 00:00
اخبار

۳۳۰ خودروی پلاک‌گذر موقت در کشور
حساسیت و اهمیت موضوع ورود موقت خودروهای سواری مکررا طی بخشنامه‌های مختلف به دفاتر ستادی، حوزه‌های نظارت و همه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ و تأکید شده و موضوع توسط تمام گمرکات کشور رصد و پیگیری می‌شود.  مهرداد جمال‌‌ارونقی، معاون فنی گمرک ایران گفت: مسافران غیرمقیم ایران که با وسایل نقلیه شخصی خود وارد کشور می‌شوند، هر گاه برای وسایل یادشده، جواز عبور (کارنه دوپاساژ) از کانون‌های جهانگردی کشورهای ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی در دست داشته و به گمرک ورودی ارائه دهند، می‌توانند تا ۳ ماه، با توجه به مدت اعتبار کارنه دوپاساژ، بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تأدیه وجه‌الضمانی به گمرک، از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند یا در مدت مذکور چندین بار با وسیله خود از راه‌های مجاز وارد و خارج شوند.  این مقام مسؤول تصریح کرد: گمرک ایران می‌تواند به درخواست متقاضی، در صورت داشتن عذر موجه، مدت استفاده از وسیله نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند. باید توجه داشت ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می‌توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران حداقل ۳ ماه متوالی درخارج اقامت داشته باشند.  ارونقی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده و آمار واصله از حوزه‌های نظارت و گمرکات اجرایی کشور درباره ورود موقت خودروهای سواری، در حال حاضر بیش از 330 دستگاه خودروی سواری به صورت ورود موقت (با پلاک گذر موقت) در کشور به صورت قانونی در حال تردد هستند. همچنین تعداد 360 دستگاه خودروی سواری به دلیل پایان یافتن مهلت مجاز تردد در کشور و عدم امکان خروج از کشور به دلیل بسته بودن برخی مرزهای زمینی کشور به جهت شرایط حاصل از کرونا، تحویل مراجع تحویل‌گیرنده در گمرکات کشور شده‌اند و برای آنها قبض انبار صادر شده است. 
***
تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها برای حمایت از تولید
مدیرعامل سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها با اشاره به ضرورت حمایت از تولید و بهبود اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده، از تخصیص 32 هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید و اشتغال خبر داد.  به گفته امید حاجتی، 32 هزار میلیارد تومان از مصارف سال 1400 سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها در صورت تامین بموقع منابع این سازمان توسط شرکت‌های تامین‌کننده منابع تبصره 14 قانون بودجه سال جاری و حمایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق اختصاص به بانک‌های عامل طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی به منظور حمایت از امر سرمایه‌گذاری و بهبود و اشتغال پرداخت خواهد شد.  وی افزود: ان‌شاءالله با تامین بموقع منابع مذکور و هدایت صحیح در چارچوب برنامه آمایش ملی، منطقه‌ای و اولویت دادن به طرح‌های توسعه‌‌ای و صادرات‌محور، شاهد جهش چشمگیر در تولید و اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف کشور خواهیم بود. 
***
39 درصد بیکاران تحصیلکرده هستند
سال ۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل مراکز آموزش عالی از کل بیکاران 9/38 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی آخرین نتایج طرح آمارگیری نیروی ‌کار در سال ١٣٩٩ نشان می‌دهد 2/14 درصد جمعیت فعال فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است نسبت به سال قبل از آن 5/2 درصد کاهش داشته است. همچنین سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد 5/9 درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در سال 99 نسبت به سال قبل از آن 4/0 درصد کاهش داشته است. همچنین نتایج گویای آن است که سال 99 سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی از کل شاغلان 25 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. با بررسی تغییرات مشاهده می‌شود این شاخص نسبت به سال قبل از آن 3/0 درصد افزایش داشته است. بررسی سهم شاغلان 15ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می‌دهد 4/34درصد شاغلان به طور معمول 49 ساعت و بیشتر در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است، نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد کار می‌کنند. این شاخص نسبت به سال قبل از آن 6/3‌درصد کاهش داشته است. 

Page Generated in 0/0059 sec