printlogo


کد خبر: 233509تاریخ: 1400/2/27 00:00
گفت‌و‌گوی «وطن‌امروز» با کیانوش گلزار‌راغب، نویسنده کتاب‌های «شنام» و «عصرهای کریسکان»
سه‌گانه اسارت

مصطفی پورکیانی: کیانوش گلزار‌راغب، نویسنده کتاب‌های «شنام» و «عصرهای کریسکان» ضمن اعلام اتمام نگارش اثر جدیدش با عنوان «برده‌سور»، از انتشار آن در ماه‌های آینده خبر داد. 
گلزار‌راغب در این باره می‌گوید: به یاری خداوند کتاب «برده‌سور» به پایان رسید و سه‌گانه «شنام، عصرهای کریسکان و برده‌سور» از یک مکان و با یک موضوع اما داستان‌های متفاوت ارائه شد. خاطرات اتفاقات تلخ دوران اسارت به دست سازمان کومله و حزب دموکرات کردستان تمامی ندارد و برده‌سور هم برگ دیگری از این خاطرات تلخ است.
وی ادامه می‌دهد: خدا را شکر به لطف تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» ذوق و انرژی لازم برای نگارش کتاب جدید فراهم شد و بخش دیگری از مشغله 40 ساله ذهنم را در کتاب «برده‌سور» به رشته تحریر درآوردم و سبک شدم. 
 گلزار‌راغب تاکید کرد: این کتاب در دفتر ادبیات پایداری و هنر مقاومت حوزه هنری مراحل تولید و انتشار را در سوره مهر طی خواهد کرد و شرح‌حالی است از نحوه شهادت معلمان اسیر در دست ضدانقلاب و روایت آقای «یدالله خدادادمطلق» معلم قمی در زندان «برده‌سور» کومله با یک فرار بزرگ؛ «برده سور» نام یک روستای مرزی، یک چشمه و رودخانه‌ای در شهرستان سردشت است که به زبان کُردی معنی «سنگ سرخ» را می‌دهد. 
کیانوش گلزار‌راغب در ادامه در گفت‌وگو با «وطن امروز» به بهانه اتمام نگارش «برده‌سور» گفت: منطقه «برده‌سور» در شمال غرب سردشت و نزدیک مرز عراق محل زندان‌های دولتی دموکرات و در اوایل انقلاب محل تمرکز نیروهای ضدانقلاب بوده است. اسم کتاب از همین منطقه گرفته شده و زندانی که من 14 ماه در آنجا به همراه سایر دوستانم و راوی کتاب اسیر بودیم؛ دوستانی که نام برخی از آنها در کتاب «شنام» آمده و نام بعضی از آنها در کتاب «عصرهای کریسکان»، در واقع این کتاب آخر به نحوی تکمیل‌کننده ماجراهای قبلی است. 
وی افزود: کتاب «شنام» خوشبختانه بعد از انتشار با استقبال مخاطبان مواجه شد. کتاب دیگرم یعنی «عصرهای کریسکان» مدتی زمان برد تا بین اهالی کتاب شناخته شود؛ به لطف تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب، اتفاقات خوبی برای آن افتاد و بیشتر شناخته شد، البته مهم‌تر از این اینها به ما این موضوع را گوشزد کرد که قائله کردستان از منظر دوران دفاع‌مقدس دارای ارزش ویژه‌ای است و در واقع بر ما تکلیف شد که این شرایط و دوران را ثبت و بازگو کنیم.
گلزار‌راغب در ادامه افزود: موضوع کتاب «برده‌سور» از تمرکز، انسجام و هیجان زیادی برخوردار است. این کتاب قابلیت تبدیل به اثری سینمایی را دارد چون بشدت دارای قصه است و با یک دید هنری به نگارش درآمده است. به ذوق تقریظ حضرت‌ آقا و احساس تکلیفی که داشتم و به لطف خدا من این کتاب را در مدت یک ماه نوشتم. 
وی درباره راوی این کتاب گفت: راوی اصلی این کتاب یعنی«یدالله خداداد‌مطلق» که خودم نیز همراه او در زندان بودم، معلمی بود که به همراه آقای علی‌محمد بیان که بعدا شهید شد، هر دو حدود 6 ماه قبل از شروع جنگ از قم به کردستان آمده بودند و مهرماه 59 به روستای «موچش» اعزام شدند که همان هفته اول توسط گروهک کومله اسیر می‌شوند و این کتاب 30 ماه دوران اسارت آقای مطلق را شرح می‌دهد؛ مواجهه او با گروه‌های کومله، دموکرات، چریک‌های فدایی خلق و یک دوره سرگردانی توسط نیروهای سوسیالیست مبارز علیه عراق که در نهایت منجر به فرار آنها می‌شود. 
گلزارراغب در پایان درباره وضعیت ادبیات پایداری طی سال‌های اخیر، گفت: 4-3 دهه از سال‌های جنگ تحمیلی می‌گذرد و نویسندگان ما همچنان در ادبیات فارسی روایت‌های مختلفی را از دفاع‌مقدس به ثبت می‌رسانند، از سوی دیگر روایات کردستان واقعا دچار محدودیت و سختی‌های خاص خودش است. برخی افراد هستند که زمانی ضد انقلاب بودند و حالا توبه کرده‌اند. من در کتاب «عصرهای کریسکان» سعی کرده‌ام تا آنجا که می‌شود منافذی را که خدای‌ناکرده لطمه‌ای به یک فرد یا خانواده‌ یا یک طایفه‌ای می‌زند را ببندم، حتی در قسمت‌هایی هم ناچار شدم رفتارهای جنایتکارانه‌ آن سازمان را با اسم مستعار شرح بدهم که کسی لطمه‌ای نبیند. در واقع با تمام حساسیت‌ها، من سعی کردم که مردم کردستان را از گروهک‌ها و داستان را از جنگ و انتقام‌گیری جدا کنم.
***
از چاپ بیست‌ودوم تو شهید نمی‌شوی تا استقبال از  عزیز خانوم 
به ‌رغم شیوع بیماری کرونا و تعطیلی‌های متوالی کتابفروشی‌ها، با استقبال خوب علاقه‌مندان، 4 عنوان از کتاب‌های انتشارات «راه یار» در روزهای اخیر تجدید چاپ و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطن‌‌امروز»، به ‌رغم شیوع بیماری کرونا و تعطیلی‌های متوالی کتابفروشی‌ها، با استقبال خوب علاقه‌مندان، 4 عنوان از کتاب‌های انتشارات «راه یار» در روزهای اخیر تجدید چاپ و راهی بازار نشر شدند. بنا بر این گزارش، چاپ بیست‌ودوم کتاب «تو شهید نمی‌شوی» روایت‌هایی از حیات جاودانه شهید مدافع حرم، محمودرضا بیضایی که همچنان با استقبال مخاطبان همراه است، توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شد. این کتاب روایت‌های احمدرضا بیضایی، برادر شهید از فراز و فرودهای یک زندگی بابرکت، کودکی و نوجوانی، مسجد و مدرسه تا دانشگاه و پادگان، تبریز تا تهران و از تهران تا شام است. همچنین کتاب «در مکتب مصطفی» به قلم جمال یزدانی که جستاری علمی درباره سیره تربیتی شهید مدافع حرم، مصطفی صدرزاده، به‌ عنوان الگوی تربیت نیروی انسانی در تشکل‌های مردمی است، به چاپ نهم رسید. 
شهید مصطفی صدرزاده متولد ۱۳۶۵ است. او از ۱۳سالگی در پایگاه بسیج مسؤولیت و فعالیت‌های مختلف در امور تربیتی داشته است. صدرزاده سال ۱۳۹۲ برای مقابله با گروه‌های تروریستی تکفیری به سوریه می‌رود و بعد از مدتی، فرماندهی گردان عمار از لشکر فاطمیون در سوریه را بر دوش می‌گیرد. صدرزاده آبان سال ۱۳۹۴ در شهر حلب به شهادت رسید. «در مکتب مصطفی» را می‌توان جزو نخستین آثار مکتوب در حوزه شهدای مدافع حرم دانست که با نگاه تربیتی و علمی سراغ این شهدا رفته است. 
بر اساس این گزارش، کتاب «عزیز خانوم» دیگر کتاب این ناشر است که در روزهای اخیر چاپ سوم آن منتشر شده است. این کتاب، روایتی از زندگی کبری حسین‌زاده حلاج، مادر شهیدان محسن، جواد، علی‌اصغر و محمدرضا بارفروش است که به قلم فاطمه جعفری نگارش شده است. «عزیز خانوم» داستان یکی از زنان انقلابی کاشان است؛ زنانی که مانند مردان و دوشادوش آنان در جنگ‌ها شرکت کردند و برای پیروزی و موفقیت ایران حاضر شدند از همه چیز همچون مال و جان، همسر و فرزند خود بگذرند؛ فرزند که عزیزترین کس است و پاره‌تن و از چشم عزیزتر و محبوب‌تر. آنها اما چون همیشه در پس پرده‌ای پنهان بودند هیچکس به ارزش کارها و فعالیت‌های آنان پی نبرد و هیچگاه هم به طور شایسته از آنان تجلیل نشد. همچنین دفتر اول از مجموعه کتاب‌های «شهید علم» درباره دانشمند هسته‌ای شهید دکتر مجید شهریاری دیگر عنوانی است که با استقبال علاقه‌مندان کتاب و با همکاری دفتر نشر معارف و انتشارات «راه یار» به چاپ ششم رسیده است. 
این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات دوستان، شاگردان و نزدیکان شهید دکتر شهریاری درباره او است. این دانشمند بزرگ ۸ آذر ۱۳۸۹ به دست عمال سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی و با همکاری اطلاعاتی منافقین در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. 
بنا بر این گزارش، علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب‌ها، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.

Page Generated in 0/0257 sec