printlogo


کد خبر: 233517تاریخ: 1400/2/27 00:00
دور دنیا

24 میلیون کرونایی در هند
تعداد مبتلایان به کرونا در هند از مرز ۲۴ میلیون نفر عبور کرد. به گزارش رویترز، در 24 ساعت منتهی به صبح دیروز، 311170 مبتلای جدید به ویروس «کووید-19» در این کشور شناسایی شد که شمار مرگ‌و‌میر روزانه را تا 4077 مورد افزایش داد. به گزارش وزارت بهداشت هند، تا روز یکشنبه 68/24 میلیون نفر در این کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که تعداد تلفات مجموعا 270284 نفر بوده است. البته اخیرا در ایالت‌هایی از هندوستان که در ابتدا شاهد افزایش مبتلایان بوده‌اند، مانند ایالت ماهاراشترا و دهلی، پس از اعمال شدیدترین تدابیر کنترلی و قرنطینه، موارد ابتلا به طور مستمر در حال کاهش است. مثلا تعداد مبتلایان در ایالت گجرات (زادگاه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند) پس از 4 هفته به زیر 10 هزار مورد در روز کاهش یافته اما کارشناسان بهداشتی هشدار داده‌اند هرگونه بی‌توجهی و سستی در اعمال سیاست‌های کنترلی تا زمان بازگشت به آمار اواسط فوریه، باعث بروز فاجعه‌ای دیگر خواهد شد. در همین رابطه تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی روز جمعه در یک وبینار برخط از ژنو اعلام کرد در دومین سال جهان‌گیری کرونا، وضعیت هند به بغرنج‌ترین نگرانی تبدیل شده است. 
***
چنی: از ترس جان‌مان به نفع ترامپ رأی می‌دادیم!
نماینده مخالف‌خوان حزب جمهوری‌خواه در کنگره دست به یک افشاگری مهم علیه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا زد. لیز چنی، دختر معاون جورج بوش پسر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا که اخیرا مورد غضب اکثریت حزب جمهوری‌خواه قرار گرفته است، از فشارهای هسته مرکزی حزب روی اعضا برای رای دادن به نفع دونالد ترامپ پرده برداشت. خانم چنی که تا چند روز پیش سومین مقام ارشد حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شد، بعد از استعفا از سمت مهم ریاست کنفرانس جمهوری‌خواهان در خانه نمایندگان کنگره، به سی‌ان‌ان گفت بابت اینکه در انتخابات سال گذشته به ترامپ رأی داده پشیمان است. او همچنین گفت هم‌حزبی‌هایش از بیم جان‌شان علیه هر دو استیضاح ترامپ رأی داده‌اند. این قانون‌گذار نومحافظه کار آمریکایی که برای ترک حزب جمهوری‌خواه از سوی اکثریت ترامپیست حزب تحت فشار قرار گرفته بود، گفت: «برخی جمهوری‌خواهان کنگره به این دلیل که معتقد بودند ترامپ بی‌گناه است علیه استیضاح او رأی ندادند اما اگر به آرای استیضاح نگاه کنید، برای مثال اعضایی بودند که به من می‌گفتند نگران امنیت‌شان هستند یا نگران جان خود هستند». 
***
تدابیر جمهوری آذربایجان برای تثبیت اوضاع در مرز ارمنستان
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز یکشنبه گفت باکو اتخاذ تدابیر مناسب برای عادی‌سازی وضعیت در مرز با ارمنستان را آغاز کرده است. به گزارش اسپوتنیک، پیش‌تر وزارت دفاع ارمنستان گزارش‌هایی از «تحرکات تحریک‌آمیز» نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در یک ناحیه مرزی در منطقه سیونیک ارمنستان منتشر کرده بود. روز جمعه مقام‌های ارمنستان در این رابطه درخواستی را به سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) ارائه دادند. در مقابل جمهوری آذربایجان تاکید کرد نیروهای مرزی خود را «به حالت معمول و به صورت سیستماتیک» مستقر کرده و تمامیت ارضی ارمنستان را نقض نکرده است. سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان گفت: همان‌طور که می‌دانید، به محض شدت یافتن تنش‌ها در مرز، رئیس سرویس مرزی فورا از منطقه بازدید به عمل آورد و مذاکرات با گارد مرزی طرف مقابل را آغاز کرد. اکنون تدابیر مناسبی برای عادی‌سازی وضعیت در حال انجام است. به گفته این سخنگو، باکو از قدرت‌های سیاسی و نظامی ارمنستان می‌خواهد «واقعیت رژیم مرزی بین‌کشوری را تایید کنند، از تشدید اختلافات در این منطقه جلوگیری کرده و از طریق کانال‌های دوجانبه مسائل مرزی با آذربایجان را به طور سازنده حل‌و‌فصل کنند».
***
عراق درصدد خرید سامانه‌های پدافند هوایی
نماینده پارلمان عراق از تمایل کشورش برای خریداری سامانه‌های پدافند هوایی طی چند ماه آتی خبر داد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، نایف الشمری، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در سخنانی اظهار کرد: بودجه مالی سال ۲۰۲۱ شامل تخصیص تجهیزات مدرن برای مجهز کردن نیروهای مسلح جهت همگام شدن با پیشرفته‌ترین ارتش‌های جهان است و این کمیسیون جلسات متعددی را در این زمینه با وزیر دفاع و فرمانده پدافند هوایی عراق برگزار کرده است. وی افزود: دولت عراق در این راستا طی چند ماه آتی معاملاتی را با شرکت‌های مهم برای مجهز کردن کشور به سامانه‌های جدید پدافند هوایی انجام خواهد داد. الشمری در این باره گفت: انجام این معاملات مختص وزارت دفاع است و ما بر تمام معاملات انجام شده نظارت خواهیم کرد. پیش‌تر وال‌استریت ژورنال اعلام کرده بود مقامات عراق در حال بررسی خرید سامانه‌های پدافندی «اس۴۰۰» روسیه هستند اما وزارت خارجه آمریکا آنها را تهدید به تحریم در صورت خریداری این سامانه‌ها از مسکو کرده است.

Page Generated in 0/0073 sec