printlogo


کد خبر: 233526تاریخ: 1400/2/27 00:00
طی 24 ساعت ۳۰۳ بیمار مبتلا به «کووید-19» جان‌باختند
جهش آمار قربانیان کرونا در کشور
سخنگوی ستاد ملی مبارزه باکرونا: خیز چهارم کرونا هنوز تمام نشده است

خبر عبور از موج چهارم کرونا روز شنبه در حالی مطرح شد که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید این موج تمام نشده است. به گزارش«وطن‌امروز»، هر چند پیک چهارم «کووید-19» در کشور در حال فروکش است اما شناسایی واریانت‌های آفریقای‌ جنوبی، هندی و حتی هیبریدی در برخی استان‌ها بیانگر آن است که پروتکل‌های بهداشتی باید بیش از پیش رعایت شود، طوری که عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید دارد با توجه به اینکه محدودیت‌های کرونایی کسب‌و‌کارها برداشته و همه اماکن بازگشایی شده، در صورت غفلت و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موج پنجم کرونا را نیز تجربه خواهیم کرد. 
بنا بر آخرین اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی یک شبانه‌روز ۳۰۳ بیمار کرونا در کشور جان خود را از دست دادند. این در حالی است که آمار جان‌باختگان ناشی از ابتلا این بیماری روز شنبه 200 نفر گزارش شد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت،‌ از ظهر روز شنبه تا ظهر یکشنبه 26 اردیبهشت‌ماه جاری و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۷۸۷ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۳۰۳ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۶ هزار و ۹۳۶ نفر برسد. از طرفی خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵ هزار و ۳۳۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بنا بر این گزارش، در حال حاضر ۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. همچنین تاکنون یک میلیون و ۸۹۹ هزار و ۲۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۷۰ هزار و ۷۳۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۵۳ دوز رسید. 
 
* خیز چهارم کرونا تمام نشده است
«موج چهارم کرونا هنوز تمام نشده است»؛ این جمله را سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد و گفت: خوشبختانه وضعیت کشور رو به بهبود است و بعد از خیز بسیار بلندی که داشتیم، اکنون خوشبختانه روند نزولی شده است و اکثر شهرها نارنجی هستند. با این حال، باید توجه کرد که این شهرها همچنان در معرض خطر هستند و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود ۲۶۳ شهر نارنجی ما مجددا قرمز شوند. علیرضا رئیسی افزود: هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است، چرا که در آغاز خیز چهارم وقتی نمودارها را نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که به صورت آسانسوری بالا می‌رود و نمی‌دانستیم انتهایش کجاست. اکنون که روند بیماری نزولی است، کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود این شاخه نزولی یک جا متوقف شده و خدایی نکرده سینوسی شود. وی ادامه داد: بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان استان‌هایی هستند که بویژه در زمینه ویروس جهش‌یافته هندی و انگلیسی باید بسیار مراقبت کنند. وی ادامه داد: از ابتدای اعمال محدودیت‌های کرونایی تاکنون 8 میلیون جریمه صادر شده که کم نیست. در عین حال گزارش داریم که فردی بیش از ۵۰ بار مرتکب تخلف شده و نقض قرنطینه کرده است. در عین حال تاکنون در 5/4 میلیون مورد افراد می‌خواستند وارد شهرهای قرمز و نارنجی شوند که برگشت داده شدند. وی در زمینه منع تردد شبانه نیز گفت: در زمینه منع تردد شبانه هفته گذشته در کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور بحث کردیم و مقرر شد این جرایم را بزودی اعمال کنند. تاکنون خیلی‌ها نقض محدودیت می‌کردند، برای‌شان پیامک هم می‌رفت اما می‌دیدند جریمه نمی‌شوند، لذا هفته گذشته تصمیم‌گیری شد که حتما با پروتکل‌شکن‌ها برخورد شده و جرایم مدنظر اعمال شود. فکر می‌کنم این اقدام طی هفته آینده اجرایی شود.  طبق آماری که اعلام شده، تاکنون مجموعا بالغ بر ۶۰ مورد مبتلا به ویروس‌های جهش‌یافته شناسایی شده که همه اینها اطرافیان‌شان هم تست شدند و خوشبختانه به مرحله‌ای رسیدیم که دیگر کسی مبتلا نبوده است. خطر ابتلا به این ویروس در استان‌های جنوبی و شرقی کشور و اگر رعایت نشود، در مناطق دیگر کشور وجود دارد. 
 
* کرونا در مسیر موج پنجم
با توجه به اینکه محدودیت‌های کرونایی کسب‌و‌کارها برداشته و همه اماکن بازگشایی شده است، در صورت غفلت و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، موج پنجم کرونا را نیز تجربه خواهیم کرد. مسعود مردانی، عضو ستاد مقابله با کرونا با بیان این مطلب گفت: همه مردم به سرکار برگشته‌اند و همه تصور می‌کنند کرونا تمام شده و دوباره مسافرت‌ها نیز آغاز می‌شود، در حالی که کرونا هنوز مهار نشده و باید تحت کنترل درآید. اگر پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، منع ترددهای غیرضرور و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط اقشار مختلف مردم مورد توجه قرار نگیرد، موج پنجم کرونا هم آغاز می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: عده‌ای نیز تصور می‌کنند با تزریق واکسن کرونا، نیازی به رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی نیست، در حالی ‌که در مرحله اول واکسیناسیون هستیم و همه گروه‌های سنی ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. مردانی افزود: در حال حاضر تعداد شهرهای قرمز کاهش یافته است ولی باید نسبت به آغاز موج پنجم کرونا هوشیار باشیم. 
 
* واکسیناسیون بیماران خاص و صعب‌العلاج از اواخر ماه آینده
وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده برای مهار خیز چهارم کرونا در کشور، آخرین وضعیت این بیماری و همچنین روند واکسیناسیون علیه «کووید-۱۹» را توضیح داد. سعید نمکی گفت: ما واکسیناسیون را برای همه گروه‌های هدف طبق سند ملی دنبال می‌کنیم. من از مردم خواهش می‌کنم که هرگز در زمینه واکسن بدون اطلاعیه‌های ما که رسما اعلام می‌شود، به مرکزی مراجعه نکنند. گروه‌های سنی را از طریق اطلاعیه اعلام می‌کنیم و با یک پیامک عزیزان را به مراکز فرامی‌خوانیم و افرادی را که پرونده سلامت ندارند، راهنمایی می‌کنیم که چگونه در سامانه ما ثبت‌نام کنند. وی تاکید کرد: اگر کسی از گروه‌های سنی از تزریق واکسن جا ماند، به این معنی نیست که دیگر به او واکسن نمی‌زنیم، بلکه به همه افرادی که از گروه‌های سنی قبلی باقی مانده‌اند، حتما واکسن تزریق می‌کنیم. اولویت اول ما افراد ۸۰ سال به بالا بودند و الان افراد ۷۵ سال به بالا را شروع کرده‌ایم. ضمن اینکه به افراد ۸۰ سال به بالایی که باقی مانده‌اند، واکسن تزریق می‌کنیم. نمکی گفت: هفته آینده محموله‌ واکسن کرونا به کشور می‌رسد و ان‌شاءالله گروه هدف‌مان را که افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج هستند و بیشترین آمار بستری و مرگ‌ومیر به این گروه تعلق دارد، بتوانیم واکسینه کنیم و بعد سراغ سایر افراد برویم. 

Page Generated in 0/0070 sec