printlogo


کد خبر: 233566تاریخ: 1400/2/28 00:00
دور دنیا

فائوچی: شیوع کرونا آثار غیرقابل انکار نژادپرستی در آمریکا را نشان داد
کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی دولت آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد: شیوع ویروس کرونا اثرات غیرقابل انکار نژادپرستی در جامعه ما را بخوبی نشان داد. آنتونی فائوچی افزود: پاندمی کرونا نابرابری و بی‌عدالتی در شرایط زندگی و دسترسی به سیستم بهداشت و درمان در سراسر آمریکا را نمایان کرد. وی در ادامه به نرخ بالای مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در بین سیاهپوستان، لاتین‌تبارها و اقلیت‌های قومی و قبیله‌ای در آمریکا اشاره کرد و گفت: این واقعیت نشانگر نابرابری‌های گسترده اجتماعی است که موجب شده اقلیت‌های قومی و نژادی در آمریکا بیشتر از همه از بحران کرونا آسیب می‌بینند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا پاییز گذشته اعلام کرد نرخ مرگ‌و‌میر در بین سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها به طور نامتناسبی در مقایسه با سایر گروه‌های جمعیتی و قومی و قبیله‌ای بالا بوده است. 
***
«حلال نمی‌کنم»
 واکنش مردم ترکیه به اردوغان
افزایش شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ترکیه، قرنطینه ۲۰ روزه در این کشور را در پی داشت. دولت محدودیت‌های سراسری در ماه رمضان را راهکاری برای مهار همه‌گیری کرونا اعلام کرده بود اما کاربران فضای اجتماعی اردوغان و دولت او را به باد انتقاد گرفتند. به نوشته ایندیپندنت، با دستور رئیس‌جمهور ترکیه از روز پنجشنبه ۲۹ آوریل تا ۱۷ مه ‌محدودیت‌های سراسری در آن کشور اجرا شد. این محدودیت‌ها مواردی همچون تعطیلی مدارس، کسب‌وکارها و منع رفت‌وآمدها را در برمی‌گرفت. اردوغان مهار همه‌گیری کرونا را به عنوان دلیل این تصمیم اعلام کرده و گفته بود: «با وجود خسارات سنگین، هدف از قرنطینه سراسری کاهش ابتلای روزانه به کرونا به زیر ۵ هزار نفر است». قرنطینه سراسری بسیاری از کسب‌وکارها در ترکیه را با خسارات جبران‌ناپذیری مواجه کرد و نوک پیکان انتقادات به وضعیت موجود به سوی رجب طیب اردوغان است که زمزمه‌های حضورش در انتخابات سال ۲۰۲۳ هم شنیده ‌می‌شود آن هم در حالی که کارنامه موفقی نداشته است. او در سخنرانی خود وقتی پایان دوران قرنطینه را اعلام می‌کرد و از دستاوردهای موفقیت‌آمیز آن می‌گفت، از کسانی که در دوران قرنطینه با مشکلات مالی مواجه شدند حلالیت خواست اما پس از سخنرانی او هشتگ «حلال نمی‌کنم» از مرز نیم میلیون گذشت و ترند شد. بسیاری از کاربران فضای اجتماعی از اردوغان خواسته بودند با صندوق رأی خداحافظی کند تا او را حلال کنند. 
***
آمادگی طالبان برای مذاکرات جدی در قطر
در حالی که از چندی پیش مذاکرات بین‌الافغانی در قطر متوقف شد، منابع نزدیک به طالبان به «طلوع‌نیوز» گفته‌اند این گروه برای از سرگیری جدی این گفت‌وگوها در روزهای آینده آماده است. «سیداکبر آغا» از فرماندهان سابق طالبان در این باره اظهار داشت: فکر می‌کنم این راه را برای شرکت در نشست استانبول باز می‌کند و طالبان در آن شرکت خواهد کرد. وی افزود: «طالبان دستور کار نشست را در هماهنگی با هیات جمهوریت تدوین خواهد کرد، نه اینکه در چارچوب دستورکار ارائه شده توسط آمریکا بحث کند». هفته گذشته «عبدالسلام رحیمی» و «فاطمه گیلانی» به نمایندگی از هیات مذاکره‌کننده افغانستان با تعدادی از اعضای هیات مذاکره‌کننده طالبان از جمله «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی رهبر طالبان دیدار کردند. در این دیدار ۲ طرف ضمن تبریک عید فطر درباره مسائل جاری افغانستان و تسریع مذاکرات صلح در قطر بحث و تبادل نظر کردند. مذاکرات بین‌الافغانی در قطر شهریورماه سال گذشته آغاز شد اما مذاکرات تاکنون نتیجه قابل توجهی نداشته است و دیدارهای ۲ طرف نیز از چند ماه پیش عملا متوقف شد. قرار بود دور دوم مذاکرات دولت افغانستان و طالبان 20 دی‌ماه آغاز شود اما پس از دیدارهای محدودی متوقف شد. تیم‌های مذاکراتی در حالی دیدارها را از سر گرفته‌اند که نشست صلح استانبول قرار بود پس از تعویق بعد از ماه رمضان برگزار شود اما به دلیل عدم تمایل طالبان برای حضور، برگزاری این نشست در سایه‌ای از ابهام قرار دارد. 
***
سومین حادثه ریلی در آمریکا طی یک هفته
در سومین حادثه ریلی در کمتر از یک هفته در آمریکا، یک قطار حامل مواد شیمیایی خطرناک در ایالت «آیووا» از ریل خارج شد و آتش گرفت که باعث تخلیه نواحی اطراف تا شعاع ۸ کیلومتری شد. بعدازظهر یکشنبه (به وقت محلی در آمریکا) یک قطار در شهر «سیبلی» در شمال غرب ایالت «آیووا» از ریل خارج شد و آتش گرفت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پس از این حادثه، منطقه‌ای به شعاع حدود ۸ کیلومتر در پی نگرانی‌ها درباره انباشته شدن نیترات آمونیوم که در واگن‌های حادثه دیده منتقل می‌شد و در محاصره شعله‌های آتش قرار داشت، تخلیه شد. به گفته «رابین تیسور» سخنگوی شرکت راه‌آهن «یونیون پاسیفیک»، ۴۷ واگن بر اثر این حادثه از ریل خارج شد اما خدمه قطار آسیب ندیدند. وی گفت علت این حادثه در دست بررسی است. شاهدان از بوی تند مواد شیمیایی پخش شده در هوا و همچنین دود متراکم برافراشته از محل حادثه خبر دادند. این دومین مورد چنین حادثه‌ای طی ۲۴ ساعت در آمریکا و سومین در کمتر از یک هفته است. 

Page Generated in 0/0061 sec