printlogo


کد خبر: 233567تاریخ: 1400/2/28 00:00
گزارش نهادهای حقوقی بین‌المللی درباره جنایات اسرائیل

گروه بین‌الملل: جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه و سرزمین‌های اشغالی که تاکنون به شهادت دست‌کم ۲۱۸ نفر از جمله ۵۸ کودک و ۳۴ زن منجر شده، علاوه بر خشم مردم جهان از سوی برخی نهادهای حقوق بشری منتسب به سازمان ملل نیز بشدت محکوم شده است. این در حالی است که ایالات متحده هفته قبل مانع تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با بررسی پرونده درگیری‌های اخیر در فلسطین شد. 
 
* عفو بین‌الملل خواهان اتخاذ موضعی قاطع علیه اسرائیل شد
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از روسیا الیوم، سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه خواهان اتخاذ موضعی قاطع علیه رژیم صهیونیستی در پی کشته شدن دست‌کم ۱۰ فلسطینی در کرانه باختری طی اعتراضات روز جمعه شد. به اعتقاد این سازمان، این جنایات نشانگر روش‌های پیشین در استفاده از خشونت بیش از حد است. عفو بین‌الملل تاکید کرد جامعه بین‌الملل باید موضعی قاطعانه در قبال نادیده‌انگاری‌های مداوم و فاحش اسرائیل در حق حیات فلسطینی‌ها اتخاذ کند. 
 
* دیده‌بان حقوق بشر: وحشی‌گری اسرائیل به دلیل مصونیت از مجازات است
سازمان دیده‌بان حقوق بشر  هم اعلام کرد وحشی‌گری اسرائیل در قدس ناشی از اعمال خشونت سیستماتیک بیش از حد و مصون بودن آن از مجازات است. «عمر شاکر» مدیر سازمان مزبور در اراضی اشغالی و فلسطین تأکید کرد نظامیان ارتش رژیم اشغالگر با وحشی‌گری خود سعی در سرکوب اعتراضات فلسطینیان و اعمال سیاست آپارتاید دارند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر ۲ هفته پیش نیز در گزارشی همزمان با آغاز درگیری‌های قدس اعلام کرد مقامات رژیم اسرائیل دست به جنایت علیه بشریت می‌زنند و «سیاست آپارتاید و آزار و اذیت علیه فلسطینی‌ها» را اعمال می‌کنند. 
 
* هشدار دیوان بین‌المللی کیفری درباره وقوع جنایت جنگی
«فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری مستقل در لاهه هلند درباره وقوع جنایت جنگی در فلسطین اشغالی هشدار داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، بنسودا در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش تنش در کرانه باختری و دیگر نقاط فلسطین اشغالی، درباره تکرار جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی تحت «اساسنامه رُم» هشدار داد. دادستان دیوان لاهه نوشت: «دفتر من به پایش تحولات میدانی ادامه داده و هر مساله‌ای را که تحت حوزه قضایی آن باشد، در نظر خواهد گرفت». با این حال از آنجا که رژیم صهیونیستی عضو اساسنامه رم در دیوان کیفری بین‌المللی نیست، تاکنون از همکاری با این نهاد سر باز‌ زده است. 
دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی خواست بلافاصله اخراج را در محله قدس شرقی متوقف کند
دفتر حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) از اسرائیل خواست فورا همه اخراج‌های اجباری، از جمله در محله‌ «شیخ جراح» در بیت‌المقدس شرقی را متوقف کند. روپرت کولویل، سخنگوی «OHCHR» گفت: اخراج‌ها، در صورت دستور و اجرا، نقض تعهدات اسرائیل در قوانین بین‌المللی است. وی افزود: با توجه به صحنه‌های نگران‌کننده در «شیخ جراح» ما می‌خواهیم تأکید کنیم بیت‌المقدس شرقی همچنان بخشی از سرزمین اشغالی فلسطین است که در آن قانون بشردوستانه بین‌المللی اعمال می‌شود. 
 
* گزارشگران بدون مرز: اسرائیل مرتکب جنایت جنگی شده
سازمان گزارشگران بدون مرز پس از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی که مقرهای رسانه‌ای را در نوار غزه هدف قرار داد، با توجه به اینکه هدف قرار دادن چنین مراکزی جنایت جنگی محسوب می‌شود، علیه رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌الملل شکایت کرد. در این شکایت با اشاره به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به دفاتر رسانه‌های فلسطینی و خارجی آمده است مقر 23 رسانه داخلی و بین‌المللی پس از حملات اسرائیل تخریب شده است. 
 
* نامه‌نگاری یک نهاد حقوق بشری به گوترش درباره جنایات اسرائیل
ائتلاف بین‌المللی «به خاطر فلسطین» نامه‌هایی را در رابطه با تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه برای دبیرکل سازمان ملل، صدراعظم آلمان، رئیس کمیساریای اروپا و ده‌ها نماینده پارلمان و سیاستمداران خارجی بویژه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرستاد. این ائتلاف بین‌المللی که نهادی فعال در عرصه حقوق فلسطینی‌هاست، در نامه‌های خود به تحولات تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه پرداخت و اشاره کرد حدود ۵۰۰ واحد مسکونی به صورت کلی یا جزئی منهدم و ۲۱۰۰ واحد مسکونی دیگر خسارت دیده‌اند. همچنین ده‌ها مرکز پزشکی، آموزشی و رسانه‌ای دچار خسارت‌های شدید شده‌اند. این ائتلاف در نامه‌های خود به سیاست استعمارگرانه رژیم صهیونیستی از جمله سیاست پاکسازی نژادی در شهر قدس که آخرین آن تخلیه محله «شیخ جراح» از ساکنان عرب برای ایجاد شهرک‌ بود و تلاش‌های مستمر برای سیطره بر اراضی کرانه باختری از طریق گسترش عملیات شهرک‌سازی اشاره کرد. این ائتلاف اعلام کرد اعتراضات مردمی فلسطینی‌ها در داخل خط سبز بیانگر خشم انباشته به دلیل سیاست‌های سرکوب و به حاشیه راندن است.

Page Generated in 0/0057 sec