printlogo


کد خبر: 233581تاریخ: 1400/2/28 00:00
اخبار

۴۰ درصد فشارخونی‌ها از بیماری‌شان اطلاع ندارند
معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر کرونا بر برنامه‌های کنترلی جهت پایش بیماران مبتلا به فشار خون، گفت: فشارخون بالا عامل مستعد شدن ابتلا به «کووید-۱۹» نیست اما اگر فردی که فشارخون بالا دارد به کرونا مبتلا شود عوارض ناخوشایندتری را تجربه می‌کند. علیرضا مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: فشار خون بالا یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌و‌میر در تمام جوامع است و در ایران هم ۱۰ علت اول مرگ در کل جمعیت در سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل سکته قلبی، سکته مغزی، دیابت، بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون، حوادث مربوط به حمل‌و‌نقل، سایر بیماری‌های قلبی، سرطان معده، سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی، پنومونی و بیماری‌های مزمن ریه و برنش (قلبی- ریوی) بوده است. وی افزود: یکی از عوامل اصلی سکته‌های مغزی و قلبی افزایش فشارخون شریانی است و مراقبت از آن بسیار مهم است. قانون نانوشته‌ای برای فشار خون وجود دارد مبنی بر اینکه ۵۰ درصد افرادی که فشارخون بالا دارند از بیماری خود اطلاع ندارند. این قانون ۵۰ درصد همه جا صادق است، هرچند در کشورهای مختلف اندکی تفاوت دارد. مثلا در کشور ما براساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۴۰ درصد کسانی که فشارخون بالا داشتند از بیماری خود بی‌اطلاع بودند. 
***
آمادگی برای اعزام زائران ایرانی به عراق
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از آمادگی این سازمان برای ارائه بسته‌های متنوع زیارت عتبات در صورت ازسرگیری سفرها منوط به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد. حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی با اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده در مدت تعطیلی سفرهای زیارتی، اظهار کرد: بازنگری در نحوه اعزام و جذب زائران، با هدف جذب حداکثری زائران، توجه به زیارت آسان، ارزان و در دسترس و ارائه خدمات مناسب و باکیفیت از جمله این اقدامات بود. رحمانی اضافه کرد: زیارت با کیفیت، معنوی، با حفظ عزت، کرامت، سلامتی و امنیت و سهل و متناسب با شرایط متقاضیان زیارت مهم‌ترین اولویت‌ها در این حوزه قلمداد می‌شود که امیدواریم مسیر اعزام‌ها به عتبات عالیات با توجه به تمهیدات اندیشیده ‌شده بازگشایی شود. وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم با اهتمام به رعایت شیوه‌نامه‌های تدوین‌شده، شاهد اعزام دوباره زائران به عراق باشیم که البته نظر نهایی برای اعزام‌ها به عتبات عالیات منوط به تأیید ستاد ملی مقابله با کروناست. سلامت زائران مهم‌ترین اصل برای ازسرگیری سفرهای عتبات عالیات است. اهتمام به موضوع سلامت زائران در این دوران موجب شد پروتکل و شیوه‌نامه بهداشتی از سوی کارشناسان وزارت بهداشت، سازمان حج و زیارت و هیأت پزشکی تهیه شود که بعد از تدوین این شیوه‌نامه در اختیار وزارت بهداشت و امور خارجه و متعاقب آن، کشور عراق قرار گرفت تا پس از توافق ۲ طرف با رعایت بندهای مختلف آن، اعزام از سرگرفته شود. رحمانی تاکید کرد: سازمان حج و زیارت آمادگی کامل از حیث امکانات و برنامه‌ریزی‌های اجرایی برای ازسرگیری اعزام‌ها به عتبات عالیات را دارد اما منوط به نظر نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا و آمادگی طرف عراقی برای پذیرش زائر است. 
***
معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد
آغاز ثبت‌نام حضوری پایه اولی‌ها از خرداد
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: خانواده‌ها برای ثبت‌نام پایه اول در کنار پیش‌ثبت‌نام، مراجعاتی نیز باید به مدارس داشته باشند. ثبت‌نام از خردادماه آغاز خواهد شد. حکیم‌زاده در تشریح برنامه‌ها و فرآیند ثبت‌نام مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰1-۱۴00 با تأکید بر اینکه امکان ثبت‌نام الکترونیکی تمام مقاطع تحصیلی فراهم شده است، گفت: خانواده‌ها برای ثبت‌نام پایه اول در کنار پیش‌ثبت‌نام، مراجعاتی نیز باید به مدارس داشته باشند. ثبت‌نام از خردادماه آغاز خواهد شد و امکان غربالگری پایه‌های اول و نوآموزان که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا کمتر فراهم شد، امسال در روند ثبت‌نام به واسطه افزایش مراکز سنجش، فراهم شده است. وی افزود: امسال حدود 5/1 میلیون دانش‌آموز کلاس اولی خواهیم داشت و طبق تمهیدات و افزایش تعداد پایگاه‌های سنجش، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار سنجش سلامت نوآموزان انجام خواهد شد. حکیم‌زاده گفت: کودکان در بدو ورود به مدرسه نباید تجربه شکست داشته باشند، بنابراین برگزاری آزمون در مقطع ابتدایی در تمام مدارس ممنوع است. پیش‌ثبت‌نام پایه‌های اول دبستان از اول خردادماه و از طریق سامانه‌های پادا و سیدا آغاز و ثبت‌نام پایه‌های بالاتر نیز طبق بازه‌های مشخص انجام خواهد شد و طبق پیش‌بینی ما تا مردادماه فرآیند ثبت‌نام تمام مقاطع انجام می‌شود. 
***
وزارت بهداشت: 
برای نوبت‌دهی واکسن کرونا نیازی به مراجعه حضوری نیست
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: به منظور زمان‌بندی و نوبت‌دهی تزریق واکسن «کووید-۱۹»، نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی یا ثبت‌نام اینترنتی نیست. این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای افزود: این مرکز تنها مرجع ارائه اطلاعات درباره واکسن کرونا و فرآیند واکسیناسیون علیه بیماری «کووید-۱۹» است و رسما اعلام می‌کنیم که به منظور زمان‌بندی و نوبت‌دهی تزریق واکسن «کووید-۱۹»، نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی یا ثبت‌نام اینترنتی نیست. همچنین نظر به تسریع فرآیند واکسیناسیون کرونا و آغاز واکسیناسیون هموطنان گروه سنی بالای ۷۵ سال در سراسر کشور و انتشار شایعات و اطلاعات نادرست درباره نحوه اطلاع‌یابی و مراجعه افراد واجد شرایط برای واکسیناسیون، بدین وسیله به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند تنها مرجع ارائه اطلاعات درباره واکسن کرونا و فرآیند واکسیناسیون علیه بیماری «کووید-۱۹»، اطلاعیه‌های رسمی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که از پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وبدا به نشانی behdasht.gov.ir و در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر خواهد شد.

Page Generated in 0/0063 sec