printlogo


کد خبر: 233583تاریخ: 1400/2/28 00:00
۲۸۶ نفر از هموطنان طی 24 ساعت بر اثر ابتلا به «کووید-19» جان ‌باختند
نمکی: موج چهارم مدیریت شده اما باید مراقب ورود ویروس هندی باشیم

ویروس هندی در ایران مشاهده شده، البته افراد مبتلا به این بیماری تحت کنترل هستند اما چنانچه نسبت به ورود مسافران خارجی و... به کشور بی‌توجهی شود، این امکان وجود دارد که ویروس هندی کشور را فرا گیرد. وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای تامین واکسن کرونا، گفت: در موج چهارم کرونا، متوسط کشوری میزان مرگ به بستری نسبت به موج سوم نصف شد؛ این هم ناشی از آن است که همکاران ما در یک سال گذشته بشدت ماهر شده‌اند و موج چهارم با لطف خدا مدیریت شد. دکتر سعید نمکی در ستاد استانی مقابله با کرونا در مشهد مقدس گفت: خوشبختانه موج چهارم بخوبی مدیریت شد البته هنوز نمی‌دانم رفتار ویروس هندی چگونه است، چرا که ویروس هندی به ایران پا گذاشته است اما به شیوه‌هایی آن را مدیریت کردیم‌. بلایی که ویروس هندی سر هند و پاکستان آورده، نفسگیر است البته آمار و اطلاعات آن چیزی نیست که شما می‌شنوید. حتی چوب برای سوزاندن مرده‌ها گیر نمی‌آید و اوضاع وخیم است. باید مراقب ورود ویروس موتاسیون‌یافته هندی باشیم. این پرچم افتخار مدیریت بیماری را باید با ژرف‌بینی نگاه داریم.  نمکی در ادامه صحبت‌هایش درباره واکسیناسیون کرونا نیز گفت: درباره واکسن هم مثل همه مقوله‌هایی که درد، مشقت و حمله رسانه‌ای از سوی داخل یا بیرون را تحمل می‌کنیم، ادامه دادیم. واکسن به حربه سیاسی بدل شده است و ۸۵ درصد واکسن دنیا را ۷ یا ۸ کشور دریافت کردند. اخیرا خبرنگار سازمان جهانی بهداشت نظرم را درباره کوواکس پرسید، گفتم کوواکس درست است که یک ساز‌و‌کار درست بود اما درست عمل نکرد. درست است who یک سازمان جهانی و قابل قبول است اما نگذاشتند درست عمل کند و قدرت عملکرد درست نداشت. برخی کشورها واکسن را برای خودشان می‌خواهند و اگر سرریز و اضافه‌ای داشت آن وقت برای بقیه خیرات می‌کنند. وی افزود: ما برای واکسن ۴ راه رفتیم‌؛ از اردیبهشت سال گذشته من دنبال واکسن هستم. بیش از ۳۰۰۰ صفحه مکاتبه کردیم، به همه رو انداختیم و با سختی پول ۱۶ میلیون و۸۰۰ هزار دوز واکسن کوواکس را دادیم و در این راه رئیس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی، وزیر امورخارجه و همه کمک کردند که واکسن از بیرون بیاوریم. بر اساس قول‌هایی که به ما داده بودند باید تا اسفند 5/4 میلیون دوز واکسن تحویل می‌گرفتیم که محقق نشد. وزیر بهداشت گفت: ان‌شاءالله تا خردادماه ۱۴ میلیون جمعیت هدف یعنی جمعیت بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج را براساس سند ملی واکسینه می‌کنیم. وی ادامه داد: راه دوم، تولید مشترک واکسن بود که با کوبایی‌ها در پاستور بخوبی پیش رفتیم و فاز سوم مطالعاتی رو به اتمام است تا از اوایل خرداد کار تولید را در کشور داشته باشیم. راه سوم تولید داخل بود چون اعتقاد دارم عزت ما این است که دست به بیرون دراز نکنیم‌. وزیر بهداشت گفت: ایران در ۵ یا ۶ پلتفرم صاحب تکنولوژی ساخت واکسن کرونا شده است.  
 
* شمار قربانیان کرونا در کشور از 77 هزار نفر گذشت
با وجود فروکش کردن التهاب موج چهارم کرونا در همه نقاط کشور اما آمار مرگ‌و‌میر روزانه این بیماری همچنان بالاست. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت ۲۸۶ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و به این ترتیب شمار قربانیان این بیماری در کشور از ۷۷ هزار نفر گذشت. همچنین از ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 27 اردیبهشت، ۱۴ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۹۴ نفر از آنها بستری شدند.  متاسفانه در طول این مدت، ۲۸۶ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷۷ هزار و ۲۲۲ نفر برسد. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵ هزار و ۲۶۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۲ میلیون و ۳۲ هزار و ۱۶۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۸۸ هزار و ۸۲۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۹۸۳ دوز رسید. گفتنی است ۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 
 
* 100 هزار داوطلب برای تزریق  «کووایران برکت»
فاز سوم مطالعات بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا در ۶ نقطه از تهران و کرج در حال انجام است. مدیر مطالعات بالینی واکسن «کوو ایران برکت» دیروز با حضور در مرکز تزریق واکسن به داوطلبان واقع در شرق تهران گفت: در ادامه فاز سوم، تزریق واکسن به داوطلبان در ۶ نقطه تهران و کرج ادامه دارد و تا پایان اردیبهشت ۱۰ هزار داوطلب در این ۲ شهر واکسن ایرانی کرونا را دریافت خواهند کرد. حامد حسینی افزود: تزریق واکسن در ۴ شهر مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر نیز از هفته اول خرداد آغاز خواهد شد و روند مطالعات تا تزریق بر روی همه ۲۰ هزار داوطلب ادامه خواهد داشت. وی افزود: باتوجه به موفقیت چشمگیر واکسن در ۲ فاز قبلی و تایید ایمن بودن آن توسط مراجع قانونی، تولید انبوه این واکسن نیز آغاز شده و تا پایان اردیبهشت یک میلیون دوز واکسن «کوو ایران برکت» تحویل وزارت بهداشت می‌شود. وی خاطرنشان کرد: باتوجه به امن بودن و نداشتن عوارض خاص، امکان تزریق عمومی از طریق این واکسن وجود دارد که البته تشخیص زمان و انجام آن با وزارت بهداشت است. سیدرضا مظهری، مدیر سامانه ۴۰۳۰ و مجری فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان تزریق واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از طریق سامانه ۴۰۳۰ و پیام‌رسان آی‌گپ داوطلب حضور در مطالعات بالینی «کوو ایران برکت» شده‌اند. وی افزود: پس از طی فرآیند ثبت‌نام، کارشناسان ما با داوطلبان تماس می‌گیرند و به آنها زمان و مکان انجام آزمایش‌های اولیه اعلام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: از داوطلبان تست کرونا (پی‌سی‌آر) و آزمایش خون گرفته می‌شود و درصورت تایید آزمایش‌های اولیه، برای تزریق واکسن با آنها تماس گرفته خواهد شد. وی افزود: ثبت‌نام همچنان ادامه دارد و متقاضیان شرکت در مطالعات بالینی «کوو ایران برکت» می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۴۰۳۰ یا پیام‌رسان آی‌گپ ثبت‌نام کنند. 
***
زمان واکسیناسیون عمومی کرونا در استان تهران اعلام شد
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود از اوایل تیرماه و بعد از اینکه واکسیناسیون گروه‌های سنی تمام شود، سراغ واکسیناسیون عمومی برویم. نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران، درباره روند واکسیناسیون افراد در استان تهران خاطرنشان کرد: واکسیناسیون افراد بالای 80 سال تکمیل شده و از ۲ روز گذشته واکسیناسیون افراد 75 سال آغاز شده است. وی اضافه کرد: خوشبختانه با افتتاح مراکز تجمیعی واکسیناسیون از جمله ایران‌مال در غرب تهران، که قابلیت 20 تا 25 هزار نفر در روز را دارد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا یک ‌ماه آینده گروه سنی بالای 60 سال را به ترتیب هر ۵ سال واکسینه کنیم. وی درباره پیش‌بینی زمان آغاز فراگیر واکسیناسیون افراد در استان تهران نیز ابراز داشت: پیش‌بینی می‌شود از اوایل تیر به بعد، بعد از اینکه واکسیناسیون گروه‌های سنی تمام شود، سراغ واکسیناسیون عمومی برویم. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در پاسخ به اینکه بخشی از سالمندان واکسینه‌شده‌ دچار عوارضی هستند، متذکر شد: این موضوع بخشی به خاطر این بود که همزمان مبتلا بوده‌اند؛ یعنی وقتی واکسن تزریق شده، در هفته جاری آن با بیماری درگیر شده بودند و واکسیناسیون همزمان با ابتلا انجام شده است. توکلی در گفت‌وگو با فارس گفت: همچنین بخشی عوارضی خفیف است که بیشتر شامل تب، کوفتگی و مقداری بی‌حالی است اما خوشبختانه عارضه‌ جدی و مهلکی درباره تزریق واکسن در سالمندان گزارش نشده و روند واکسیناسیون در حال انجام است. وی در ادامه اضافه کرد: در مورد چالش‌هایی که درباره واکسن‌های برندهای مختلف وجود دارد، خوشبختانه با توجه به اینکه اکنون سامانه‌ای طراحی شده که هر کس واکسن دریافت می‌کند پیامکی به وی ارسال می‌شود و بر اساس آن شخص دریافت‌کننده پاسخ می‌دهد که آیا عارضه‌ای داشته یا خیر؛ در نتیجه بر اساس آن، ما تا به حال عارضه کشنده‌ای نداشته‌ایم. 

Page Generated in 0/0097 sec