printlogo


کد خبر: 233588تاریخ: 1400/2/28 00:00
اخبار

اصلاح فرآیند بودجه‌نویسی
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به مسائلی که امسال در مجلس پیش آمد و رفت و برگشتی که بین دولت و مجلس رخ داد، ما تمرکز خود را روی نهاد بودجه‌ریزی و در واقع شیوه‌نامه تهیه و تصویب بودجه در دولت و مجلس گذاشتیم، گفت: ما فکر می‌کنیم اگر این موضوع را در اولویت قرار دهیم و بتوانیم امسال تغییرات اساسی در آن ایجاد کنیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.  محسن زنگنه در ادامه گفت: پیشنهادی که در کمیته مطرح شده این است که ما تصویب بودجه را در صحن مجلس دو شوری (در ۲ مرحله رای‌گیری شود) کنیم، البته با یک فاصله زمانی چند ماهه که بدین معناست که دولت ملزم شود پیش از ابلاغ بخشنامه خود در شهریورماه که در آنجا به طور کامل سیاست‌ها، اهداف و راهبردهای بودجه در سال آینده را بیان می‌کند، مسائل کلان و اصلی بودجه سال آینده را به مجلس بیاورد و مصوب کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نمونه‌های سیاست‌های کلی بودجه گفت: به عنوان مثال دولت‌ها آیین‌نامه‌های مرتبط با ارز، یارانه‌ها، انرژی، حقوق و دستمزدها، صندوق‌های بازنشستگی و بدهی‌های دولت، انتشار اوراق یا مولد‌سازی دارایی‌ها دولت را به مجلس بیاورند و پس از تصویب مجلس، آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کنند. 
***
جزئیات تزریق منابع جدید به بورس
مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه دیروز ضمن تشریح جزئیات تزریق منابع جدید به این بازار تاکید کرد حمایت از بازار سرمایه ادامه خواهد داشت. محمدابراهیم آقابابایی، از تزریق ۱۰۳۴ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: این نقدینگی به صندوق تثبیت تزریق شد که با بخشی از این پول امروز خریدهایی در بازار سرمایه انجام شد. 
وی ادامه داد: نمی‌توان همه منابع را در یک روز خرید کرد و صندوق تثبیت بازار امروز در چارچوب سازمان بورس بخشی از پول مذکور را سهم خرید. این فرآیند در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و حمایت از بازار سرمایه تداوم دارد. 
***
پرداخت وام خرید مسکن بدون سپرده تمدید شد
بانک مسکن مهلت استفاده از تسهیلات «طرح ۸۲» را تا پایان تیر ۱۴۰۰ تمدید کرد که در این زمینه اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مشمول درخواست‌هایی می‌شود که پیش‌نویس قرارداد حداکثر تا تاریخ ۳۱ تیر ۱۴۰۰ تنظیم و قراردادهای مذکور حداکثر تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشند. 
***
خودروسازی تبدیل به حیاط خلوت دولت‌ها شده است
عضو کمیسیون عمران مجلس درباره احترام به مصرف‌کنندگان با تولیدات باکیفیت گفت: در سالی که به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» مزین شده، بی‌کیفیتی تولیدات داخلی یعنی بی‌احترامی به مشتریان.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: بازار آشفته و بی‌کیفیت خودروهای داخلی در کنار قیمت نجومی آنها، هیچ یک از متولیان امر وزارت صنعت، معدن و تجارت را مجاب به پاسخگویی نمی‌کند! وظیفه ما حمایت از تولیدات داخلی است اما نباید تاوان و هزینه این سوء‌مدیریت مدیران بر دوش مردم باشد. امروز خودروسازی کشور تبدیل به حیاط خلوت دولت‌ها شده است.  مجتبی یوسفی ادامه داد: رشد بی‌سابقه قیمت خودرو داخلی در کنار مشاهده خلف‌وعده‌های شرکت‌های خودرو‌سازی در تحویل این کالا اتفاقی ناگوار است. یوسفی با انتقاد از جایگزین شدن رابطه‌ها به جای ضابطه‌ها در صنعت خودروسازی گفت: رابطه به جای ضابطه در اداره شرکت خودرو‌سازی کشور به وفور دیده می‌شود؛ به فرض مثال سهام خودروسازی توسط قطعه‌سازی این شرکت‌ها خریداری می‌شود، یعنی به جای اینکه قطعه‌سازان تمام تلاش خود را روی ساخت قطعات با کیفیت قرار دهند، خودشان سهامدار شده‌اند. در کدام نهاد تولیدی استاندارد جهانی مافوق زیرمجموعه خود قرار می‌گیرد؟!
عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: سوءمدیریت‌ها در کنار تولیدات قطعات بی‌کیفیت از پلتفرم‌های قدیمی گرفته تا سیستم تعلیق غیراستاندارد و بی‌امنیتی ایربگ‌ها، همگی نشان می‌دهد در صنعت خودروسازی در کنار بی‌کیفیتی، تنزل تولیدات هم داشته‌ایم. این شرایط ناخوشایند در کنار بیکاری جوانان متخصص و مهندسان پرتوان کشور قابل تعریف نیست.

Page Generated in 0/0060 sec