printlogo


کد خبر: 233707تاریخ: 1400/3/1 00:00
دور دنیا

پکن: اتحادیه اروپایی «رویکرد تقابل‌جویانه» را کنار بگذارد
وزارت خارجه چین به عدم تصویب توافق اقتصادی میان پکن و بروکسل واکنش نشان داد. به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، نمایندگان اتحادیه اروپایی در واکنش به تحریم برخی مقامات اروپایی توسط پکن، روز پنجشنبه به تصویب قرارداد بزرگ اقتصادی میان ۲ طرف رأی منفی دادند. «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت  تحریم‌های اعمال شده از سوی پکن «پاسخی ضروری و موجه» به اقدامات پیشین اتحادیه اروپایی علیه مقامات چینی و مطرح کردن ادعای نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ بود. این دیپلمات چینی افزود: «چین تحریم‌هایی را علیه نهادها و افرادی در اتحادیه اروپایی وضع کرد که دروغ‌ها و اطلاعات غلطی را درباره سین‌کیانگ منتشر می‌کردند و اینها به منافع و حق حاکمیت چین آسیب جدی وارد می‌کرد». او در ادامه از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی درخواست کرد: «فورا دست از مداخله در امور داخلی چین برداشته و رویکرد تقابل‌جویانه خود را متوقف کنند». لی‌جیان همچنین تأکید کرد این کشورها باید روابط میان چین و اتحادیه اروپایی را «به مسیر درست گفت‌وگو و همکاری» بازگردانند. روابط میان بروکسل و پکن مدتی است به خاطر به راه افتادن دوری از تحریم‌های متقابل به تیرگی گراییده است. نخستین دور تحریم‌ها را اتحادیه اروپایی با ادعای نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ چین وضع کرد که پاسخ پکن را به همراه داشت. 
***
تظاهرات پلیس فرانسه در پایتخت این کشور
هزاران افسر پلیس معترض فرانسوی در تظاهراتی در شهر پاریس به خطرناک‌تر شدن هر چه بیشتر کارشان به دلیل کوتاهی دولت در رفع مشکلات اجتماعی اساسی‌شان اعتراض کرده و یک نمایش قدرت که سیاستمداران را به تکاپو واداشت، اجرا کردند. به گزارش نیویورک‌تایمز، رهبران اتحادیه صنفی پلیس فرانسه خواستار وضع قوانین سخت‌تر در قبال خشونت علیه افسران و احکام مجازات شدیدتر علیه مجرمان محکوم شده از بابت این جرم شدند؛ هزاران تن از این معترضان زیر باران در مقابل مجلس ملی فرانسه تجمع کرده و به سیاستمداران حاضر در آنجا که از آنها برای صحبت دعوت نشد، هشدار دادند. فابین وانهملریک، دبیرکل اتحادیه صنفی موسوم به ائتلاف پلیس که تعداد اعضایش در این تظاهرات غالب بود، اظهار کرد: حضور شما یک نشانه مهم است. این را نباید نشانه انتخابات آینده بلکه باید یک فرمان بیدارباش، یک حس مسؤولیت و تغییر و بازگشت به امنیت تلقی کرد. این اعتراضات که از سوی ۱۴ اتحادیه پلیس سازماندهی شده بود، بعد از آن به اجرا درآمد که فرانسه شاهد حوادث قتل یک افسر و یک کارمند پلیس این کشور بود. این در حالی است که فشارها در فرانسه برای اصلاح نیرویی که اغلب از بابت به‌کارگیری تاکتیک‌های بی‌رحمانه و رفتارهای نژادپرستانه مورد انتقاد قرار گرفته، افزایش یافته است. در حالی که موضوع جرائم بر بحث سیاسی در فرانسه یک سال قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری غالب شده است، این اعتراضات تقریبا رهبران همه احزاب سیاسی فرانسه را به سمت خود کشاند. 
***
دیدار قریب‌الوقوع مقامات ترکیه و یونان
وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد مقام‌های کشورش قرار است چند روز دیگر دیداری با مقام‌های یونان در چارچوب اقدامات اعتمادساز بین این ۲ کشور همسایه داشته باشند. حلوصی آکار خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: ما در چارچوب اقدامات اعتمادساز دیداری با همتایان یونانی خودمان البته از راه دور خواهیم داشت. ما بار دیگر ابراز خواهیم کرد که منتظر آنها به منظور چهارمین دیدار در شهر آنکارا هستیم. وزیر دفاع ترکیه از بیانیه‌های «تحریک‌آمیز» برخی مقام‌های یونانی به رغم تلاش‌ها  برای عادی‌سازی روابط در آن دیدارها انتقاد کرد. وی اظهار کرد: با وجود آنکه این تلاش‌ها ادامه می‌یابند، این تحریک‌آمیز است که برخی سیاستمداران و سربازان یونانی ظاهرا در ۱۹ مه به طرح اظهاراتی که بی‌اساس، نامناسب و مغایر با حقایق تاریخی به نظر می‌رسیدند، پرداختند. وی افزود: آنها دارند نهایت تلاش‌شان را به منظور از بین بردن کارهای مبتنی بر حسن نیت ما انجام می‌دهند. وزیر دفاع ترکیه همچنین از کشته شدن ۱۲۱ عضو پ‌ک‌ک در عملیات‌های جاری در مناطق پنجه شمشک و پنجه ییلدریم در شمال عراق خبر داد و تاکید کرد: پ‌ک‌ک به پایان خود رسیده است. 
***
امارات هم به دنبال بی‌دولتی در لبنان
بعد از عربستان، این بار امارات از سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت در لبنان خواست از این ماموریت انصراف بدهد. روزنامه الاخبار لبنان نوشت منابعی در شورای همکاری خلیج‌فارس اعلام کردند بعد از اینکه عربستان از سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان دست کشید، امارات نیز به جمع کشورهایی پیوست که از او خواسته‌اند از تشکیل دولت خودداری کند و انصراف بدهد. این منابع گفتند  ابوظبی به حریری تأکید کرده منفعت سیاسی وی این است که در شرایط کنونی دولت تشکیل ندهد. این روزنامه نوشت: حریری همچنان به یک دلیل به تشکیل دولت پایبند است و آن این است که نخست‌وزیری تنها دژ و مصونیت برای وی در برابر سعودی‌ها محسوب می‌شود؛ سعودی‌هایی که هنوز مخالفت او با نخست‌وزیری نواف سلام را نبخشیده‌اند. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان اکتبر سال گذشته سعد حریری را به تشکیل دولت جدید مکلف کرد.

Page Generated in 0/0044 sec