printlogo


کد خبر: 233708تاریخ: 1400/3/1 00:00
پوتین خطاب به غربی‌ها:
روسیه دندان دشمنانش را خرد می‌کند

رهبر کرملین در اظهاراتی هشدار‌آمیز که مشخصا متوجه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود، اعلام کرد روسیه دندان‌های متجاوز را خرد خواهد کرد. ولادیمیر پوتین که روز پنجشنبه در نشست «کمیته سازماندهی پیروزی»- یک نهاد روسی برای یادمان کشته‌شدگان جنگ دوم جهانی- سخنرانی می‌کرد، برجستگی‌های نظامی و دفاعی روسیه را در سطح جهانی برشمرد.
 به گزارش خبرگزاری دولتی نووستی، ولادیمیر پوتین وعده داد:«با توجه به نگرش بودجه دفاعی و روند توسعه علمی در داخل کشور که اولویت اصلی آن روی توسعه نیروهای مسلح معطوف شده، سامانه‌های هوایی جدید، هواپیماهای بدون سرنشین مدرن همچنین کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌هایی در روسیه در حال ظهور است که بسیار پیشرفته هستند و هیچ نمونه مشابهی در جهان ندارند».
او با تاکید بر اینکه روسیه قادر است سطح حمایت از نیروهای مسلح خود را بدون نیاز به کاهش بودجه حفظ کند، ادامه داد:«این کشور توان بالقوه عظیمی دارد. سرزمین متعلق به روسیه بزرگ‌ترین در جهان است و حدود 146 میلیون نفر جمعیت دارد، در مقایسه با کشورهایی که جمعیت آنها حتی به 100 میلیون هم نمی‌رسد. این اختلافات بسیار قابل توجه است».
رئیس‌جمهور روسیه رو به دشمنان کشورش که تلاش می‌کنند روسیه را مهار کنند برای اینکه چنین کشور قدرتمندی مورد نیاز آنها نیست، گفت: «البته ما با تکیه بر توانایی‌های مردم فدراسیون روسیه، همه تلاش خود را به ‌کار خواهیم بست تا نه‌تنها قدرت و عظمت کشور را حفظ کنیم، بلکه آن را تقویت کرده و افزایش دهیم. روسیه با تلاش‌هایی برای گاز گرفتن کشور روبه‌رو است ولی هر کسی که چنین قصدی داشته باشد، دندان‌هایش خرد خواهد شد. برخی علنا جرأت می‌کنند بگویند ثروت‌های طبیعی سیبری گویا به صورت ناعادلانه فقط به یک کشور تعلق گرفته است. بسیار عجیب است که چنین سخنانی شنیده می‌شود، در حالی ‌که تا امروز چنین حرفی ‌زده نشده بود!»
 
* نخستین دیدار وزیر خارجه بایدن با لاوروف
نخستین دیدارهای رسمی مقامات دولت بایدن با همتایان روس خود طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در جزیره ایسلند رخ داد. در این دیدار «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در حاشیه نشست شورای وزیران قطب شمال در شهر ریکیاویک (پایتخت ایسلند) گفت‌و‌گویی کوتاه داشت. لاوروف در پایان این مذاکرات در یک نشست مطبوعاتی تأکید کرد روسیه تمام اقدامات لازم برای تأمین امنیت خود را انجام می‌دهد. او با اشاره به اینکه استقرار نظامیان بیگانه در نزدیکی مرزهای روسیه مغایر توافقات مسکو و بروکسل است، اعلام کرد مسکو از همه امکانات برای دفاع از امنیت خود استفاده می‌کند. او به شکلی تلویحی از برخورد مسؤولانه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله در همکاری با کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی ابراز ناامیدی کرد و گفت: «من دیروز توجه آقای بلینکن را به این مساله جلب کرده و یادآور شدم برنامه آمریکا برای استقرار نیروهای نظامی مضاعف در لهستان، آشکارا توافقات اصولی بین روسیه و ناتو مربوط به سال 1997 را نقض می‌کند... ما تمام اقدامات لازم برای تأمین امنیت قابل اطمینان خود را به کار خواهیم بست ولی اولویت ما همواره گفت‌وگو است و مذاکرات مفصل روز گذشته با آنتونی بلینکن نیز گویای تمایل ما در این زمینه است».

Page Generated in 0/0057 sec