printlogo


کد خبر: 233724تاریخ: 1400/3/1 00:00
طی 24 ساعت 200 نفر بیمار بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند
بازگشت دور‌کاری 50 درصدی کارکنان ادارات از امروز

جلوگیری از افتادن به دام موج پنجم کرونا که خیلی از کارشناسان بر آن تاکید دارند، آن هم در حالی که موج چهارم این بیماری در کشور هنوز تمام نشده و احتمال شیوع ویروس‌های هندی و آفریقایی نیز وجود دارد، ستاد ملی مقابله با کرونا را نسبت به این موضوع مهم حساس کرد تا دور‌کاری‌ها دوباره بازگردانده شود. به گزارش «وطن‌امروز»، اگر چه آمار مرگ‌و‌میر و مبتلایان کرونا به نسبت در کشور نزولی شده است اما وجود ویروس‌های هندی و آفریقایی، همچنان نگرانی‌هایی را برای جامعه پزشکی و مسؤولان ایجاد کرده است که مبادا با عادی‌انگاری‌ها و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، موج پنجم کرونا در کشور رخ دهد. معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران با تاکید بر اینکه باید از عادی‌انگاری کرونا در دستگاه‌های دولتی خودداری شود، از دورکاری 50 درصدی کارکنان در تهران از ابتدای خردادماه سال جاری خبر داد. غلامرضا عباس پاشا در تشریح اعمال دورکاری ادارات از امروز (شنبه، یکم خرداد 1400) در استان تهران گفت: بی‌تردید باید از عادی‌انگاری کرونا در تمام دستگاه‌ها خودداری کنیم. البته این موضوعی است که همه شهروندان باید به آن توجه داشته باشند تا خدایی ناکرده بار دیگر گرفتار خیز جدیدی از این بیماری نشویم. وی گفت: بحمدالله در حال حاضر همکاری دستگاه‌های دولتی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مناسب است به شکلی که شاهد رعایت بالای 70 درصد فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ادارات هستیم که امیدواریم این روند ادامه یابد و این موارد حتی بیش از پیش مدنظر پرسنل قرار گیرد. وی افزود: درحال حاضر تهران در شرایط نارنجی کرونا قرار دارد، لذا بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا در شهرهای نارنجی از امروز یکم خردادماه کارمندان مشاغل ضروری و مهم می‌توانند تا ۷۰ درصد به صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند و در سایر ادارات هم باید نیمی از کارمندان به صورت دورکاری کارهای خود را انجام دهند؛ یعنی در این بخش نیز تا ۵۰ درصد می‌توانند به صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه در شرایط کرونایی تا دستورالعمل‌های جدید ستاد مقابله با ویروس کرونا ساعت کار کارمندان همانند قبل خواهد بود، به ایسنا گفت: به این ترتیب ساعت کار کارمندان از 7:30 صبح تا 14:30 عصر خواهد بود. مصوبات ستاد ملی کرونا لازم‌الاجراست و اجرای این شرایط در شهرهای نارنجی به تمام دستگاه‌های استان تهران ابلاغ شده است. 
 
* فوت 200 بیمار «کووید-۱۹» در یک شبانه‌روز
آمار فوتی‌های ناشی از کرونا همچنان بالاست. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی 24 ساعت، 200 بیمار «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به 78 هزار و 194 نفر برسد. از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر جمعه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 11 هزار و 250 بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که 1532 نفر از آنان بستری شدند. خوشبختانه ظهر دیروز ۲ میلیون و 304 هزار و 824 نفر از بیماران کرونا، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شدند. همچنین 5015 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیزدر بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد بیماری قرار دارند. همچنین تاکنون ۲ میلیون و 422 هزار و 765 نفر دوز اول واکسن کرونا و 445 هزار و 201 نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲ میلیون و 867 هزار و 966 دوز رسید. 
 
* آغاز واکسیناسیون سالمندان ۷۰ سال به بالا از امروز
واکسیناسیون سالمندان ۷۰ سال به بالا از امروز آغاز می‌شود و افراد می‌توانند در سامانه وزارت بهداشت نسبت به ثبت‌نام جهت نوبت‌دهی واکسیناسیون اقدام کنند. بنا بر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز گفت: از روز شنبه (اول خردادماه) واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا آغاز می‌شود و همه افراد ۷۰ سال به بالا می‌توانند در سایت واکسیناسیون کرونا ثبت‌نام کنند. وی گفت: بر اساس تجربه ۲ هفته اخیر، تصمیم گرفتیم همه افراد در سایت salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و خودمان نوبت‌دهی کنیم تا ازدحام پشت در مراکز واکسیناسیون اتفاق نیفتد. علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» نیز درباره بیم احتمال بروز موج بعدی کرونا در کشور گفت: در حال حاضر جهش‌های دیگری از ویروس کرونا مثل آفریقای جنوبی و هندی نیز در تمام دنیا پخش شده که از خصوصیات این ویروس‌ها سرایت بیشتر و مقاومت در برابر واکسن‌هاست. البته تعداد زیادی از این ویروس‌های جهش‌یافته را در برخی استان‌ها مشاهده کردیم. هر چند در افول خیز چهارم بیماری هستیم اما گردش بالایی از ویروس کرونا در کشور را شاهدیم و روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. ناجی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد باید باز‌تعریف‌هایی در رنگ‌بندی کرونا در کشور داشته باشیم زیرا یکی از موارد مهم در این زمینه تعداد بروز موارد ابتلاست و شاید معیارهای فعلی مناسب نباشد و بهتر است تفکر دیگری درباره رنگ‌بندی‌ها داشته باشیم. این استاد ویروس‌شناسی بیان کرد: اگر اجازه بدهیم انواع ویروس‌های جهش‌یافته در کشور پخش شوند، کار را سخت می‌کنیم. پایش ژنتیکی ویروس‌های جهش‌یافته بسیار اهمیت دارد. دامنه کاهش خیز چهارم بیماری بسیار طولانی شده و کمی لغزش می‌تواند ما را وارد خیز پنجم بیماری کند. 

Page Generated in 0/0052 sec