printlogo


کد خبر: 233727تاریخ: 1400/3/1 00:00
اخبار

مدیریت عملکرد بانک‌های خصوصی با اجرای طرح قانون بانک مرکزی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح ۲ شوری مسؤولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت: با تصویب این طرح دولت نمی‌تواند سیاست‌های مقطعی و ۴ ساله برای بانک مرکزی اتخاذ کند. 
مهدی عسکری با بیان اینکه تا زمانی که بانک مرکزی صرفا در سیطره دولت قرار داشته باشد، عملکرد مناسبی نخواهد داشت، افزود: از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم ناترازی مالی و افزایش ۷برابری نقدینگی را شاهد بودیم. 
نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس با بیان اینکه شرایط پولی، افزایش انفجاری نقدینگی و نرخ تورم فزاینده، ریشه در ناکارآمدی بانک مرکزی دارد، اضافه کرد: با تصویب و اجرای این طرح عملکرد بانک‌های خصوصی که در اصل موتور تولید نقدینگی در کشور است، مدیریت خواهد شد.
 نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اولویت نخست در تصویب این طرح، اصلاح نظام بانکی و بانک مرکزی و اولویت دیگر تقویت شفافیت در نظام اقتصادی است. 
***
پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌ از تولید بخش کشاورزی با طرح تقویت امنیت غذایی
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی درباره تصویب کلیات طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌ در حوزه کشاورزی است تا راهکارها در این زمینه اجرایی شود.
معین‌الدین سعیدی ادامه داد: فصل اول طرح تقویت امنیت غذایی در جهت بهبود ساختارها برای پشتیبانی و مانع‌زدایی و فصل دوم آن در راستای بهبود و تسهیل فرآیند‌های بخش کشاورزی تدوین شده است.
نماینده مردم چابهار، نیک‌شهر، کنارک و قصرقند در مجلس گفت: در قالب طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی با حضور وزرای جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و راه‌و‌شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و اعضای مجمع صنفی تشکیل می‌شود.
سعیدی ادامه داد: پس از اجرایی شدن طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در شهرستان‌ها، شورایی تحت عنوان شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی تشکیل می‌شود و بسیاری از چالش‌هایی را که کشاورزان با آن درگیر می‌شوند در خود شهرستان تسهیل و تعیین تکلیف می‌کند.    
***
سامانه جامع تجارت واردکنندگان را سرگردان کرد
بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران اعلام کرد از این پس اطلاعات تامین ارز را به صورت مستقیم فراهم نخواهد کرد و باید اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت دریافت شود.
بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران اعلام کرد: پیرو تکلیف سازمان بازرسی کل کشور به این بانک، از پانزدهم اردیبهشت ١۴٠٠ امکان ارائه اطلاعات تأمین ارز از طریق وب‌سرویس به صورت مستقیم به آن سازمان فراهم نخواهد شد و باید اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت دریافت شود. حال واردکنندگان از وارد شدن به ششمین روز مشکل عمدی ارتباط منشأ ارز می‌گویند و اینکه امکان صدور مجوز بارگیری وجود ندارد. 
در عین حال، دارو و مواد اولیه دارویی و بیمارستانی چندین شرکت به صورت فوری، در گمرکات به دلیل این لج‌بازی سازمانی در حوزه منشأ ارز، امکان ترخیص ندارد. هم اکنون گمرک، سامانه جامع تجارت و بانک مرکزی هر کدام دیگری را مقصر می‌دانند، در حالی ‌که مصوبه شورای فناوری بدون زیرساخت لازم صادر شده و حاضر به لغو آن هم نیستند. 
پیگیری‌ها حکایت از آن دارد موضوع نامه حوزه آی‌تی بانک مرکزی، دستوری است که از طرف سازمان بازرسی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادر و بانک مرکزی مکلف به انجام آن شده است؛ بدین صورت که بانک مرکزی مکلف شده اطلاعات مذکور را در اجرای قانون مبارزه با قاچاق، صرفا در بستر سامانه جامع تجارت در اختیار گمرک قرار دهد. اقدامات خودسرانه سامانه جامع طی سال‌های اخیر باعث اختلال در تجارت کشور شده است و مشخص نیست مبنای چنین تصمیم‌هایی در کشور از کجاست.

Page Generated in 0/0041 sec