printlogo


کد خبر: 233747تاریخ: 1400/3/2 00:00
دور دنیا

60 درصد آمریکایی‌ها نژادپرستی را «معضلی جدی» در کشورشان می‌دانند
نتایج نظرسنجی «آسوشیتدپرس» و مرکز تحقیقات امور عمومی «نورک» نشان داده حدود ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی معتقدند نژادپرستی معضلی جدی در ایالات‌متحده است. به گزارش وبگاه خبری «هیل»، 59 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند نژادپرستی مشکلی «فوق العاده» یا «بسیار جدی» در این کشور است. 30 درصد گفتند نژادپرستی یک مشکل فوق‌العاده جدی است، در حالی که ۲۹ درصد گفتند مشکلی بسیار جدی است. در نحوه درک این مساله هم فاصله زیادی بین سیاه‌پوستان آمریکایی و سفیدپوستان این کشور وجود داشت. به طور مثال، ۶۰ درصد سیاه‌پوستان این کشور گفتند نژادپرستی یک مساله فوق‌العاده جدی است در حالی که تنها ۲۳ درصد سفیدپوستان همین نظر را داشتند. این نظرسنجی برای بررسی نگرش‌ها درباره مساله نژادپرستی حدود یک سال بعد از قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور انجام شد؛ قتلی که اعتراضات سراسری در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر و درخواست برای اصلاحات در ساختار پلیس آمریکا را در پی داشت. اغلب آمریکایی‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند توجهی که در پی قتل فلوید برای ایجاد اصلاحات در پلیس جلب شد منتهی به تغییرات ناچیزی شد. 24 درصد گفتند توجه اغلب باعث تغییر به سمت بهبود شد، در حالی که ۴۴ درصد گفتند تفاوت چندانی وجود نداشت. 31 درصد هم اعتقاد داشتند باعث تغییرات به سمت بدتر شد. 
***
شایگو: روسیه از لحاظ تجهیزات مدرن راهبردی قدرتمندترین در جهان است
وزیر دفاع روسیه گفت: سهم تجهیزات مدرن در نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه ۸۶ درصد و در کل نیروهای مسلح هم بیش از ۷۰ درصد است که از این لحاظ، قدرتمندترین ارتش در جهان به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری «تاس»، سرگئی شایگو روز جمعه اعلام کرد نیروهای مسلح روسیه از لحاظ سهم تجهیزات مدرن در نیروهای راهبردی، قدرتمندترین ارتش در جهان به شمار می‌رود. وزیر دفاع روسیه با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم تجهیزات مدرن در نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه 86 درصد و این سهم به طور کلی در نیروهای مسلح کشور بیش از 70 درصد است، گفت: «چنین سطحی از تجهیزات مدرن در هیچ‌یک از ارتش‌های جهان مشاهده نشده و شاخص بسیار بالایی برای نیروهای مسلح کشور است». شایگو یادآور شد توان بالقوه ارتش روسیه از آن جهت در حال افزایش است که صنایع نظامی کشور در مسیر بسیار قابل اطمینان و مستحکمی در حال حرکت است. وی ادامه داد: «مسلما یک جهش اساسی در این عرصه آغاز شده که البته زمان چندان زیادی هم از آن نمی‌گذرد و این پیشرفت در واقع مدیون اقدامات اساسی در نظر گرفته شده در برنامه عظیم اصلاحات در ارتش ما است که اکنون نتایج آن مشخص شده است». وزیر دفاع روسیه به عنوان نمونه به آغاز تولید انبوه روبات‌های جنگی دارای هوش مصنوعی در روسیه اشاره کرد که قادر به انجام وظایف به طور کاملا مستقل هستند و عملکرد آنها یادآور روبات‌ها در فیلم‌های تخیلی است. به گفته وی، این روبات‌ها را می‌توان بدرستی سلاح‌های آینده نامید و کار بسیار گسترده‌ای در این زمینه در حال انجام است. 
***
فردا نشست مشترک سازمان ملل و اتحادیه اروپایی درباره عراق
سازمان ملل از برگزاری کنفرانس مشترک با اتحادیه اروپایی درباره راه‌های مقابله با فساد در عراق خبر داد. به گزارش روزنامه القدس العربی، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در عراق اعلام کرد این سازمان با مشارکت اتحادیه اروپایی به منظور آغاز طرحی به ارزش ۱۵ میلیون یورو در راستای کاهش فساد در عراق، دوشنبه هفته جاری یک کنفرانس بین‌المللی برگزار خواهد کرد. وی گفت: این نشست با بودجه هیات اتحادیه اروپایی در عراق و با حضور نهادهای دولت عراق و اقلیم کردستان این کشور و همچنین نمایندگان پارلمان، دادستانی کل، شورای عالی قضایی و هیات مقابله با فساد دولت عراق برگزار خواهد شد. زینه علی احمد ادامه داد: این طرح با هدف کاهش فساد، تأثیرات آن در عراق و ایجاد برنامه‌های اصلاحی و قدرتمند برای مقابله با فساد است. 
***
رزمایش مصر و سودان علیه اتیوپی
در سایه تشدید تنش‌ها میان قاهره و خارطوم با ‎اتیوپی بر سر پرونده ‎سد النهضه، ‎مصر و ‎سودان دومین رزمایش نظامی مشترک ماه‌های اخیر خود را با عنوان «حافظان نیل» در سودان برگزار می‌کنند. ارتش ۲ کشور نزدیک به ۲ ماه پیش نیز رزمایش مشترکی را با عنوان «عقاب‌های نیل ۲» برگزار کرده بودند. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر همچنین هفته گذشته با همتای سنگالی خود دیدار کرد. در این دیدار ۲ طرف بر جلوگیری از تأثیر منفی سد النهضه بر ثبات منطقه توافق کردند. به نظر می‌رسد قاهره سعی دارد با نفوذ سنتی‌اش روی کشورهای فرانکوفیل حوزه غربی و مرکزی قاره سیاه، نقش خود را به عنوان رهبر آفریقا احیا کرده و اجماعی از کشورها را در مقابل دولت اتیوپی قرار دهد. 

Page Generated in 0/0061 sec