printlogo


کد خبر: 233763تاریخ: 1400/3/2 00:00
با وجود شیوع کرونا در کشور 40 قلب در نقاط مختلف کشور اهدا شد
کاهش ۵۰ درصدی اهدای عضو با شیوع کرونا

گروه اجتماعی: شیوع کرونا در کشور طی 16 ماه گذشته بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات را تحت تاثیر قرار داده و چالش‌های جدی‌ای را در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده است. 
این ویروس منحوس در زمینه اقدامات خیرخواهانه که منطبق با نیازهای روز جامعه است نیز ورود کرده و عملا بخش عمده‌ای از نیازها که با اقدامات انسان‌دوستانه رفع می‌شود تحت تاثیر قرار داده و باعث شده اینگونه اقدامات در حد قابل توجهی کاهش یابد. در این زمینه می‌توان به کاهش حجم زیادی از ذخایر بانک خون کشور اشاره کرد که هر از گاهی سازمان انتقال خون به منظور تامین این مایع حیاتی دست یاری به سوی مردم دراز می‌کند. حالا این ویروس در زمینه اهدای عضو نیز مشکلاتی را با خود به همراه آورده است. 
در این زمینه، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه با شیوع کرونا در سال گذشته شاهد کاهش ۵۰ درصدی اهدای عضو بودیم، گفت: البته در همین شرایط کرونا ۴۰ قلب اهدایی از نقاط مختلف کشور به نقاطی دیگر منتقل شد که کار پیچیده و بسیار بزرگی است. دکتر مهدی شادنوش در زمینه وضعیت اهدای عضو در کشور، گفت: به‌ رغم اینکه در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ به بالاترین میزان اهدای عضو در کشور در طول سال‌هایی که اهدای عضو در کشور فعال است، رسیده بودیم اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، مقداری در این زمینه دچار اختلال شدیم به طوری که در سال ۱۳۹۹ موارد اهدای عضو تا ۵۰ درصد کاهش یافت که البته هر چه تا پایان سال پیش رفتیم، بهتر شد. 
وی افزود: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با همت همه رسانه‌ها و خانواده‌هایی که می‌توانند در روزهای مبادا تصمیمات قاطعی بگیرند، امید دوباره‌ای به بیماران نیازمند پیوند عضو ببخشیم. اگر در سال ۱۴۰۰ بتوانیم به شرایط سال ۱۳۹۸ بازگردیم اتفاق بسیار بزرگی رخ خواهد داد. 
شادنوش گفت: تا سال ۱۳۹۸ PMP ما یعنی شاخص بین‌المللی اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر 7/14 بود. 
وی درباره وضعیت داروهای بیماران پیوندی نیز گفت: به ‌رغم همه تحریم‌ها و فشارهای ناجوانمردانه‌ای که آمریکایی‌ها به تولیدکنندگان و کمپانی‌های داروهای وارداتی ما وارد کردند و دچار مشکل بودیم اما خوشبختانه دچار بحران نشدیم و با هر مشکلی که بود این داروها تاکنون فراهم شده است. 

Page Generated in 0/0060 sec