printlogo


کد خبر: 233765تاریخ: 1400/3/2 00:00
طی 24 ساعت 187 نفر بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند
کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا

روند ابتلا به ویروس کرونا و آمار ناشی از فوت به دلیل این بیماری سیر نزولی به خود گرفته و به نظر می‌رسد موج چهارم که تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ کشانده بود، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. در حالی که آمارهای مربوط به این بیماری کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان را نشان می‌دهد اما کارشناسان بر این باورند که این شرایط شکننده بوده و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یک بار دیگر کشور با این بیماری به صورت گسترده درگیر خواهد شد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، در روزهای 31 اردیبهشت و اول خرداد بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۱۷۵ نفر از آنها بستری شدند. 
بر این اساس مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۸۸۷ نفر رسید. همچنین در این بازه زمانی ۱۸۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۸ هزار و ۳۸۱ نفر برسد. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۹۳۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۵۱ هزار و ۷۲۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۶۵۷ دوز رسید. گفتنی است ۴ هزار و ۹۴۵ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 
* آغاز واکسیناسیون سالمندان ۷۰ سال به بالا
واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا علیه بیماری «کووید-۱۹» از روزگذشته آغاز شد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، لازم است این گروه سنی جهت دریافت نوبت تزریق واکسن کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند. 
در همین رابطه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه امروز مباحث مهمی داشتیم و مروری بر وضعیت روند بیماری در کشور داشتیم‌. خوشبختانه همان‌طور که نمودارها نشان می‌دهد، اکثر استان‌ها روند نزولی را طی می‌کنند و این خبر خوبی است اما در ۳ استان باید دقت بیشتری کنیم. استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان مراقبت بیشتری می‌خواهند. 
دکتر علیرضا رئیسی افزود: نگران گسترش سوش ویروس هندی و آفریقایی در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان هستیم و اگر پروتکل‌ها درست رعایت نشود، ممکن است مانند خوزستان که ابتدا سوش انگلیسی در آنجا شایع شد و سپس به همه جا رسید، این روند در این ۳ استان‌ هم تکرار شود. در حال حاضر روند در آن ۳ استان تقریبا در حال کنترل است و مابقی استان‌ها روند نزولی خوبی را طی می‌کنند که امیدوارم ادامه‌دار باشد. 
وی افزود: معمولا بعد از ماه رمضان برخی جشن‌ها و عروسی‌ها بیشتر می‌شود و نیاز به دقت بیشتر است. از طرفی گرم شدن هوا و روشن کردن کولرها بویژه در مناطق گرمسیر بدون بازکردن در و پنجره و عدم گردش هوا، عامل خطر انتشار ویروس است. معمولا در اواخر بهار و تابستان سفرها صورت می‌گیرد که از مردم می‌خواهیم سفر نکنند. تجمعات و دورهمی‌ها هم در انتقال بیماری موثر است. 
رئیسی درباره آخرین خبرها از واکسیناسیون نیز گفت: 5/5 میلیون دوز واکسن در سطح کشور توزیع کردیم و تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند. افراد بالای ۸۰ سال به اتمام رسید و واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها هم از هفته قبل آغاز شد.
 

Page Generated in 0/0060 sec