printlogo


کد خبر: 233769تاریخ: 1400/3/2 00:00
رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کرد
قاچاق 300 میلیون دلاری در بازار تبلت

گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی گفت: با مشمولیت سایر دستگاه‌های دارای قابلیت نصب سیمکارت مانند تبلت در طرح رجیستری، قاچاق این دستگاه‌ها همانند موبایل غیرممکن خواهد شد. به گزارش «وطن‌امروز»، پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح رجیستری از سال 96 و کاهش قابل توجه قاچاق تلفن‌های همراه به کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از ورود غیرقانونی سایر دستگاه‌های سیمکارت‌خور به کشور نظیر تبلت، ساعت هوشمند، بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار و دستگاه‌های کارتخوان در قانون بودجه سال 1400 بر تکمیل طرح رجیستری تأکید کردند. بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند «ح» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کردند تمام تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکدخوان، مبدل ارتباطات ثابت به سیار و دستگاه‌های کارتخوان وارداتی و تولید داخل را در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) ثبت کند. به نظر می‌رسد اصرار مجلس برای تکمیل طرح رجیستری و مشمولیت سایر دستگاه‌های دارای سیمکارت در این طرح، ناشی از آن است که طبق آمار ارائه شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق گوشی تلفن همراه بعد از اجرای طرح رجیستری با کاهش 90 درصدی مواجه شده و در حال حاضر بیش از 99 درصد گوشی‌های موبایل از طریق فرآیند‌های رسمی وارد کشور می‌شود. بر اساس آمار سامانه همتا، سال 1399، 6/15 میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش حدود 3 میلیارد دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که سال 95 (قبل از اجرای طرح رجیستری) تنها حدود 580 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 250 میلیون دلار از طریق گمرک و مبادی رسمی به کشور وارد شده بود. به گفته حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در طول سال‌های پس از اجرای طرح رجیستری، از قاچاق بیش از 6 میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه جلوگیری شده است. 
 
* جلوگیری از قاچاق تبلت از طریق تکمیل طرح رجیستری
در همین باره، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به ضرورت رجیستری و ردیابی تبلت و دیگر دستگاه‌های دارای سیمکارت گفت: در صورت تکمیل طرح رجیستری، آمار قاچاق این دستگاه‌ها کاهش خواهد یافت و واردات دستگاه‌های دارای قابلیت نصب سیمکارت همانند موبایل نیز تحت رصد سامانه همتا قرار می‌گیرد. مهدی محبی افزود: با اجرای طرح رجیستری برای تمام دستگاه‌های سیمکارت‌خور، شرکت‌های واردکننده مجبور به ارتقای خدمات پس از فروش خود می‌شوند و به تبع آن کیفیت دستگاه‌های وارداتی نیز افزایش پیدا می‌کند.
 
* مقایسه عملکرد شرکت‌های گارانتی امکان‌پذیر شد
رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی نقش مردم را در افزایش کیفیت خدمات شرکت‌های خدمات پس از فروش «مهم» ارزیابی کرد و گفت: از مردم تقاضا داریم پس از خرید تلفن همراه و دیگر تجهیزات مخابراتی، نظرات خود را درباره کیفیت خدمات شرکت‌های گارانتی در سامانه جامع گارانتی بیان کنند تا شرکت‌های برتر ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش در این سامانه مشخص شوند. محبی ادامه داد: در صورت ثبت نظرات در سامانه گارانتی، سایر مردم نیز می‌توانند برای خرید موبایل و تبلت از این اطلاعات به نحو احسن استفاده کنند به طوری که افراد پیش از خرید کالا از اصالت گارانتی محصول و کیفیت خدمات پس از فروش آن اطمینان می‌یابند. وی در پایان با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها درباره معرفی سامانه جامع گارانتی به مردم اظهار داشت: متولی سامانه جامع گارانتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان است و مسؤولان ذی‌صلاح باید مزایای استفاده از این سامانه را برای مردم تشریح کنند.
 
* لزوم جلوگیری از قاچاق 300 میلیون دلاری در بازار تبلت
با وجود تأکید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بند «ح» تبصره 8 قانون بودجه 1400، نهاد‌های ذی‌ربط مانند وزارت ارتباطات و گمرک باید برای تکمیل طرح رجیستری و جلوگیری از قاچاق تبلت‌ و دیگر دستگاه‌های دارای سیمکارت اقدامات لازم را انجام دهند. قاچاق کالا از یک سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می‌دهد و از طرفی سبب خروج ارز، فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری، آسیب به تولید ملی و... می‌شود. گفتنی است بر اساس آمار ارائه شده توسط سامانه همتا، می‌توان با توسعه طرح رجیستری در بازار تبلت‌ها از قاچاق 300 میلیون دلاری این کالا جلوگیری کرد.

Page Generated in 0/1867 sec