printlogo


کد خبر: 233771تاریخ: 1400/3/2 00:00
اخبار

رشد صادرات ناشی از افت آن در سال گذشته است، نه اقدام مؤثر دولت
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: رشد آمار صادرات در 2 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ناشی از افت صادرات سال گذشته بر اثر کرونا است. محمد لاهوتی درباره دلایل رشد صادرات ۲ ماهه نخست امسال، گفت: درباره میزان رشد صادرات ۲ آمار متفاوت توسط ۲ مقام مسؤول اعلام شده است به طوری که بر اساس ادعای وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات کشور در ۲ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است اما براساس اعلام رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان رشد صادرات در بازه زمانی مذکور ۴۶ درصد بوده است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: فارغ از اینکه کدام یک از این آمار‌ها درباره رشد صادرات صحیح است، از ۲ زاویه دلایل رشد صادرات در سال جاری قابل بررسی است که اولی تاثیر مصوبات اواخر سال گذشته درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و تعیین تکلیف رفع تعهد ارزی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ است. وی با بیان اینکه اگر چه هنوز مشکلاتی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ باقی است، گفت: این مصوبات شرایط نسبتا خوبی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ایجاد کرد و تصویر پیش روی صادرکنندگان برای بازگشت ارز مشخص است‌. وی با اشاره به رشد صادرات در ۲ ماهه سال جاری گفت: با مرور وضعیت تجارت در سال گذشته باید به این نکته توجه شود که با ورود ویروس کرونا به کشور در اواخر سال ۹۸ پس از مدتی و از اوایل سال ۹۸ تا اواسط خرداد ۹۹ تمام مرزهای کشور بسته شد و به غیر از یک سری کالاهای خاص، صادراتی انجام نشد. 
***
بهره‌وری در دولت روحانی به جایگاه 160 دنیا سقوط کرد
مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران گفت:‌ در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی رتبه بهره‌وری انرژی کشور ما از صدوچهل‌و‌سومین کشور به صدوشصتمین کشور در بین ١۹٠ کشور نزول کرده و باید دید رئیس‌جمهور آینده برای بهره‌وری چه برنامه‌ای دارد. سیدحمید کلانتری  در یادداشتی به نقش بهره‌وری و انتظارات و مطالبات از رئیس‌جمهور آینده کشور پرداخت و نوشت:‌ آمارها نشان می‌دهد در ۴۰ سال گذشته میانگین رشد بهره‌وری کشور صفر بوده و با وجود اینکه در ۳ برنامه ۵ ‌ساله چهارم تا ششم توسعه یعنی ۱۵ سال گذشته طبق قوانین برنامه مقرر شده بود به ‌طور میانگین ۳۳ درصد رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره‌وری حاصل شود، باید با کمال تأسف بگوییم که سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی در این دوره‌ها کمتر از ۷ درصد یعنی یک‌پنجم هدف اصلی بوده است و در بین ۲۵ کشور آسیایی پایین‌ترین رتبه را کسب کرده‌ایم. از سوی دیگر در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی رتبه بهره‌وری انرژی کشور ما از صدوچهل‌و‌سومین کشور به صدوشصتمین کشور در بین ١۹٠ کشور نزول کرده و در شاخص رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۰ رتبه ۹۵ در بین ۱۴۲ کشور و در شاخص محیط کسب‌و‌کار رتبه ۱۲۷ در بین ۱۹۰ کشور بوده‌ایم که این شاخص‌ها تأثیر بسزایی در وضع بهره‌وری کشور می‌گذارد. 
***
افزایش فوق‌العاده ۱۶ درصدی تعرفه آب و برق پرمصرف‌ها از ابتدای خرداد
پس از افزایش ۷ درصدی تعرفه آب و برق همه مشترکان از ابتدای اردیبهشت، از ابتدای خرداد تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق ۱۶ درصد دیگر اضافه می‌شود‌. مصوبه هیات‌وزیران در سال 97 درباره میزان افزایش سالانه تعرفه آب و برق مصرفی بخش خانگی بر این اساس بود که ابتدای اردیبهشت هر سال تعرفه همه مشترکان آب و برق 7 درصد افزایش یابد. همچنین در ابتدای خردادماه هر سال، 16 درصد به تعرفه آب و برق مشترکان پرمصرف اضافه شود. ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری شاهد افزایش 7 درصدی تعرفه آب و برق مشترکان بخش خانگی بودیم و از ابتدای خرداد نیز بر اساس این مصوبه، تعرفه آب و برق مشترکان پرمصرف 16 درصد افزایش می‌یابد. از سوی دیگر طبق مصوبه هیات‌وزیران درباره برق امید، مقرر شد تا 6 ماه به مشترکان پرمصرف فرصت داده شود به جمع مشترکان خوش‌مصرف که به میزان الگوی مصرف، به مصرف برق می‌پردازند، وارد شوند و در غیر این صورت، 6 ماه پس از آغاز اجرای برق امید، مشترکان پرمصرف جریمه شوند. این جریمه که یک افزایش تعرفه 10 درصدی است، با توجه به آغاز اجرای برق امید در ابتدای آبان‌ماه 1399 و فرصت 6 ماهه به مشترکان پرمصرف در این مصوبه، از ابتدای اردیبهشت‌ماه برای مشترکان پرمصرف لحاظ شد‌.

Page Generated in 0/0049 sec