printlogo


کد خبر: 233796تاریخ: 1400/3/3 00:00
دور دنیا

ایروان: تعدادی از نظامیان آذربایجان از ارمنستان خارج شدند
۱۱ روز بعد از اظهارات مقام‌های ایروان درباره ورود نظامیان جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه از بازگشت تعدادی از این نظامیان به کشورشان خبر داد. 
خبرگزاری روسی «تاس» خبر داد وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه اعلام کرد تعدادی از نظامیان جمهوری آذربایجان که از ۱۲ ماه مه ‌(۲۲ اردیبهشت) در خاک ارمنستان حضور داشتند، این منطقه را ترک کرده و به کشور خودشان بازگشتند.
 در بیانیه وزارت دفاع ارمنستان آمده است: «بعد از اقدامات تحریک‌آمیز انجام شده توسط نیروهای آذربایجانی در مرز ارمنستان- آذربایجان، اوضاع تقریبا با‌ثبات است. تا ظهر ۲۳ مه‌ (دیروز یکشنبه دوم خرداد) هیچ حادثه و اتفاقی ثبت نشده است». این وزارتخانه افزود: «اواخر وقت ۲۲ مه ‌(اول خرداد) تعدادی از نیروهای آذربایجانی که وارد خاک ارمنستان شده بودند، به پست‌های اصلی خودشان (در خاک جمهوری آذربایجان) بازگشتند». 
وزارت دفاع ارمنستان توضیح بیشتری درباره تعداد دقیق نظامیان جمهوری آذربایجان که از خاک ارمنستان خارج شدند و همچنین شمار نظامیانی که هنوز در ارمنستان حضور دارند، ارائه نداد. چندی قبل، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان با این ادعا که نیروهای جمهوری آذربایجان در خاک ارمنستان حضور دارند، از باکو خواست از تشدید تنش خودداری کرده و آنها را خارج کند. 
***
روسیه ادعای علاقه‌مند نبودن مسکو به مذاکره با اتحادیه اروپایی را رد کرد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادعای وزیر خارجه اتریش درباره اینکه اتحادیه اروپایی خواستار گفت‌وگو با مقامات مسکو است ولی طرف روس علاقه‌ای به این کار ندارد را تکذیب کرد. ماریا زاخارووا در این باره توضیح داد: «این ادعا غیرقابل اعتماد است. چنین چیزی صحت ندارد.  طرح‌های بسیاری در عرصه‌های سیاسی، انسانی و اقتصادی وجود داشت که روسیه و اتحادیه اروپایی با یکدیگر همکاری داشتند ولی آن طرح‌ها تنها پس از اعمال تحریم‌ها از سوی بروکسل و افزایش اظهارات تند و تهاجمی مقامات اروپایی علیه روسیه و طرح اتهامات بی‌پایه و اساس و انتشار اطلاعات نادرست متوقف شدند». 
«الکساندر شالن‌برگ» وزیر خارجه اتریش روز شنبه در مصاحبه‌ای با اشاره به تیرگی کنونی روابط با مسکو، گفت: اتحادیه اروپایی و روسیه باید در بسیاری از مسائل از جمله در عرصه‌های اقتصاد و انرژی با یکدیگر همکاری داشته باشند. مقامات بروکسل خواستار مذاکره با این کشور هستند ولی مسکو فعلا علاقه‌ای نشان نمی‌دهد. وی ابراز امیدواری کرد روابط روسیه و اتحادیه اروپایی بزودی تغییر اساسی کند.
***
فوران آتشفشان در کنگو منجر به تخلیه یک شهر شد
با فوران آتشفشان بزرگ «نیراگونگو» در کنگو، دولت این کشور طرح تخلیه شهر «گوما» را به اجرا گذاشته است و ساکنان وحشت‌زده این شهر که ۲ میلیون نفر هستند در حال فرار به سوی نواحی امن هستند. این آتشفشان در ۱۰ کیلومتری شهر گوما آخرین ‌بار در سال ۲۰۰۲ فوران کرد که به مرگ ۲۵۰ نفر و تخریب خانه‌های ۱۲۰ هزار نفر منجر شد.
 سخنگوی دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در توئیتی نوشت: برنامه تخلیه شهر گوما فعال شده و دولت در حال بحث درباره اتخاذ تصمیم‌های فوری است. «کارین امبالا» ساکن این شهر پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه گفته بود: بوی گوگرد همه جا را گرفته و در دوردست می‌شود شعله‌های بزرگی که از کوه بیرون می‌زند را دید. 
ویدئویی که نشریه «نیو‌تایمز» رواندا در توئیتر منتشر کرده فوران آتشفشان از شهر «روباوو» در رواندا واقع در نزدیکی مرز کنگو را نشان می‌دهد. مرگبارترین فوران این آتشفشان در دوران معاصر به سال ۱۹۷۷ مربوط می‌شود که منجر به مرگ بیش از ۶۰۰ نفر شد. رصدخانه آتشفشان گوما به علت کمبود بودجه بدرستی قادر به نظارت بر فعالیت آن نبوده است. 
***
چین در آستانه تزریق ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا
کمیسیون بهداشت ملی چین دیروز اعلام کرد تا روز شنبه بیش از 497 میلیون دوز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده است. آخرین آمار تزریق واکسن کرونا روز شنبه 6/16 میلیون دوز بود که تعداد واکسن‌های تزریق شده در این کشور را به 483 میلیون رسانده بود.
 هفته گذشته شائو یمینگ، پژوهشگر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و کارشناس تولید واکسن «کووید-19» به شبکه دولتی چین گفته بود تزریق روزانه در صورت امکان می‌تواند به 20 میلیون دوز نیز افزایش یابد. 
چین اواخر ماه مارس اعلام کرده بود 40 درصد جمعیت 4/1 میلیاردی خود را تا ماه ژوئن واکسینه خواهد کرد و تخمین زد درصورت اطمینان از روند تولید واکسن، 70 تا 80 درصد از جمعیت تا اوایل سال آینده میلادی واکسن دریافت خواهند کرد. 

Page Generated in 0/0055 sec