printlogo


کد خبر: 233797تاریخ: 1400/3/3 00:00
پیشروی نیروهای طالبان و عقب‌نشینی راهبردی دولت

با شدت گرفتن عملیات‌های بهاره طالبان، این گروه در حال گسترش مناطق تحت کنترل خود در سراسر افغانستان است. این در حالی است که دولت کابل، با وجود اعلام برنامه آمریکا برای خروج از این کشور تا شهریورماه سال جاری، کماکان دست نیاز به سوی نیروهای اشغالگر خارجی دراز می‌کند. 
وزارت دفاع ملی افغانستان دیروز از درگیری‌های گسترده میان نیروهای دولتی و طالبان در ولایت‌های لغمان، میدان وردک، لوگر، سرپل، بلخ، هلمند، بغلان و تخار خبر داد. اگرچه بیانیه‌ وزارت دفاع که لحنی تبلیغاتی دارد از کشته و زخمی شدن ۱۴۰ نفر از اعضای طالبان در عملیات هوایی و زمینی مناطق مختلف کشور خبر می‌دهد اما اخبار منابع امنیتی محلی از رویکردی متفاوت در ولایات حکایت دارد. برخی از این منابع به خبرگزاری تسنیم گفته‌اند نیروهای دولتی در حال تخلیه مراکز نظامی هستند که از نظر آنان اهمیت راهبردی ندارند که این به منزله پیشروی‌ بیشتر نیروهای طالبان بوده است. مقامات امنیتی کابل سقوط پایگاه‌ها و حتی برخی شهر‌های افغانستان را به «عقب‌نشینی تاکتیکی» تعبیر کرده‌اند. آخرین اخبار حکایت از تصرف بدون درگیری یک پاسگاه نیروهای امنیتی در شهر «برکی برک» ولایت «لوگر» توسط طالبان دارد. 
عارف رحمانی، نماینده ولایت غزنی در پارلمان نیز به نقل از یک منبع امنیتی گفته است: «از قرارگاه‌ها و مراکز نظامی که دارای اهمیت استراتژیک نیستند یا شهرستان‌هایی که جز ساختمان فرمانداری، سایر مناطق آن در اختیار تروریست‌ها هستند، ‌خارج می‌شویم و به حفاظت از مراکز ولایت‌ها و شهر‌های استراتژیک اولویت می‌دهیم». 
با این حال برخی کارشناسان معتقدند عقب‌نشینی نیروهای دولتی نه تاکتیکی، بلکه سیاسی و به منزله باج دادن در جهت کاهش درگیری‌ها در مناطق و البته به عنوان امتیازی برای رسیدن به توافق صلح میان دولت و طالبان است. 
«عتیق‌الله امرخیل» کارشناس مسائل نظامی به خبرگزاری صدای آلمان گفته اگر حکومت افغانستان برای تجدید قوا و آغاز حملات تهاجمی علیه طالبان، این شهر‌ها را رها کرده باشد، تصمیم درستی است اما اگر واگذاری آنها به طالبان باج‌دهی به این گروه برای صلح باشد، این تصمیم اشتباه است. 
تناقض میان ادعاهای مقامات سیاسی با واقعیات میدانی خشم نمایندگان مناطق در حال سقوط به دست طالبان را برانگیخته است. «شاه‌گل رضایی» نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان با انتقاد از این روند گفت: «در هفته‌های اخیر در ولایت‌های مختلف، پاسگاه‌های امنیتی همراه با تجهیزات در اختیار طالبان قرار می‌گیرد. مسؤولان در مرکز و ولایت‌ها آن را عقب‌نشینی تاکتیکی عنوان می‌کنند. مسؤولان بلندپایه امنیتی به جای توجیه باید در جست‌وجوی حقیقت و یافتن راه‌‌حل باشند».
در چنین شرایطی دولت اشرف غنی همچنان بر موضع التماس به نیروهای اشغالگر ایساف و ناتو برای باقی ماندن در خاک این کشور پافشاری می‌کند. وزارت خارجه افغانستان شنبه گذشته در اطلاعیه‌ای از تصمیم سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای فصل جدید همکاری با نیروهای دولتی افغان استقبال کرد. این واکنشی بود که به اعلام موضع ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس منجر شد که از ادامه حضور نظامی و لجستیکی این سازمان در فلات پامیر در ۳ محور اساسی خبر داد؛ نخست حمایت ناتو از دولت افغانستان و ارائه مشاوره به نهادهای امنیتی و ارتش، دوم کمک‌های مالی ناتو به نهادهای امنیتی افغانستان و سوم آموزش نیروهای ویژه ارتش پس از خروج نیروهای خارجی.

Page Generated in 0/0059 sec