printlogo


کد خبر: 233811تاریخ: 1400/3/3 00:00
طی 24 ساعت گذشته ۲۱۶ نفر از هموطنان‌ بر اثر ابتلا به بیماری «کووید -19» جان‌باختند
خطر کرونای هندی و آفریقایی در کشور از بین نرفته است

با آنکه بیشتر نقشه کرونایی کشور به رنگ زرد و نارنجی درآمده است اما آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید‌-19» در کشور همچنان بالاست. بر اساس اعلام دیروز وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۲۱۶ بیمار «کووید‌-19» در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: از روز ظهر روز شنبه تا ظهر یکشنبه دوم خرداد بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۶۳۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-19» در کشور شناسایی شدند که ۱۱۷۰ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۲۱۶ بیمار «کووید‌-19» نیز جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷۸ هزار و ۵۹۷ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون همچنین ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۷۸۹ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از طرفی 4855 نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-19» نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تاکنون ۱۸ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۹۶ آزمایش تشخیص «کووید‌-19» در کشور انجام شده است و ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۲۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۵۵ هزار و ۲۳۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۸۵۹ دوز رسید. در حال حاضر ۸ شهر کشورمان در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند. 
 
* همزمانی موج چهارم با آغاز واکسیناسیون کرونا
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت اقدامات انجام‌شده جهت افزایش ظرفیت تست در آزمایشگاه‌ها در موج چهارم کرونا را تشریح کرد. دکتر سیامک سمیعی در جمع خبرنگاران گفت: همه شاهد بودیم موج چهارم کرونا با سایر موج‌ها از نظر ارتفاع تفاوت داشت. این موج بعد از یک تغییرات ژنتیکی که در ویروس اتفاق افتاده بود رخ داد و با دیدن چنین رخدادی، احتمال بروز موج‌های شدیدتر هم وجود دارد و باید خود را برای موج‌های شدیدتر آماده کنیم. عدم توفیق در قطع زنجیره ویروس باعث چنین پدیده‌ای می‌شود. برای ما آزمایشگاهی‌ها اما مهم بود که پاسخ متناسب به این موضوع بدهیم و این موضوع به این برمی‌گشت که چقدر ذخیره راهبردی و آمادگی داریم و درسی که از موج چهارم گرفتیم چه بود و چطور می‌خواهد در فعالیت‌های ما موثر باشد. وی در ادامه افزود: فعالیت چند ماهه وزارت بهداشت بویژه حوزه هماهنگی بین‌المللی و سازمان جهانی بهداشت باعث شد ما بتوانیم در ماه‌های گذشته ظرفیت آزمایشگاهی کشور را افزایش دهیم و از ۲۵ هزار تست در روز به ۵۸ هزار تست در روز رسیدیم. وی ادامه داد: اگر موجی از بیماری رخ دهد این امکان وجود دارد که پس از آن با تغییر ژنتیکی ویروس روبه‌رو شویم و تیم‌های فنی ما وظیفه دارند این تغییرات را رصد کنند تا اثر تهدیدات را کاهش دهند. وی همچنین با اشاره به همزمانی موج چهارم با آغاز واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: اگر زنجیره انتقال قطع نشود حتی حین انجام واکسیناسیون ممکن است شاهد شرایط خاصی باشیم که واکسن‌ها در مقابل موتاسیون‌ها پاسخگو نباشند. 
 
* زنگ خطر کرونای هندی و آفریقایی در جنوب کشور
صدای پای ویروس کرونای هندی و آفریقایی درکشور به گوش می‌رسد. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد موارد بستری به علت کرونا در کشور نسبت به هفته قبل‌ از آن کاهش ۲۵ درصدی داشته است، همچنین شاهد کاهش 2/24 درصدی در مرگ‌و‌میر و کاهش ۲۶ درصدی در بیماران مثبت سرپایی بودیم. دکتر سیماسادات لاری گفت: آخرین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۶۷ درصد گزارش شده است. در برخی مناطق جنوبی کشور، جهش‌های مربوط به ویروس کرونای آفریقای جنوبی و هندی گزارش شده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی جهت توقف روند کاهشی بیماری و شروع پیک جدید و سهمگین‌تر از قبلی در کشور باشد. پایبندی و تقویت عمل به توصیه‌های بهداشتی همچنان به عنوان مهم‌ترین اصل مبارزه با بیماری «کووید-۱۹» محسوب می‌شود. 
 
* شرایط دورکاری کارکنان در رنگ‌بندی‌ جدید شهرها
دو‌سوم کارکنان ادارات در مناطق قرمز کرونایی دورکارند. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کسب‌و‌کار وزارت بهداشت گفت: مصوبات شرایط دورکاری و حضور در کار کارکنان جدید نیست و بر اساس محدودیت‌های هوشمند تصمیم‌گیری می‌شود. مهندس محسن فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط جدید دورکاری و حضور در کار کارکنان با توجه به تغییر رنگ بسیاری از شهرهای قرمز و نارنجی، گفت: مدت‌ها قبل ستاد ملی مقابله با کرونا طرح محدودیت‌های هوشمند را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوب کرد و در این طرح در بخش نوع فعالیت کارکنان در شرایط قرمز، نارنجی و زرد شرایط متفاوت را توضیح داد. بر اساس این محدودیت‌ها، در شهرهای قرمز دو‌سوم کارکنان دورکار و یک‌سوم حضور در کار خواهند داشت، در شهرهای نارنجی ۵۰ درصد دورکار خواهند بود و در شهرهای زرد یک‌سوم کارکنان دورکارند. در شرایط آبی هم همه کارکنان موظف به حضور در محل کار هستند و این موضوع جدید نیست.

Page Generated in 0/0056 sec