printlogo


کد خبر: 233812تاریخ: 1400/3/3 00:00
معاون اجتماعی مؤسسه کادراس خبر داد
هشدار درباره افزایش قاچاق «شیشه» از افغانستان به ایران

گزارش ارزیابی‌ها از کشت و تولید تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۰ حاکی از افزایش ۳۷ درصدی سطح زیر کشت خشخاش با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور است که کاهش قیمت آن را به دنبال داشته؛ از سوی دیگر با کشف و دستیابی قاچاقچیان افغانستان به پیش‎‌ساز ساخت «شیشه»، این کشور تبدیل به تولیدکننده این مخدر صنعتی شده که این هشداری جدی در افزایش قاچاق شیشه از کشور مذکور به داخل ایران است. به گزارش ایسنا، فرزانه سهرابی، معاون اجتماعی موسسه کادراس با اشاره به وضعیت کشت تریاک در افغانستان، اظهار کرد: جدیدترین گزارش ارزیابی تریاک افغانستان در سال ۲۰۲۰ نشان از افزایش ۳۷ درصدی سطح زیر کشت خشخاش با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور دارد. در این گزارش مجموع سطح زیر کشت خشخاش در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۲۴ هزار هکتار تخمین‌ زده شد که با افزایش ۳۷ درصدی این سطح نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۱ هزار هکتار بیشتر به زیر کشت رفت. 
وی تصریح کرد: گزارش جدید دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد در افغانستان به دنبال گزارش کشفیات کشورهای همسایه این کشور مانند ایران، تولید مت‌آمفتامین مانند گذشته ادامه دارد و همین امر هشدار جدی در افزایش قاچاق شیشه از افغانستان به داخل ایران است؛ امری که در سال‌های اخیر برای ایران مشکلاتی را به وجود آورده است. در واقع با کنترل مصرف و تولید شیشه در کشور در دهه ۹۰ شاهد کاهش مصرف این ماده روان‌گردان بویژه بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ بودیم اما به دنبال افزایش تولید شیشه در افغانستان به دلیل کشف ماده طبیعی پیش‎‌ساز آن، این کشور به تولیدکننده شیشه در منطقه تبدیل شد و بازار مواد ایران یکی از بازارهای جذاب برای قاچاقچیان به حساب می‌آید. 
سهرابی گفت: براساس اطلاعات موجود از ستاد مبارزه با مواد مخدر، در کشور مصرف شیشه روندی افزایشی داشته است و از دلایل عمده آن می‌توان به افزایش تولید این ماده در کشور همسایه افغانستان اشاره کرد که موجب کاهش قیمت و افزایش دسترسی به آن در ایران شده است. معاون اجتماعی موسسه کادراس افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار منطقه‌ای و جهانی مواد بعد از پایان همه‌گیری کرونا با افزایش عرضه و تقاضا همراه باشد. 

Page Generated in 0/0054 sec