printlogo


کد خبر: 233817تاریخ: 1400/3/3 00:00
اخبار

افزایش قیمت نان غیرقانونی است
معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: قیمت نان فعلا افزایش نیافته است، بنابراین ملاک عمل بازرسان ما همان قیمت‌های مصوب قبلی است؛ بر این اساس هر گونه افزایش قیمت نان تا زمان اعلام نرخ جدید غیرقانونی است. سیدجواد احمدی در تشریح فعالیت‌های بازرسی این سازمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل گران شدن قیمت روغن و نان در روزهای اخیر چیست و چرا بازرسی‌ها درباره گرانی‌فروشی کالاها اثربخش نیست، گفت: مسؤولیت مسائل مربوط به آرد و نان به استانداران استان‌های سراسر کشور واگذار شده است، یعنی در هر استانی متناسب با شرایط آن استان درباره اصلاح قیمت نان تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین قیمت‌گذاری نان به صورت متمرکز در سطح کشور انجام نمی‌شود و هر استان متناسب با شرایط درباره قیمت نان تصمیم‌گیری می‌کند. معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: متولی برخورد با تخلفات این بخش طبیعتا همان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، اتاق‌های اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی است. احمدی گفت: بنابراین تا زمانی که قیمت مصوبی برای کالا تغییر نکرده باشد، ملاک عمل همکاران ما در بازرسی‌ها همان قیمت مصوب تعیین‌شده قبلی است. وی گفت: درباره نان نیز به همین صورت است و فعلا قیمت مصوب جدیدی اعلام نشده، پس افزایش قیمت نان غیرقانونی است. وی درباره دلایل افزایش قیمت روغن گفت: علت افزایش قیمت روغن ناشی از افزایش جهانی مواد اولیه تولید روغن است به‌طوری که روغن خام سویا از 716 دلار به 1340 دلار افزایش یافته و قیمت روغن خام آفتابگردان از 760 دلار به 1505 دلار رسیده و روغن پالم از 635 دلار به 1218 دلار افزایش یافته است. معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: وقتی قیمت روغن خام به صورت جهانی افزایش می‌یابد، در قیمت تمام‌‌شده روغن ساخته شده نیز این تاثیر بین 65 تا 70 درصد آشکار می‌شود و طبیعتا اگر این قیمت‌ها اصلاح نشود، واحدهای تولیدی ما دیگر نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. احمدی درباره تعداد بازرسی‌ها در حوزه روغن گفت: در ماه‌های گذشته 110 هزار و 683 مورد بازرسی در این حوزه انجام شده است و 4474 مورد پرونده تخلف تشکیل شده و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. وی بیان داشت: این اقدامات نشان می‌دهد همکاران بازرس ما در سطح استان‌ها نسبت به تغییرات قیمت بی‌تفاوت نبوده‌اند و به محض اینکه آلارمی داده می‌شود، به حوزه مورد نظر ورود کرده و وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند. 
***
برنامه خرید تضمینی گندم و کلزا در استان تهران اعلام شد
فصل برداشت و خرید گندم و دانه‌های روغنی استان تهران از اوایل خردادماه شروع و تا اواخر شهریورماه در ۱۱ مرکز خرید گندم و ۲ مرکز خرید دانه روغنی کلزا انجام می‌شود. بر اساس اطلاعیه اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران، در راستای اجرای ماموریت و اتخاذ تدابیر لازم جهت خرید تضمینی گندم و کلزا در سال جاری، 11 مرکز خرید گندم و 2 مرکز خرید دانه روغنی کلزا، برای خرید مستقیم از کشاورزان استان تعیین و آماده انجام کار است. فصل برداشت و خرید گندم و دانه‌های روغنی استان تهران از اوایل خرداد‌ماه شروع و تا اواخر شهریورماه ادامه می‌یابد.
 قیمت پایه خرید تضمینی گندم معمولی (با افت مفید 4 درصد و غیرمفید یک درصد) مبلغ 50000 ریال و گندم دوروم (با افت مفید 4 درصد و غیرمفید یک درصد) 52000 ریال و قیمت پایه خرید تضمینی کلزا (با 2 درصد ناخالصی و 9 درصد رطوبت) مبلغ 110000 ریال است. 
ضمنا با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و شرایط خاص حاکم، دستورالعمل پیشگیری و کنترل «کووید-19» در مراکز خرید گندم و دانه‌های روغنی ابلاغ شده که با رعایت همه موارد بهداشتی، امر خرید انجام خواهد شد و از کشاورزان محترم درخواست داریم به منظور حفظ سلامتی خود و کارکنان مراکز خرید، نسبت به رعایت موارد بهداشتی اقدام کنند. 
***
دعوت از اساتید دانشگاه و حوزه برای همفکری درباره طرح بانکداری
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از اساتید دانشگاه‌ و حوزه خواست درباره طرح «مسؤولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی» اظهارنظر کنند. بعد از تصویب کلیات طرح «مسؤولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی» موسوم به «طرح بانکداری» در صحن علنی مجلس و دوشوری شدن آن، محمدرضا پورابراهیمی در نامه‌ای از اساتید دانشگاه‌ها و حوزه دعوت به همفکری و هم‌اندیشی کرد. بر اساس این گزارش، در نامه مذکور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ارسال متن مصوبه اصلاح قانون بانک مرکزی، از اساتید دانشگاه و حوزه که در مسائل بانکی و اقتصادی صاحب‌نظر هستند، درخواست کرد درباره محتوای طرح اظهارنظر و نظرات کارشناسی خود را بیان کنند. به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، برنامه‌ریزی می‌شود مذاکرات جلسات مربوط به بررسی را طریق پیام‌رسان‌های داخلی به اطلاع عموم مردم برسد.
 به گفته وی، بررسی شور دوم طرح «مسؤولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی» به منظور استفاده از تمام ظرفیت‌ها بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری انجام می‌شود. 

Page Generated in 0/0053 sec