printlogo


کد خبر: 233824تاریخ: 1400/3/3 00:00
رئیس مجلس با اشاره به پایان مهلت 3 ماهه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
مصمم به اجرای قانون اقدام راهبردی هستیم

گروه سیاسی: رئیس مجلس با استناد به قانون اقدام راهبردی و پایان مهلت 3 ماهه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در تاریخ اول خرداد که مبنای ۳ ماه حذف فیلم‌ها بوده است، بعد از این ۳ ماه حتما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و انتقال آنها را ندارد و موضوع کاملا روشن است. 
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس اظهار داشت: بر اساس اصل 57 قانون اساسی قائل به تفکیک قوا هستیم و مجلس قانون‌گذاری کرده و دولت باید آن را اجرا کند. وی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳ ماه فرصت داشته و این فرصت روز گذشته پایان یافته است و بر اساس قانون باید تمام فیلم‌هایی که ضبط شده است پاک شود. سلیمی گفت: آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی باید اعلام کند به دلیل آنکه فرجه‌ای که به آژانس بین‌المللی اتمی داده‌ایم به پایان رسیده است این فیلم‌ها پاک شده است و ذخیره‌ای از فیلم‌ها وجود ندارد و این موضوع عین قانون است. عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: نباید اجازه دهیم اقدام راهبردی مانند اقدام متقابل شود؛ این در حالی است که در قانون اقدام متقابل هر چه مجلس اعلام می‌کرد گزارش 6 ماهه باید ارائه شود ولی برخی آقایان این کار را نکرده و تخلف انجام دادند و متأسفانه به این قانون عمل نکردند. سلیمی افزود: آقای قالیباف شما باید به آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دستور دهید که حتما این فیلم‌ها حذف شود و متأسفانه تاکنون این موضوع تأخیر داشته و اعلام خبر آن هم صورت نگرفته است. وی تصریح کرد: حفظ شأن مجلس همین موارد است و باید نص قانون اجرا شود و به همین دلیل باید برای اجرای قانون پافشاری کنیم و نباید اینگونه باشد که برخی آقایان مسیر دیگری را بروند و مجلس هم مسیر دیگری را برود. البته مجلس یازدهم مجلس قبلی نیست. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: حتما قانون اقدام راهبردی در زمان خودش و بر اساس مصوبات اجرا شده و ما مصمم به اجرای آن هستیم.  
وی افزود: مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تأکید داشته‌اند که باید این موضوع حتما اجرایی شود. رئیس مجلس تأکید کرد:‌ در تاریخ اول خرداد که مبنای ۳ ماه حذف فیلم‌ها بوده است، بعد از این ۳ ماه حتما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و انتقال آنها را ندارد و موضوع کاملا روشن است. وی گفت: روز گذشته هم درباره این موضوع بحث شده و در این باره تصمیم‌گیری شد، مطمئن باشید که درباره اجرای آن موضوع را دنبال خواهیم کرد. 
 
* احتمال تمدید توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یک ماه دیگر
با این حال روز گذشته یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از احتمال تمدید توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مدت یک ماه خبر داد. این منبع مطلع به نورنیوز افزود: بررسی این موضوع ناشی از حسن نیت ایران برای فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره‌کننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد داد استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل کنند. بر اساس توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران که در سفر اسفندماه سال گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران به دست آمد، مقرر شد دوربین‌هایی که نظارت‌های فراپادمانی را پشتیبانی می‌کنند تا اول خردادماه ۱۴۰۰ روشن بماند اما فیلم‌ دوربین‌ها در داخل کشور حفظ شود. 
 
* به دنبال بازدارندگی و دفاع از سرزمین خود هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین روز گذشته در مراسم افتتاحیه «نمایشگاه پیشرفت‌ها و دستاوردهای وزارت دفاع» در حوزه «رزم زمینی» با گرامیداشت فرا رسیدن سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: امروز برای من روزی غرورآفرین و خوشحال‌کننده بود؛ با همه آشنایی که با حوزه امنیتی و دفاعی دارم انصافا فکر نمی‌کردم در حوزه رزم زمینی آنقدر تحول رخ داده باشد و شاهد چنین تحولی در حوزه امکانات باشیم. وی با تأکید بر اینکه تولید قدرت یک زنجیره است، افزود: امروز این بخش از زنجیره قدرت را که پایه و اساس کار است مایه افتخار، امنیت و آرامش در کشور می‌دانم که با مجاهدت‌های خاموش برادران عزیز وزارت دفاع محقق شده است. رئیس مجلس اظهار کرد: ساخت این تجهیزات و امکانات برای دفاع از امت اسلام، دفاع از مظلومین و ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن، مجاهدت است. اگر روزی دشمن چشم طمعی به این سرزمین داشته باشد با این تجهیزات بهترین دفاع را خواهیم داشت. قالیباف با بیان اینکه «پایه و اساس موفقیت ما در کشور در همه عرصه‌های دفاعی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اعتقاد به سنت‌های الهی است»، خاطرنشان کرد: در طول دوران جنگ حسرت تجهیزاتی را داشتیم که امروز در این نمایشگاه می‌بینم. در کل جبهه جنوب شاید ۵۰ قبضه اسلحه کلاش داشتیم و بچه‌ها با M1 می‌جنگیدند؛ حسرت خمپاره‌های مجهز را داشتیم. در شب‌های عملیات محدودیت گلوله توپ داشتیم، اما امروز با مجاهدت شما به چنین امکاناتی دست یافته‌ایم. اگر در مسیر حق با اخلاص حرکت کنیم خداوند پیروزی جبهه حق را ضمانت کرده است. وی در ادامه با اشاره به پیروزی رزمندگان جبهه مقاومت در نوار غزه خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ میلادی کشورهای عربی بیشتر از ۵ روز نتوانستند در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند. امروز با وحدت مسلمانان در زیر سایه قرآن، به‌‌رغم عادی‌سازی روابط برخی سران مرتجع منطقه با رژیم صهیونیستی، غزه توانست 12 روز شجاعانه در برابر دشمن تا بن دندان مسلح مقاومت کند و دشمن را شکست دهد. این سنت الهی است. 
رئیس مجلس گفت: در مسائل نظامی به دنبال بازدارندگی و دفاع از سرزمین خود هستیم. به دنبال صلح پایدار، آرامش و دوستی با همسایگان و امت اسلامی هستیم. در برابر هر تجاوزی محکم ایستاده‌ایم. 

Page Generated in 0/0053 sec