printlogo


کد خبر: 233839تاریخ: 1400/3/4 00:00
افکارسنجی جدید در فلسطین اشغالی نشان داد حمایت صهیونیست‌ها از احزاب مخالف نخست‌وزیر فعلی بعد از اعلام آتش‌بس افزایش یافته است
تبعات شکست در برابر مقاومت برای نتانیاهو

گروه بین‌الملل: تبعات شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 12 روزه اخیر علاوه بر ارکان نظامی و امنیتی این رژیم، نخست‌وزیر رژیم را نیز شدیدا تحت تاثیر قرار داده است. به نظر می‌رسد برخلاف برآوردهای نتانیاهو از آغاز نبرد با مقاومت فلسطین و بمباران غزه که در پس آن اهداف سیاسی خود را برای تداوم نخست‌وزیری نیز دنبال می‌کرد، شکست در برابر مقاومت فلسطین، وضعیت آشفته‌ای را برای آینده سیاسی او رقم ‌زده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، تبعات شکست رژیم صهیونیستی علاوه بر ابعاد نظامی و امنیتی، در بعد سیاسی نیز تبلور یافته و به نظر می‌رسد شکست در برابر مقاومت ضربه سختی به نتانیاهو وارد خواهد آورد. افکارسنجی جدید در فلسطین اشغالی نشان داد حمایت صهیونیست‌ها از حزب «یش عتید» به ریاست «یائیر لاپید» - که هم‌اکنون مأمور تشکیل کابینه تل‌آویو است - و حزب «آبی‌وسفید» به ریاست «بنی گانتس» وزیر جنگ کنونی این رژیم بعد از اعلام آتش‌بس، افزایش یافته است. شکست جدید «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه اخیر با نوار غزه، باعث افزایش رأی احزاب مخالف وی در انتخابات سراسری احتمالی جدید در فلسطین اشغالی شده است. به نوشته وبگاه «آی۲۴ نیوز»، نتایج این نظرسنجی - که روز یکشنبه توسط شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل انجام گرفته- نشان می‌دهد اگر انتخابات سراسری جدید در فلسطین اشغالی همین امروز برگزار شود، حزب لاپید می‌تواند ۲۱ کرسی در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) کسب کند. این رقم نسبت به انتخابات اخیر (سوم فروردین) ۴ کرسی افزایش می‌یابد. بر اساس این تحقیق، حزب گانتس نیز با افزایش ۲ پله‌ای، می‌تواند ۱۰ کرسی در انتخابات احتمالی جدید به ‌دست آورد. با این حال حزب نتانیاهو در مقایسه با انتخابات اخیر، در همان ۳۰ کرسی باقی می‌ماند. روز یکشنبه رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند لاپید قصد دارد در کنست پیش‌نویس قانونی را مطرح کند که بر اساس آن هیچ فردی نمی‌تواند بیش از ۲ بار به عنوان نخست‌وزیر به تشکیل کابینه اقدام کند و کسانی که پرونده قضایی دارند نیز از تشکیل کابینه منع خواهند شد.
در صورت تصویب این لایحه، نتانیاهو به دلیل اینکه ۳ دوره پیاپی از سال 2008 به عنوان نخست‌وزیر در راس قدرت بوده و همچنین ادامه پرونده فساد علیه وی، نمی‌تواند مجدد رهبری دولت ائتلافی را به عهده داشته باشد. از سوی دیگر رسانه‌ها گفته‌اند طرح بنیامین نتانیاهو برای انتخاب نخست‌وزیر به طور مستقیم نیز با شکست مواجه خواهد شد.
 این به آن معناست که در صورت تصویب طرح پیشنهادی لاپید، حیات سیاسی نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر در این مقطع پایان خواهد یافت. بعد از برگزاری یک انتخابات نیمه‌تمام دیگر در ماه مارس در فلسطین اشغالی، نه نتانیاهو و نه هیچ‌یک از رقیبانش قادر به تشکیل کابینه نبودند اما نظر اکثریت قانون‌گذاران رژیم صهیونیستی این بود که رئیس این رژیم، بار دیگر نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه کند. نتانیاهو بعد از چند هفته رایزنی با طرف‌های مختلف پیشنهادهای مختلفی از جمله استعفای موقت از سمتش را مطرح کرد اما این پیشنهادات به او کمکی برای عبور از مخالفت‌ها نکرد و او سرانجام در تشکیل کابینه شکست خورد. نتانیاهو اکنون باید امیدوار باشد که رقیبانش هم نتوانند کابینه تشکیل دهند تا رژیم صهیونیستی مجبور به برگزاری پنجمین انتخابات از سال ۲۰۱۹ شود. چنین سناریویی نتانیاهو را که از ماه مه ۲۰۲۰ درگیر محاکمه در پرونده‌های فساد است دست‌کم تا چند ماه دیگر در قدرت نگاه خواهد داشت. در همین حال یائیر لاپید، رهبر حزب «آینده‌ای هست» و مامور تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد مذاکرات پیرامون تشکیل دولت وحدت فراگیر را از سر می‌گیرد. وی دیروز با احزاب مختلف جز حزب «یمینا» به رهبری نفتالی بنت دیدار و مذاکره کرد. حزب لاپید تصمیم گرفته مذاکرات با باقی احزاب را پیش ببرد و منتظر بنت نماند. در مقابل حزب یمینا هم اعلام کرد به این مذاکرات اهمیتی نمی‌دهد و مذاکراتی میان این حزب و فراکسیون تغییر وجود ندارد و «دولت تغییر» در دستور کار حزب نیست. این در حالی است که بنت پیش‌تر و همزمان با معرفی لاپید به عنوان گزینه مکلف برای تشکیل کابینه، در یک نشست خبری ابراز تمایل کرد به منظور جلوگیری از برگزاری انتخابات پنجم، در مسیر تشکیل کابینه با لاپید گام بردارد. مهلت قانونی لاپید برای تشکیل دولت جدید ۹ روز دیگر تمام می‌شود. چنانچه لاپید نتواند ائتلاف تشکیل دهد، «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی از پارلمان می‌خواهد یک نامزد را انتخاب کند و اگر پارلمان قادر به این کار نباشد، انتخابات جدید برگزار می‌شود. 
 
* هشدار مقاومت نسبت به افزایش تحرکات تنش‌آفرین صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی
در حالی که بامداد جمعه رژیم صهیونیستی طرح مصر برای آتش‌بس را پذیرفت اما عوامل بروز این جنگ همچنان پابرجاست از این رو نگرانی‌ها درباره احتمال وقوع دوباره درگیری‌ها وجود دارد. روز گذشته برای دومین بار پس از اجرایی شدن آتش‌بس، گروهی از شهرک‌نشینان صهیونیست تحت حمایت و حفاظت نیروهای زیادی از ارتش رژیم اشغالگر به مسجدالاقصی یورش بردند. این در حالی است که تحولات مربوط به مسجدالاقصی و تعدی صهیونیست‌ها به آن یکی از اصلی‌ترین دلایل آغاز نبرد بود. به گزارش عربی ۲۱، دیروز یکی از نگهبانان مسجد‌الاقصی تاکید کرد گروهی از یهودیان افراطی از باب «المغاربه» به مسجد‌الاقصی یورش بردند. این نگهبان مسجدالاقصی همچنین تصریح کرد آنچه در یورش‌های ۲ روز اخیر افراط‌گرایان مورد توجه است، این است که یورش‌ها به مسجدالاقصی با حمایت تعداد زیادی از نیروهای ویژه اسرائیلی انجام شده و این امر با آنچه در گذشته رخ می‌داد، متفاوت است. یورش به مسجدالاقصی برای دومین روز متوالی و پس از گذشت حدود ۲۰ روز از ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود فلسطینیان به این مسجد رخ داد. نیروهای رژیم صهیونیستی مانع انجام فعالیت نگهبانان مسجدالاقصی شدند و برخی از آنها را بازداشت و عامدانه حرمت مسجدالاقصی را هتک کردند. در عین حال گروه‌های مقاومت فلسطین از طریق میانجی مصری به تل‌آویو پیامی شدیداللحن داده‌اند مبنی بر آنکه مهلت تثبیت آتش‌بس در حال اتمام است و اگر این رژیم به تعهداتش عمل نکند، درگیری‌ها از سر گرفته می‎شود. روزنامه الاخبار در این رابطه گزارش داد هیأت مصری برای سومین بار به منظور دیدار با گروه‌های مقاومت فلسطینی و تکمیل رایزنی‌های مربوط به آتش‌بس وارد نوار غزه شد، آن هم زمانی که در سایه ادامه اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی بویژه در قدس و مسجدالاقصی و محله «شیخ جراح»، گروه‌های مقاومت فلسطین تهدید به آغاز مجدد اقدامات مقاومتی خود کرده‌اند. این روزنامه نوشت گروه‌های مقاومت پیامی شدیداللحن به میانجی مصری داده‌ و هشدار داده‌اند مهلت داده شده برای تثبیت آتش‌بس در آستانه اتمام است بدون اینکه دشمن صهیونیستی به تعهداتش پایبند باشد و این موضوع مقاومت را به سمت درگیری مجدد سوق خواهد داد. در ادامه این گزارش آمده، گروه‌های فلسطینی همچنین هشدار داده‌اند هر تجاوزی به غزه با پاسخ مشابه روبه‌رو خواهد شد، بویژه آنکه برخی طرف‌های صهیونیستی در تلاش برای تحمیل معادله جدید در بحث مربوط به شلیک راکت و بالن‌های آتش‌زا هستند. مصر در پاسخ گفته به تل‌آویو درباره اقدام به ترور سران مقاومت فلسطین هشدار داده‌ است. 
 
* عربستان شریک باخت اسرائیل در نبرد غزه
پس از آنکه افکار عمومی در کشورهای منطقه، نسبت به نحوه پوشش اخبار تحولات غزه در رسانه‌های سعودی و همین‌طور اتخاذ مواضع حکام عربستان در قبال جنایات اسرائیل انتقادات شدیدی را وارد کردند و عربستان عملا متهم به همراهی با صهیونیست‌ها شد، روز گذشته شاهدی دیگر بر این مدعا در سطح رسانه‌ها مطرح شد. بر این اساس دیروز سازمان‌های شهرک‌سازی صهیونیستی در قدس خواستار انتقال قیمومت اماکن مقدس از اردن به عربستان شدند، زیرا این امر به حمایت از یورش آنها به مسجدالاقصی و هتک‌حرمت آن کمک می‌کند. مدیر اجرایی مؤسسه صهیونیستی «جبل الهیکل در دست ماست» نیز خواست قیمومت از اداره اوقاف اردن گرفته شده و به یک هیات یهودی مستقل واگذار شود. طی ماه‌های اخیر حرف و حدیث‌ها درباره تلاش‌ برخی برای گرفتن قیمومت اردن بر اماکن مقدس افزایش یافته است. روزنامه عبری هاآرتص ماه مارس نوشت عربستان مخفیانه در تلاش است قیمومت اردن بر اماکن مقدس قدس را لغو کند. سفیر عربستان در اردن پس از اینکه کشورش در این باره مورد اتهام قرار گرفت، گفت ریاض از قیمومت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس حمایت می‌کند. این در حالی است که بر اساس موضع رسمی دولت اردن، مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس از سال ۱۹۲۴ تحت قیمومت اردن است. بر اساس این وظیفه، اداره مقدسات و حفاظت از آنها برعهده اردن است و تشکیلات خودگردان فلسطین وظیفه‌ای ندارد. علاوه بر این سال ۱۹۹۴ اردن و رژیم صهیونیستی توافقنامه صلح «وادی عربه» را امضا کردند که بر باقی ماندن مقدسات اسلامی قدس تحت قیمومت اردن تصریح دارد. به نظر می‌رسد یکی دیگر از عوامل موثر بر تلاش‌ها برای تغییر قیمومت مسجدالاقصی از اردن به عربستان، تیرگی روابط اردن هاشمی با رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر بویژه در پروسه نبرد 12 روزه غزه است. در همین ارتباط «عبدالله دوم» شاه اردن روز یکشنبه بر ضرورت تشدید تلاش‌های عربی و بین‌المللی به منظور تبدیل آتش‌بس در اراضی اشغالی فلسطین به آتش‌بس دائمی و تلاش برای دستیابی به راه‌حل سیاسی جهت تحقق حقوق مشروع فلسطینیان تأکید کرد.
***
    ادامه تظاهرات مردمی در حمایت از غزه     
در ادامه تظاهرات ضد اسرائیلی در شهرهای مختلف دنیا صدها نفر از مردم آمریکا از قشرهای مختلف در شهر فیلادلفیا (بزرگ‌ترین شهر ایالت پنسیلوانیا) با برپایی تظاهراتی در خیابان‌ها خواستار آزادی فلسطین شدند و حمایت دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.  بر اساس گزارش عرب‌نیوز، تظاهرات‌کنندگان از میدان «ریتن هاوس» به سمت تالار اصلی فیلادلفیا حرکت کردند و شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین سر دادند. تظاهرات‌کنندگان همچنین خواستار آزادی فلسطین از نهر تا بحر شدند. در ایتالیا نیز مردم در شهر برگامو با برپایی تظاهرات حمایت خود را از ملت فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی اعلام کردند. طی 2 هفته اخیر شهرهای مختلف در 5 قاره جهان شاهد  تظاهرات گسترده در  حمایت از ملت فلسطین بوده است.

 


Page Generated in 0/0060 sec