printlogo


کد خبر: 233840تاریخ: 1400/3/4 00:00
دور دنیا

ساخت پایگاه هوایی آمریکا در مرز پاکستان و افغانستان
برخی رسانه‌های منطقه گزارش دادند آمریکا در حال ساخت یک پایگاه هوایی در مناطق «شالوزان» و «ترمینال» نزدیک مرز پاکستان و افغانستان در مناطق قبایلی «کُرَم» است. این منابع گزارش دادند ایالات متحده ساخت پایگاه نظامی در پاراچنار را آغاز کرده است. به گفته مردم و منابع محلی، روزانه 8 تا 10 هلی‌کوپتر نظامی به منطقه شالوزان رفت‌و‌آمد می‌کنند، در حالی که مردم محلی اجازه رفتن به آنجا را ندارند. در شالوزان و ترمینال، پست‌های بازرسی در حال ایجاد هستند، این در حالی است که ایالات متحده در حال مذاکره با همسایگان افغانستان برای به دست آوردن پایگاه‌های نظامی است. «کنت اف مکنزی» فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام)‌ ماه آوریل به خبرنگاران گفته بود ایالات متحده فعلا با همسایگان افغانستان توافقنامه ایجاد پایگاه نظامی ندارد اما امیدوار است قبل از خروج نیروهای آمریکایی در این زمینه به توافقی دست یابد. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پاکستان نیز قبلا اعلام کرده بودند پس از خروج آمریکا از افغانستان، هیچ پایگاه نظامی در اختیار ایالات متحده قرار نخواهند داد. 
***
احتمال میانجیگری فرانسه بین مراکش و اسپانیا 
فرانسه به امکان میانجیگری میان مراکش و اسپانیا جهت کاهش تنش‌ رو به ‌‌فزونی که اخیرا میان ۲ کشور ایجاد شده، اشاره کرد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگویی با شبکه فرانسوی LCI اظهار کرد: با ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در راستای ازسرگیری گفت‌وگوها میان رباط و مادرید گفت‌وگو کردم. لودریان گفت: روابط میان مراکش و اسپانیا در حال حاضر بسیار پیچیده شده و امیدوارم این روابط بزودی بهبود یابد. وزیر خارجه فرانسه افزود: برخی اتفاقات منجر به تنش در روابط ۲ کشور شد، در حالی که این روابط درباره مساله مهاجرت تا حدودی مثبت بود. روابط رباط و مادرید پس از آنکه اسپانیا ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو را با هویت جعلی برای درمان کرونا پذیرفت، دچار تنش شد و تنها ظرف چند روز ۸۰۰۰ مهاجر به اسپانیا سرازیر شدند. 
***
حدود ۲۰۰ کشته و مفقودی و ۳۰ هزار آواره بر اثر فوران آتشفشان کنگو
فوران آتشفشان از کوه «نیراگونگو» در جمهوری دموکراتیک کنگو حداقل ۱۵ نفر را کشت، بیش از ۱۷۰ کودک مفقود بر جا گذاشت و بیش از ۳۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های جمهوری دموکراتیک کنگو و نجات‌یافتگان فوران آتشفشان در این کشور گزارش داد گدازه‌های ناشی از فوران آتشفشان کوه «نیراگونگو» وارد چند روستا در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو شد. به گفته شاهدان و ساکنان مناطق حادثه دیده، مقام‌های جمهوری دموکراتیک کنگو به ساکنان درباره احتمال ورود گدازه‌های آتشفشان هشدار نداده بودند. بنا بر اعلام مقام‌های این کشور فقیر آفریقایی، حداقل ۱۵ نفر در نتیجه آتشفشان کشته شدند و بیش از ۵۰۰ منزل مسکونی ویران شد. فوران آتشفشان از کوه «نیراگونگو» شنبه‌شب آغاز شد و به دنبال آن بیش از ۵ هزار نفر از ساکنان شهر «گوما» خانه و کاشانه خود را به مقصد رواندا کشور همسایه ترک کردند و ۲۵ هزار نفر هم خود را به منطقه شمال غربی جمهوری دموکراتیک کنگو رساندند و آنجا پناه گرفتند. مقام‌های یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) اعلام کردند بیش از ۱۷۰ کودک در نتیجه فوران آتشفشان همچنان مفقود هستند. فوران آتشفشان در جمهوری دموکراتیک کنگو پیش از این سال ۲۰۰۲ سابقه داشت و در آن سال هم شهر گوما شاهد مرگ صدها نفر و بی‌خانمان شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر بود.
***
گارد ملی آمریکا بالاخره کنگره را ترک می‌کند
با گذشت ۵ ماه از زمان استقرار نیروهای گارد ملی در اطراف کنگره آمریکا برای سرکوب شورش ۶ ژانویه، این نیروها در نهایت قرار است از این منطقه واشنگتن‌دی‌سی خارج شده و مسؤولیت‌های امنیتی را به پلیس کنگره محول کنند. به نوشته روزنامه دیلی‌‌میل، نیروهای گارد ملی آمریکا که ماموریت‌شان یکشنبه به پایان رسید، دیروز کنگره را ترک ‌کردند. وزارت دفاع آمریکا بتازگی اعلام کرد درخواستی مبنی بر تمدید حضور ۲۱۴۹ نیروی گارد ملی دریافت نکرده است. خروج این نیروها در شرایطی انجام می‌شود که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا بر سر چگونگی تامین مالی تدابیر امنیتی شدید در اطراف این محل و تشکیل کمیسیونی برای بررسی حمله ۶ ژانویه با هدف ملغی کردن شکست انتخاباتی دونالد ترامپ مقابل جو بایدن اختلاف ‌نظر دارند. 
***
افشاگری مقام روس درباره طرح حمله شیمیایی تروریست‌های سوری
ژنرال «الکساندر کارپوف» معاون مرکز آشتی ملی روسیه در سوریه می‌گوید تروریست‌های سوری در حال آماده‌سازی برای انجام یک حمله شیمیایی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه هستند. بر اساس گزارش شبکه راشا تودی، وی گفت: این مرکز اطلاعاتی دریافت کرده است که بر اساس آن، شبه‌نظامیان «حیات تحریر‌الشام» قصد دارند با کمک سازمان «کلاه‌ سفیدها» این طرح را عملی کنند و اخیرا 6 کانتینر حامی مواد سمی و شیمیایی را که احتمالا گاز کلر است به منطقه جسرالشغور منتقل کرده‌اند. کارپوف در ادامه افزود: این شبه‌نظامیان قصد دارند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری با انجام یک حمله شیمیایی و قربانی کردن مردم محلی، نیروهای وابسته به دولت بشار اسد را متهم و از آن برای ایجاد اختلال در روند برگزاری انتخابات و مشروعیت‌زدایی از آن استفاده کنند. انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه قرار است 25 ماه مه (امروز) در بیش از 10 هزار شعبه اخذ رای از ساعت 7 صبح تا 7 شب برگزار شود. طی سال‌های اخیر، گروه «کلاه سفیدها» با همکاری تروریست‌ها چند بار برای صحنه‌سازی حملات شیمیایی تلاش کرده‌اند از جمله آن می‌توان به حملات شیمیایی جعلی شهر «خان شیخون» در ادلب و حمله شیمیایی در غوطه و دوما اشاره کرد. 

Page Generated in 0/0046 sec