printlogo


کد خبر: 233844تاریخ: 1400/3/4 00:00
هواداران فوتبال ایران و انگ زدن به قهرمانی‌های هم
فوتبال بی‌لذت

هواداران پرسپولیس روز شنبه به نشانه اعتراض در مقابل فدراسیون فوتبال حاضر شدند تا اعتراض خود به احکام انضباطی صادر شده علیه این تیم را نشان دهند. پس از بازی پرسپولیس - سپاهان و همچنین داربی تهران، اختلافات بین مسؤولان فوتبال و هواداران این تیم‌ها به اوج خود رسیده و حالا فضای فوتبال ایران بیرون از زمین داغ‌تر از داخل آن شده است. حواشی ۲ بازی‌ای که نقش تعیین‌کننده‌ای در قهرمانی لیگ داشتند، همچنان در بیرون از زمین ادامه دارد و حالا با صدور احکام انضباطی، جدل‌ها با اعتراضات هواداران پرسپولیس به نقطه‌ای جدید رسیده است. حالا همه در این فوتبال معترضند و احساس وجود بی‌عدالتی در فوتبال ایران به اوج خود رسیده است. اعتراضات هواداران سرخابی در مقابل ساختمان‌های باشگاه‌ها یا نهادهایی چون مجلس، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال تبدیل به رویه‌ای عادی شده و هر از گاهی چند ده هوادار یکی از این ۲ تیم با اعتراض خود خبرساز می‌شوند. شاید وابستگی فوتبال در ایران به نهاد دولت عامل اصلی این اعتراضات تلقی شود اما نمی‌توان از این موضوع نیز بسادگی گذشت که فوتبال برای بخش مهمی از مردم ایران نقشی فراتر از یک سرگرمی صرف را دارد. 
 4 قهرمانی پرسپولیس در سال‌های اخیر و کوتاه ماندن دست سایر مدعیان از جام لیگ برتر باعث شده بخشی از هواداران سایر تیم‌ها بویژه هواداران رقیب سنتی قرمزها، احساس کنند در فوتبال ایران بی‌عدالتی رخ می‌دهد و با خاص دانستن پرسپولیس، این باشگاه را برخوردار از حمایت‌های پشت‌پرده بدانند. احساس وجود بی‌عدالتی در فوتبال ایران در سال‌های اخیر تشدید شده و حالا تاثیرات خود را در اعتراضات عریان در مقابل نهادهای تاثیرگذار نشان می‌دهد. در چنین شرایطی که فضای فوتبال ایران پر از اتهام‌زنی و رجز‌خوانی شده و مسؤولان و مربیان و بازیکنان تیم‌ها بیش از آنکه در حال صحبت درباره مسائل فنی باشند در حال متلک‌گویی و جواب دادن به یکدیگرند، از هواداران فوتبال چه انتظاری می‌توان داشت؟ 
همین هم می‌شود که برآیند شعارهایی که در تمام اعتراضات سال‌های اخیر مطرح شده، سرشار از اتهام‌زنی بوده است. اینکه وزیر پرسپولیسی است یا استقلالی، فدراسیون قرمز است یا آبی یا اصفهانی و... شعار است و بس. 
چند سال است آبی‌ها می‌گویند اراده دولت بر قهرمانی پرسپولیس است و قرمزها دائم از این می‌گویند که دولت و فدراسیون نمی‌خواهند تیم‌شان قهرمان شود و آنها با حضور بموقع خود و اعتراض جلوی این اتفاق را گرفته‌اند. اما آیا اوضاع بیرون از زمین فوتبال در ایران تا این حد بر مسائل فنی داخل زمین تاثیرگذار است که هوادار فوتبال را برای اعتراض به خیابان می‌کشاند؟
 در سال‌هایی که سپاهان ۳ بار پشت سر هم قهرمان لیگ برتر شد نیز همواره ادعاهای اینچنینی درباره باند اصفهانی‌ها در فدراسیون و تاثیر آنها بر قهرمانی سپاهان مطرح می‌شد. آنجا نیز قهرمانی‌های متوالی سپاهان باعث به وجود آمدن اعتراضاتی به این موضوع شده بود اما اوضاع بدبینی به نتایج فوتبال تا حد امروز و سال‌های اخیر حاد نشده بود. اینگونه نبود که صدور یک حکم انضباطی و محرومیت یک جلسه‌ای یکی دو بازیکن، هواداران تیمی را به اعتراض در مقابل فدراسیون و شعار دادن بکشاند. پس چه شده که در سال‌های اخیر کوچک‌ترین تصمیم داور در زمین یا نهاد انضباطی در بیرون از زمین با عینک بدبینی و توطئه نگریسته می‌شود؟ چرا تا این حد فوتبال در ایران به بیرون از زمین کشیده شده است؟ چرا پذیرش تصمیمات نهاد تصمیم‌گیرنده و نهاد بی‌طرف در درون و بیرون زمین تا این حد سخت شده است؟
 شاید همه چیز به قهرمانی‌های پیاپی پرسپولیس ارتباط داده شود اما حالا با پیوستن هواداران پرسپولیس به این فضا، چه تضمینی است که حتی با قهرمانی سپاهان در پایان فصل، کمی این فضای بدبینی تلطیف شود؟ هواداری که در مقابل انگ دولتی خوردن به تیمش، حالا اعتقاد به بی‌عدالتی علیه تیمش دارد و از همین الان فرض را بر این گذاشته که هدف فدراسیون قهرمان نشدن تیمش در انتهای فصل است، مستعد این است که برای فصل‌های بعد نیز هر نتیجه‌ای غیر از قهرمانی تیمش را نپذیرد. 
در این صورت دیگر چه لذتی از فوتبال می‌توان برد؟ در این صورت اصلا دنبال کردن فوتبالی که در آن اغلب هواداران قائل به بی‌عدالتی سیستماتیک هستند، منطق و توجیهی دارد؟ آیا اگر این فضا تلطیف نشود، فوتبال آن جنبه‌های مهم اجتماعی خود و کارکردهای مثبتش را از دست نمی‌دهد؟ آیا فوتبال ملی با ادامه این روند تضعیف نمی‌شود؟
و یک سوال اساسی دیگر: چرا یک بار این اعتراضات برای تیم‌ ملی انجام نشده است؟ چرا وقتی مدیریت تیم ‌ملی و تامین امکانات آن از جمله برگزاری بازی‌های دوستانه ضعیف است، هواداری در این فوتبال به نشانه اعتراض خیابان مقابل فدراسیون یا وزارت ورزش را گز نمی‌کند؟ پس باید به خیلی چیزها شک کرد. 

Page Generated in 0/0056 sec