printlogo


کد خبر: 233890تاریخ: 1400/3/5 00:00
دور دنیا

فعال حقوق سیاه‌پوستان در تیراندازی لندن بشدت زخمی شد
«ساشا جانسون» فعال برجسته و مهم حقوق سیاه‌پوستان روز یکشنبه در شهر لندن هدف تیراندازی از ناحیه سر قرار گرفت که بشدت زخمی شده است. حال وی وخیم گزارش شده است. به گزارش رویترز، پلیس لندن هویت جانسون را تایید نکرده ولی حزب سیاسی‌اش هویت او را تایید کرده است. جیم تله سربازرس پلیس لندن در این باره گفت: امیدواریم شرایط این زن جوان بهبود یابد. تحقیقات ما در مراحل اولیه قرار دارد. جانسون 27 ساله عضو کمیته رهبری حزب سیاسی Taking the Initiative بوده و تلاش‌های زیادی را برای احیای حقوق شهروندان سیاه‌پوست انجام داده است. این حزب سیاسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با تأسف زیاد به شما اطلاع می‌دهیم ساشا جانسون به طور وحشیانه‌ای هدف حمله قرار گرفته و از ناحیه سر بشدت زخمی شده است. وی هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و شرایط وخیمی دارد. یکی از دوستان ساشا جانسون به بی‌بی‌سی گفته است پزشکان روی جانسون عمل جراحی انجام داده‌اند و این عمل موفقیت‌آمیز بوده است. 
***
حمله پلیس هند به دفتر توئیتر  در دهلی
پلیس هند با یورش به دفتر مرکزی رسانه اجتماعی «توئیتر» در دهلی نو، به این شرکت درباره حذف پیام‌ها و اضافه کردن برچسب «محتوای دستکاری شده» برای پیام‌های سخنگوی حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی‌جی‌پی) اخطار داد. رهبران حزب حاکم هفته پیش مدارکی در توئیتر منتشر و ادعا کردند این مدارک از سوی حزب اصلی مخالف یعنی حزب کنگره ایجاد شده و هدف آن انتقاد از نحوه مدیریت کرونا از سوی دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند است. شبکه خبری «ایندیا تودی» در این باره گزارش داد: حزب کنگره با شکایت به توئیتر اعلام کرد این مدارک جعلی است و پس از آن توئیتر به برخی پیام‌ها از جمله پیام‌های سامبیت پاترا، سخنگوی حزب بی‌جی‌پی برچسب «محتوای دستکاری شده» زد. پلیس دهلی اعلام کرده حزب بی‌جی‌پی از این اقدام توئیتر شکایت کرده است و گروهی از افسران پلیس به دفتر این رسانه اجتماعی رفته تا درباره تشکیل پرونده به آن اطلاع دهند. تنش میان توئیتر و دولت هند چندین ماه است ادامه دارد. دولت هند در موارد مختلف این رسانه اجتماعی را وادار کرده است پیام‌هایی را که از عملکرد آن انتقاد می‌کنند حذف کند. ماه گذشته دولت هند از این شرکت آمریکایی خواست چندین پیام و حساب کاربری را که از نحوه مدیریت کرونا انتقاد کرده‌اند، حذف کند. 
***
هزینه ۶۲۴ میلیارد دلاری به‌روز‌رسانی زرادخانه هسته‌ای آمریکا
بر اساس گزارش ۱۰ ساله دفتر بودجه کنگره آمریکا درباره هزینه‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای این کشور که روز دوشنبه منتشر شد، برنامه‌های آمریکا برای زرادخانه هسته‌ای خود تقریبا ۶۲۴ میلیارد دلار هزینه در عرض یک دهه آینده ایجاد خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر بودجه کنگره آمریکا اعلام کرد: این دفتر برآورد می‌کند برنامه‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای آمریکا آنطور که در بودجه مربوط به سال مالی ۲۰۲۱ و اسناد پشتیبان آن توصیف شده، ۶۳۴ میلیارد دلار را در دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ هزینه خواهد کرد که ۱۴۰ میلیارد دلار بیش از برآورد سال ۲۰۱۹ دفتر بودجه کنگره برای دوره ۲۰۲۸-2019 است. وزارت دفاع آمریکا متحمل حدود دو‌سوم هزینه می‌شود و بزرگ‌ترین بخش آن قرار است صرف موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و زیردریایی‌های مسلح به موشک بالستیک شود. هزینه‌های مربوط به وزارت انرژی نیز عمدتا از بابت لابراتوارهای تسلیحات هسته‌ای و فعالیت‌های مرتبط با آن است. اگرچه برآورد هزینه مربوط به دوره ۱۰ ساله جدید ۲۸ درصد بیشتر از برآورد مربوط به دوره 10 ساله قبلی یعنی ۲۰19-2028 است اما دفتر بودجه کنگره آمریکا اضافه کرد حدود نیمی از این افزایش را می‌توان به این حقیقت نسبت داد که دوره جدید حالا شامل ۲ سال پرهزینه‌تر در ارتباط با برنامه‌های مدرنیزه‌سازی هسته‌ای است. این گزارش به دنبال اقدام کنگره در قبال این مساله مطرح شده و اد مارکی و اد بلومنور، قانون‌گذاران آمریکایی روز پنجشنبه گذشته قانونی را اعلام کردند که هدفش مهار هزینه مربوط به نوسازی زرادخانه هسته‌ای این کشور است؛ اقدامی که باعث صرفه‌جویی ۷۳ میلیارد دلاری در یک دهه آینده می‌شود. 
***
کودتای نظامی در مالی
منابع خبری بامداد سه‌شنبه مدعی شدند افسران نظامی در مالی رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور را دستگیر کرده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع دیپلماتیک و حکومتی نوشت افسران نظامی مالی اقدام به دستگیری رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر دفاع دولت موقت این کشور کرده‌اند. منابع مورد استناد رویترز مدعی شده‌اند رئیس‌جمهور «باه نداو»، نخست‌وزیر «موکتار اونین» و وزیر دفاع «سلیمانه دوکور» همگی به یک پایگاه نظامی در منطقه «کاتی» در بیرون از پایتخت این کشور منتقل شده‌اند. در همین حال، سفارت آمریکا در مالی با صدور بیانیه‌ای از افزایش فعالیت‌های نظامی در «باماکو» پایتخت مالی خبر داده و از شهروندان آمریکایی خواسته از سفرهای غیرضروری به این کشور آفریقایی خودداری کنند. 
***
تظاهرات شهروندان عمانی علیه اوضاع نابسامان معیشتی
منابع خبری از تظاهرات شهروندان عمانی علیه اوضاع اقتصادی نابسامان کشورشان خبر دادند. سایت شبکه روسیا الیوم اعلام کرد ده‌ها شهروند عمانی با حضور در خیابان‌های شهر «صحار» علیه اوضاع اقتصادی نابسامان کشورشان و اخراج کارگران تظاهرات کردند. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شمار زیادی از نیروهای پلیس مقابله با شورش را نشان می‌دهد که تظاهرات کنندگان به سمت آنها سنگ پرتاب می‌کنند. صحار در ۲۰۰ کیلومتری شمال غرب مسقط واقع شده است و نخستین شهر این کشور پس از عبور شهروندان این کشور از مرز با امارات به شمار می‌رود. 

Page Generated in 0/0055 sec