printlogo


کد خبر: 233906تاریخ: 1400/3/5 00:00
طی 24 ساعت ۲۰۸ نفراز هموطنان بر اثر ابتلا به بیماری «کووید - 19» جان باختند
نمکی: نگران ‌های خطرنا بعدی کرونا هستم

آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-۱۹» در کشور همچنان بالای 200 نفر در هر شبانه‌روز است. به گزارش «وطن‌امروز» وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد: ما نگرانیم؛ نگران گرفتاری در پیک‌های خطرناک بعدی با ویروس هندی و آفریقای جنوبی. باید انتخابات را آرام، بدون دغدغه و با نظارت نیروی انتظامی و استانداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.  سعید نمکی گفت: برنامه ما این است تا پایان خرداد، گروه‌های آسیب‌پذیر شامل افراد بالای ۶۰ سال و بیماران صعب‌العلاج و خاص را واکسینه و تابستان واکسیناسیون عمومی را در فازهای بعدی آغاز کنیم. وی در بیست‌و‌هفتمین آیین پویش «ره سلامت» که با افتتاح همزمان پروژه‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول همراه بود، خاطرنشان کرد: تردید ندارم بزودی بر بیماری «کووید-۱۹» فائق خواهیم آمد و به آبروی همه مقربین و شهدا، واکسن ایرانی را با صدای بلند و با عزت و سربلندی به دنیا معرفی خواهیم کرد. خرداد، نخستین تزریق‌های واکسن ایرانی را در کنار واکسن‌های وارداتی خواهیم داشت. نمکی تاکید کرد: برنامه ما این است تا پایان خرداد، گروه‌های آسیب‌پذیر شامل افراد بالای ۶۰ سال و بیماران صعب‌العلاج و خاص را واکسینه کنیم. برآورد ما این است که واکسیناسیون را زودتر از آنچه در سند ملی واکسیناسیون «کووید-۱۹» اشاره کردیم، بتوانیم به پایان برسانیم. نمکی در ادامه با اشاره به بحث انتخابات گفت: ما نگرانیم؛ نگران گرفتاری در پیک‌های خطرناک بعدی با ویروس هندی و آفریقای جنوبی. باید انتخابات را آرام، بدون دغدغه و با نظارت نیروی انتظامی و استانداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم. اگر خدایی‌نکرده پروتکل‌ها را بشکنیم، اگر کاندیدا یا هواداری پروتکل‌شکنی کند، مشکل است. 
 
* ورود تعدادی مسافر از مبدأ عراق با تست منفی کاذب
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به ورود برخی مسافران از مبدأ عراق به ایران به همراه تست منفی کاذب «کووید-۱۹»، در نامه‌ای به دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر انجام تست مجدد همه موارد ورودی از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی از مبدأ عراق تاکید کرد. بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در نامه دکتر سعید نمکی خطاب به دکتر علیرضا رئیسی آمده است: «نظر به اینکه موارد متعددی از آزمایشات PCR منفی از مسافرانی که با مبدأ کشور عراق وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شوند، در مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران با بررسی مجدد مثبت می‌باشند و همکاران‌مان در استان خوزستان هوشمندانه بدون تست مجدد اجازه ورود نمی‌دهند، مع‌الوصف بنا بر اطلاعات واصله تعداد قابل توجهی با اتکا به تست منفی صادره از آزمایشگاه کشور عراق با هواپیما به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و در مقصد نیز مورد آزمایش مجدد قرار نمی‌گیرند، لذا تمام دستورالعمل‌های قبلی مبنی بر اجازه ورود با تست منفی انجام شده در کشور عراق منتفی و همه موارد ورودی از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی باید تست مجدد شوند».
 
* شناسایی ۱۱ هزار و ۸۷۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا  
از طرفی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت در کشور ۲۰۸ نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست دادند. بنا بر این گزارش، از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۷۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۷۱۳ نفر آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۲۰۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۹ هزار و ۵۶ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۴۲۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بنا به این گزارش، تاکنون ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۵۹۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۷۰ هزار و ۴۶۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۳ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۶۲ دوز رسید.
 

Page Generated in 0/0049 sec