printlogo


کد خبر: 233911تاریخ: 1400/3/5 00:00
اخبار

عذرخواهی وزیر نیرو از مردم به خاطر قطعی برق
 وزیر نیرو در نخستین واکنش نسبت به قطعی برق روز‌های اخیر گفت: فارغ از همه ادله‌ای که برای مضیقه در تامین برق کشور وجود دارد و در روز‌های گذشته توسط همکارانم توضیح داده شده اما بر خود وظیفه می‌دانم از همه مردم عذرخواهی کنم. رضا اردکانیان افزود: گرمای زودهنگام هوا و کاهش بارش‌ها دلیل اصلی قطع برق‌هاست. اردکانیان افزود: اطلاعات دقیق و کارشناسانه را در اختیار مردم قرار خواهیم داد. جنگ اقتصادی دشمن توأم با جنگ روانی هم هست و تلاش می‌کنیم در مسیر طراحی شده برای تامین آب و برق مطمئن در کشور قدم برداریم. وزیر نیرو گفت: ظرفیت نصب شده ما ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات است که از این مقدار ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برقابی است. با توجه به وضعیت نیروگاه‌های غیر آبی ما، عمر و راندمان آنها که بستگی و تابعی از دما و ارتفاع است، در تابستان از نیروگاه‌های‌مان جز آبی‌ها ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی تولید برق داریم، لذا در بهترین شرایط مجموع تولید عملی کشور حدود ۶۰ هزار مگاوات است که ما امسال برای تابستان با واحد‌های جدید و آمادگی واحد‌های قدیمی، روی عدد ۶۰ هزار مگاوات می‌توانستیم در شرایط نرمال حساب کنیم اما کاهش بارش‌ها که حدود ۵۵ درصد کاهش داشتیم، موجب شد در نیروگاه‌های آبی با ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت عملی مواجه باشیم، با این حال انتظار ما وجود ۵۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت عملی تولید بود. وی گفت: ما سال گذشته حدود یک میلیون مشترک جدید داشتیم و در پیش‌بینی داشتیم باید ۲۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت داشته باشیم که سال ۹۹ جمعا ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید را وارد مدار آوردیم اما اینکه چرا دچار کمبود شدیم، یک بحث گرمای زودرس است. فروردین افزایش دمای ۵ درجه و اردیبهشت افزایش دمای ۳ درجه داشتیم که هم روی توان خروجی نیروگاه‌ها تاثیر داشت و هم استفاده زودتر از وسایل سرمایشی را به دنبال داشت. 
***
مجوزهای زائد از بین می‌روند
سیداحسان خاندوزی در تشریح نشست روز دوشنبه [3 خردادماه] فراکسیون «فضای تولید و کسب‌و‌کار» مجلس شورای اسلامی با رئیس سازمان غذا و دارو و فعالان اقتصادی گفت: یکی از اولویت‌های فراکسیون فضای تولید و کسب‌و‌کار در سال 1400، برداشتن موانع تولید از مقابل تولیدکنندگانی است که در بخش‌های مختلف با جنس متفاوتی از مشکلات و موانع اجرایی مواجه هستند. وی ادامه داد: با توجه به استعلامی که از هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌و‌کار گرفته شد، 7 دستگاه کشور بیشترین فراوانی شکایت‌های فعالان اقتصادی را در فرآیند مقررات‌گذاری و مجوزدهی دارند؛ یکی از این دستگاه‌ها، سازمان غذا و دارو است که شکایت‌های زیادی از آن به هیات مقررات‌زدایی واصل شده است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: در فراکسیون فضای تولید و کسب‌و‌کار، دعوت از ۷ دستگاه مذکور را با هدف بررسی موضوعات و مصادیق رفع موانع تولید در دستور کار قرار دادیم و مقرر شد به صورت هفتگی یا ۲ هفته یک بار، جلساتی تحت عنوان «دوشنبه‌های نظارت» در فراکسیون برگزار کنیم. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نخستین جلسه دوشنبه‌های نظارت فراکسیون فضای تولید و کسب‌وکار با حضور رئیس سازمان غذا و دارو برگزار شد. 
***
واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و مرغ منجمد برای کنترل بازار
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و احتمال ایجاد بحران مجدد در بازار مرغ و نحوه ورود مجلس از جایگاه نظارتی به این مساله گفت: اخیرا ما جلسه‌ای با حضور مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بانک مرکزی داشتیم و این مساله به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفت. پرویز اوسطی با اشاره به اینکه فعلا شاهد آرامش نسبی در بازار مرغ هستیم، گفت: باید تلاش کنیم این آرامش،  ماه‌های آینده نیز برقرار باشد. وی تصریح کرد: هم‌اکنون فرآیند جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی بخوبی در حال انجام است و حدود ۱۱۷ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که البته این دقیقا به اندازه نیاز کشور است و ما باید با ضریب اطمینان بیشتری حرکت کنیم تا دچار مشکل نشویم. در این راستا وزارت جهاد کشاورزی ۲ اقدام انجام داده است؛ نخستین اقدام واردات ماهانه ۲۰ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار به کشور است و اقدام دوم نیز واردات مرغ منجمد است که توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام شده و به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری می‌شود. اوسطی تصریح کرد: با این اقدامات پیش‌بینی می‌کنیم در ماه‌های آینده شاهد آرامش بیشتری در بازار مرغ باشیم. 
وی با اشاره به اینکه جوجه یک‌روزه نرخ مصوب دارد، افزود: واحدهای مرغ مادر باید جوجه یک‌روزه را با نرخ مصوب در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند؛ ضمن اینکه قرار شده وزارت جهاد کشاورزی این مساله را نیز مدیریت کند تا مشکلات موجود رفع شود. اوسطی درباره اینکه با توجه به شرایط خشکسالی و شرایط نامطلوب مراتع، احتمال افزایش قیمت گوشت قرمز وجود دارد؟ گفت: این نگرانی وجود دارد، چرا که خشکسالی موجب فقیرتر شدن مراتع و کاهش تولید علوفه شده است و در خیلی از مناطق کشور دامداران ناچار به فروش دام‌های مولد خود شده‌اند، بنابراین باید سریع‌تر تدبیری برای این مساله اندیشیده شود تا دامداران دام‌های خود را نگه دارند و در ماه‌های آینده با بحران کمبود دام و گوشت قرمز مواجه نشویم. وی از دستگاه‌های مسؤول در این حوزه خواست تدابیر لازم را برای مدیریت این امر اتخاذ و عملیاتی کنند تا این نگرانی‌ها برطرف شود. 

Page Generated in 0/0047 sec