printlogo


کد خبر: 233915تاریخ: 1400/3/5 00:00
وزارت‌کشور اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم را اعلام کرد
7

گروه سیاسی: سرانجام روز گذشته پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، وزارت کشور اسامی نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده را اعلام کرد. 
 به گزارش «وطن‌امروز»، پس از گذشت 10 روز از پایان زمان ثبت‌نام نامزدها برای شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان نتایج بررسی‌ صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان را به وزارت کشور اطلاع داد. در این دوره از انتخابات چهره‌های شاخص بسیاری ثبت‌نام کردند که از لحاظ تعداد نسبت به ادوار پیشین کم‌سابقه به شمار می‌آید. از این چهره‌های شاخص می‌توان به افرادی همچون سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه ‌قضائیه و کاندیدای پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری، سعید جلیلی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی اردشیر‌لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، مسعود پزشکیان عضو سابق هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا‌وسیما، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت یازدهم، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم و فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و علیرضا زاکانی نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  اشاره کرد. 
روز گذشته ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵خود، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران را که صلاحیت آنها مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است اعلام کرد. بر اساس این بیانیه، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است. 
۱- آقای سعید جلیلی– فرزند محمدحسن- کد نامزد ۲۲
۲- آقای محسن رضایی‌میرقائد– فرزند نجف- کد نامزد ۴۴
۳- آقای سیدابراهیم رئیس‌‌الساداتی مشهور به رئیسی– فرزند سیدحاجی- کد نامزد ۳۳
۴- آقای علیرضا زاکانی– فرزند حسین- کد نامزد ۵۵
۵- آقای سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی– فرزند سیدحسن- کد نامزد ۶۶
۶- آقای محسن مهرعلیزاده– فرزند رحیم- کد نامزد ۷۷
۷- آقای عبدالناصر همتی– فرزند احمدعلی- کد نامزد ۸۸
از میان 7 چهره‌ای که صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید شده است، 4 چهره پیش از این نیز سابقه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته‌اند که محسن رضایی با 3 بار حضور در انتخابات نسبت به دیگر چهره‌ها سابقه بیشتری دارد. رضایی نخستین‌بار سال 84 برای نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد اما یک روز پیش از برگزاری انتخابات انصراف داد، 4 سال بعد در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب 671 هزار رای نفر سوم انتخابات شد و نهایتا سال 92 با کسب 3 میلیون و 884 هزار رای رتبه چهارم را به خود اختصاص داد. ابراهیم رئیسی در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان جدی‌ترین رقیب حسن روحانی در صحنه حاضر شد و با کسب 15میلیون و 800 هزار رای و حدود 39 درصد آرا، رتبه دوم انتخابات را کسب کرد. سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 با کسب 4 میلیون و 168 هزار رای رتبه سوم را به خود اختصاص داد. محسن مهرعلیزاده نیز سال84 با کسب  یک میلیون و 288 هزار رای رتبه هفتم را در میان کاندیداهای حاضر کسب کرد. 
 
* واکنش‌ها به پایان بررسی صلاحیت متقاضیان
اعلام نهایی اسامی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده انتخابات توسط وزارت کشور، واکنش چهره‌های حاضر در فضای انتخاباتی را برانگیخت. حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در صفحه اینستاگرام خود،‌ با انتشار فیلمی به این خبر واکنش نشان داد. در این کلیپ کوتاه، حجت‌الاسلام رئیسی در نشستی با جمعی نخبگان و جوانان دانشگاهی در پاسخ به دغدغه برخی حاضران گفت:‌ دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند؛ من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود. 
علی لاریجانی که در فضای عمومی به عنوان یکی از نامزدهای اصلی انتخابات شناخته می‌شد و فعالیت‌های مجازی خود را آغاز کرده بود، پس از اینکه نامش در میان اسامی نهایی تایید صلاحیت‌شدگان نبود، با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم شورای نگهبان تمکین کرد. در قسمتی از این بیانیه آمده است: حال که روند انتخابات اینگونه رقم ‌زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانی که در این مدت‌ کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید. عزت‌الله ضرغامی هم که نامش را در میان تایید صلاحیت‌شدگان نیافت، در صفحه شخصی خود با تشکر از تلاش مشاوران، کارشناسان و تیم‌های اقتصادی‌اش اعلام کرد طرح‌های آماده‌شده‌اش را به مدیران آینده، ارائه خواهد کرد. همچنین دفتر اطلاع‌رسانی مسعود پزشکیان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد پزشکیان قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را ندارد. دیگر شخصی که صلاحیتش توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت بود. جهانگیری در بخشی از بیانیه‌ای که منتشر کرد، نوشت: اکنون تکلیف از من ساقط است و پایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنم. همچنین وی از عموم شهروندان دعوت کرد تا در انتخابات شرکت کنند.
برخی از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات نیز قبل از اعلام اسامی نهایی تایید صلاحیت‌شدگان، انصراف خود را از ادامه حضور در این عرصه اعلام کردند. رستم قاسمی و حسین دهقان ۲ چهره‌ شاخصی بودند که از حضور در این عرصه انصراف دادند. قاسمی طبق گفته خود به نفع جریان انقلاب و دهقان به نفع رئیسی از ادامه حضور منصرف شدند. 
 
* آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی
بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز می‌شود و ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می‌پذیرد. بر این اساس، بازه رسمی تبلیغات از روز گذشته آغاز شد و تا ساعت 8صبح  روز پنجشنبه 27 خردادماه ادامه خواهد داشت. 
سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات اظهار داشت: با توجه به تعیین تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده، ان‌شاءالله بنا بر پیش‌بینی‌ای که انجام داده‌ایم به صورت قطع 3 مناظره زنده تلویزیونی بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم داشت. وی با بیان اینکه جدول این مناظرات خدمت مردم و نامزدها اعلام خواهد شد، تصریح کرد: هر یک از مناظره‌ها بین نامزدها حداقل ۳ ساعت خواهد بود، چنانچه نامزدها موارد خلاف قانون را بیان کنند، به نامزد دیگر فرصت و زمان دیگری را خواهیم داد که ممکن است این زمان از ۳ ساعت هم افزایش پیدا کند. قرعه‌کشی جدول برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری هم ساعت22‌امشب برگزار می‌شود. 
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه ‌قضائیه نیز صبح روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: قوه قضائیه در فرآیند اجرا و نظارت بر نحوه برگزاری بر انتخابات مداخله‌ای ندارد. وی افزود: قوه‌ قضائیه در موضوع انتخابات ۳ ماموریت پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به جرائم و تخلفات احتمالی و نظارت بر حسن اجرای قانون در دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد. 
***
مشارکت؛ پیش‌شرط پیروزی
یونس مولایی: موعد انتخابات ریاست‌‌جمهوری در ادوار مختلف بحث‌های حاشیه‌ای زیادی را با خود به همراه داشته است، با این حال اساسی‌ترین بحثی که همواره نسبتی جداناشدنی با مقوله انتخابات داشته، مساله «مشارکت عمومی» بوده است. هر چند همواره انتخابات‌ها با نتایج نهایی‌شان در ذهن‌ها باقی می‌مانند اما اصل انتخابات نسبتی ذاتی و پیوندی جداناشدنی با مقوله مشارکت سیاسی دارد. بر همین مبنا نادیده انگاشتن چنین صورت مساله مهمی فراتر از نتایج نهایی انتخابات، بر سپهر سیاسی جامعه و قدرت خارجی هر نظام سیاسی تاثیر مستقیم می‌گذارد. با این توضیحات دور از عقلانیت نخواهد بود اگر اصل مشارکت عمومی را واجد اهمیتی مضاعف در قیاس با نتیجه انتخابات‌های مختلف به حساب آوریم. 
در این میان همواره مصلحان اجتماعی و خردمندان سیاسی بر لزوم تقویت مشارکت در تعیین سرنوشت جمعی مردم تاکید داشته‌اند. مشارکت از یک سو به تقویت سواد سیاسی، تحلیل و مسؤولیت‌پذیری جامعه کمک می‌کند و از سوی دیگر به تقویت قدرت درونی هر کشوری منتهی می‌شود. پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال57 و برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب و رای مردم به نظام سیاسی بدیعی که بر ۲ رکن «جمهوریت» و «اسلامیت» تاکید داشته باعث شد مشارکت سیاسی مردم به عنوان یکی از اصول تخلف‌ناپذیر نظام اسلامی در طول 4 دهه گذشته مورد توجه رهبران انقلاب قرار گیرد. تعابیری که بنیانگذار کبیر انقلاب و بعدها رهبر حکیم انقلاب پیرامون اهمیت و اولویت مشارکت عمومی به کار بردند گواهی روشن بر این موضوع است. بر این مبنا برقراری یک پیوند دوطرفه میان مردم و حاکمیت ضمن ایجاد فضایی برای رقابت سالم میان نیروهای سیاسی، تقویت جامعه و جلوگیری از خشونت، به ارتقای قدرت ملی یک کشور در برابر دشمنانش نیز کمک می‌کند؛ مساله‌ای که چندی پیش رهبر انقلاب نیز در دیدار رمضانی با دانشجویان بار دیگر بر آن تاکید و خاطرنشان کردند: «در همین انتخابات هم، کار اساسی و دم‌دستی‌ که شما دارید، این است که همه را از جمله دانشجویان را و دیگران را به مشارکت تشویق کنید. بعضی از این اظهاراتی که امروز شد که به عنوان دلسوزی گفته شد، واقعا‌ هم درست است اما این جور نباشد که همین اظهارنظر دلسوزانه موجب شود کسانی از مشارکت دلسرد بشوند؛ به این باید توجه کرد». رهبر انقلاب در ادامه این سخنان و در تبیین علل و اهمیت مشارکت افزودند: «نفس حضور مردم برای انتخاب مسؤولان کشور، از صدر تا ذیل، یک مسأله‌ مهمی است؛ مساله‌ انسانی مهمی است، مسأله‌ تمدنی بسیار مهمی است؛ مردم‌سالاری است. بعد هم همین‌طور که می‌دانید، حضور مردم در انتخابات، بر توانایی‌ها و قوت آن دولت منتخب تأثیر زیادی دارد؛ بالاخره یک دولتی انتخاب خواهد شد، یک رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود و دولتی تشکیل می‌دهد؛ هر چه پشتوانه‌ او بیشتر باشد، قوی‌تر باشد، قطعا بهتر است و قدرت بازدارندگی کشور را بالا می‌برد، امنیت می‌دهد به کشور، برای کشور آبرو ایجاد می‌کند. بنابراین مشارکت، خیلی مهم است». 
البته این نخستین‌باری نبود که ایشان بر اهمیت این مساله تاکید وافر داشته‌اند و نگاهی به سیر مواضع و عملکرد رهبر انقلاب موید این نکته است که مشارکت عمومی اولویت همیشگی نظام جمهوری اسلامی در میدان انتخابات بوده است. در این میان، استفاده از تعابیری همانند «قدرت بازدارندگی» برای توصیف مشارکت حداکثری مردم نشان از تاثیر تعیین‌کننده مشارکت عمومی بر سرنوشت جمعی مردم دارد. مضاف بر این، میزان مشارکت و رای نهایی کاندیدای منتخب در میدان رقابت‌های انتخاباتی دست دولت جدید را نیز برای ایجاد تغییرات گسترده بازتر می‌کند. تجربه ادوار انتخابات در 4 دهه گذشته و روی کار آمدن دولت‌هایی با تفاوت‌های حداکثری، نتایج مختلفی برای جامعه‌شناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی به همراه داشته است که یکی از مهم‌ترین آنها را می‌توان سنجش قدرت دولت‌ها بر اساس پشتوانه مردمی‌شان و تعداد آرایی دانست که در حمایت از آن دولت به صندوق‌های رای ریخته شده است. بر همین مبنا و با توجه به شرایط دشواری که در سایه دولتداری 8 ساله غربگرایان به مردم تحمیل شده است، دولت آینده فارغ از آنکه به ریاست چه شخصی باشد، نیازمند پشتوانه عمومی درخور برای ایجاد تغییرات و اصلاح وضعیت موجود است. به عبارت دیگر مشارکت حداکثری مردم فراتر از انتخاب گزینه نهایی، حد توانمندی دولت آینده را نیز مشخص می‌کند. 
 
* مشارکت به وقت آزمون سیزدهم
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی ملت ایران قرار گرفته است؛ انتخاباتی که البته در شرایطی خاص‌تر نسبت به ادوار پیشین برگزار می‌شود. تجربه 8 ساله دولتداری جریان غربگرا در کنار خسارات تحمیل شده به مردم باعث شده پیشاپیش نگاه‌های بیشتری به آغاز تحولات از سوی دولت بعدی دوخته شود. در این میان اما عرصه انتخابات و صندوق رای به عنوان مهم‌ترین ابزار انتخابی مردم می‌تواند اهمیتی فراتر از نتیجه نهایی انتخابات دارد. غفلت از اهمیت انتخابات و تاثیرات اجتماعی مشارکت عمومی نباید تحت هیچ شرایطی توجیه شود. تاکید دائمی رهبر انقلاب بر لزوم مشارکت گسترده مردم در انتخابات به عنوان تبلوری از مردم‌سالاری دینی می‌تواند به بیمه شدن کشور در مقابل مخاطرات بیرونی منتهی شود. مقام شامخ ولایت پیش از این در باب اهمیت انتخابات خاطرنشان کرده بودند: «انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمی‌شود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست». با تمام این توضیحات، اولویت مشارکت مردم در انتخابات 28 خردادماه بیش از هر زمان دیگری ملموس است؛ مشارکتی که رهبر حکیم انقلاب‌ آن را اولویت نخست هر انتخاباتی از جمله انتخابات پیش رو می‌دانند. دولت منتخب مردم فارغ از آنکه کدام یک از شخصیت‌ها حائز صلاحیت باشند، به رای قابل قبولی از سمت مردم و پشتوانه عمومی برای ایجاد تغییرات و اصلاحات اساسی نیازمند است که پیش‌شرط کسب آن شکل‌گیری مشارکت حداکثری مردم است.

Page Generated in 0/0056 sec