printlogo


کد خبر: 233930تاریخ: 1400/3/6 00:00
کارگردان نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم»:
خرمشهر خانه اصلی این نمایش است

مریم منصوری، نویسنده و کارگردان نمایش دفاع مقدسی «آمده بودیم اینجا بمیریم» از سفر خود به خرمشهر و ماجرایی که منجر به خلق این نمایش شد، گفت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» به نویسندگی و کارگردانی مریم منصوری همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، در سالن تماشاخانه سرو روی صحنه رفت؛ نمایشی دفاع‌مقدسی که پیش از این در جشنواره مقاومت اجرا داشت و به گفته کارگردان، با بازخورد خوبی از طرف منتقدان و داوران جشنواره روبه‌رو شد و توانست جایزه سوم نمایشنامه‌نویسی و تقدیر بازیگری مرد را از آن خود کند. 
منصوری درباره سفر و اتفاقی که منجر به خلق این نمایش شد، گفت: معمولا در ماه آخر سال همیشه برنامه سفر به مناطق جنگی و راهیان نور در دانشگاه‌ها وجود دارد و چند سال قبل که من دانشجوی ارشد هنر بودم خیلی دوست داشتم به عنوان یک نویسنده از این مناطق دیدن کنم، چون جنگ موضوعی است که در ادبیات جهان پیوسته مورد توجه قرار گرفته است؛ از ادبیات یونان باستان تا ادبیات معاصر. جنگ خودش یک موقعیت دراماتیک است و در دل خود جدال خیر و شر را به تصویر می‌کشد. واژه «وطن» برای همه مقدس است و بدون شک همه دوست دارند از سرزمین و خانواده خود در برابر هر هجومی دفاع کنند. 
وی ادامه داد: من آن سفر دانشجویی را رفتم و از مناطق مختلفی مثل فکه، دهلاویه و سرانجام خرمشهر دیدن کردم. اتوبوس ما کنار خانه‌ای در نزدیکی رود کارون پارک شده بود که هنوز آثار گلوله‌های دوران جنگ روی دیوارهای آن پیدا بود. آقای مسنی از آن خانه بیرون آمد و من با او گرم صحبت درباره جنگ و خرمشهر شدم. از او سوال کردم در زمان جنگ نیز شما همین جا سکونت داشتید که در پاسخ گفت آن روزها به دلیل حملات سنگین عراق مجبور شدیم به همراه خانواده شهر را ترک کنیم. او در ادامه خاطره‌ای برایم تعریف کرد و گفت که پس از اشغال خرمشهر توسط عراقی‌ها، این خانه مقر فرماندهی عراقی‌ها در خرمشهر بوده است. همان جا استارت اولیه این نمایش در ذهنم ‌زده شد؛ «خانواده‌ای که پس از جنگ به خانه‌ای برمی‌گردند که در زمان اشغال، مقر فرماندهی عراقی‌ها بوده است».
منصوری درباره تصمیم خود برای نوشتن این نمایش به دانا گفت: بعد از آن سفر مطالعات زیادی درباره تاریخ خرمشهر داشتم و دیدم این شهر چه به لحاظ جغرافیایی و چه سیاسی همواره یکی از شهرهای مهم ایران بوده است. مقاومت مردم شجاع این شهر در جنگ ایران و عراق با کمترین امکاناتی که داشتند در تاریخ ماندگار شده است. همه اینها به علاوه سفری که خودم به آنجا داشتم و آن خاطره و خانه باعث شد این نمایش را نگارش کنم. 
وی افزود: داستان این نمایش درباره خانواده‌ای است که پس از امضای قطعنامه به اصرار مادر خانواده به خانه و شهرشان، خرمشهر برمی‌گردند تا خبری از فرزندانی به دست آورند که در طول جنگ از دست داده‌اند یا مفقود شده‌اند و نمی‌دانند چه بلایی بر سر آنها آمده است. 
کارگردان نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» از علاقه فراوان خود به اجرای این نمایش در خرمشهر گفت و افزود: خرمشهر خانه اصلی این نمایش است و امیدوارم روزی بتوانم این نمایش را با قدرت و انرژی مردم آنجا روی صحنه ببرم. 

Page Generated in 0/0053 sec