printlogo


کد خبر: 233935تاریخ: 1400/3/6 00:00
دور دنیا

نیروهای بسیج مردمی عراق به فتنه دستگیری فرمانده قاسم مصلح واکنشی قاطعانه نشان دادند
بغداد و بصره در کنترل حشد‌الشعبی
فتنه‌انگیزی روز گذشته دولت مصطفی الکاظمی با حمایت آمریکا برای کینه‌جویی علیه یکی از برجسته‌ترین فرماندهان حشدالشعبی به شکلی قاطع پاسخ داده شد، به طوری که یگان‌های بسیج مردمی عراق از عصر دیروز در منطقه سبز بغداد و همچنین خیابان‌های اصلی بندر بصره در جنوب این کشور مستقر شدند.  
روز چهارشنبه پس از آنکه حاج‌قاسم مصلح، فرمانده بسیج مردمی عراق در جریان عملیات پاکسازی الانبار از لوث وجود تروریست‌های داعش، در یک اقدام تحریک‌آمیز توسط نیروهای امنیتی وابسته به نخست‌وزیری در بغداد بازداشت شد، یگان‌های حشدالشعبی بلافاصله ضمن فرستادن پیام هشدار برای مصطفی الکاظمی، از 5 محور به سمت منطقه سبز پایتخت حرکت کردند. 
گفته می‌شود یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها کینه شدیدی از قاسم مصلح دارند نقشی است که برای او در حمله به پایگاه‌های غیرقانونی نیروهای اشغالگر پنتاگون قائل هستند، بویژه سازماندهی حملات پهپادی و راکتی اخیر به پایگاه هوایی عین‌الاسد در الانبار. 
فرماندهان حشد پس از این اقدام ۳ شرط برای الکاظمی تعیین کردند: عذرخواهی رسمی، آزادی قاسم مصلح و برکناری احمد ابورغیف یک بعثی متعصب و عامل آمریکایی‌ها در رأس سازمان استخبارات (دستگاه اطلاعات). متعاقبا منزل مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر موقت به محاصره درآمد. 
به گزارش کانال تلگرامی صابرین‌نیوز به نقل از منابع نزدیک به حشدالشعبی، متعاقب کنترل یگان‌های مردمی بر منطقه سبز، نیروهای امنیتی وابسته به الکاظمی جرأت حضور در خیابان‌ها را نیافته و حتی سفارت آمریکا هم به طور کامل تخلیه شد. بسیاری از اعضای دولت و نزدیکان الکاظمی هم فرار کردند؛ از جمله شخص ابورغیف که وقتی متوجه نتیجه عکس فتنه‌گری‌اش شد از منزل خود، چسبیده به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد فرار کرد و به یکی از ساختمان‌های امنیتی پناه برد. 
به نظر می‌رسد حشد‌الشعبی صرفا به آزادی حاج‌قاسم مصلح رضایت نداده و برنامه‌های جدی برای خنثی کردن فتنه‌انگیزی‌های آمریکایی الکاظمی و تیم بعثی او دارد که در ماه‌های اخیر نه فقط نیروهای بسیج مردمی بلکه حتی فعالان سیاسی و رسانه‌ای مخالف دولت و البته ایجاد ناامنی در حوزه اقتصادی و معیشت مردم عراق را دربر می‌گیرد. هنوز مشخص نیست حشدالشعبی چه تصمیمی درباره سرنوشت ابورغیف گرفته است.
***
تداوم آزار و اذیت فلسطینیان در «شیخ جراح»
نیروهای رژیم صهیونیستی همچنان در حال تحت فشار قرار دادن ساکنان محله «الشیخ جراح» و وادار کردن آنها به کوچ اجباری از این محله قدیمی بیت‌المقدس هستند. 
به نوشته پایگاه خبری «عربی ۲۱»، جوانان و فعالان فلسطینی همچنان در حال اعلام همبستگی با ساکنان این محله که به اخراج از منازل‌شان و محله الشیخ جراح تهدید می‌شوند، هستند. این محله در نزدیکی بخش قدیمی شهر قدس و مسجدالاقصی قرار دارد و صهیونیست‌ها به دنبال مصادره آن به نفع شهرک‌نشینان هستند. دادگاه رژیم صهیونیستی با درخواست ساکنان این محله مبنی بر برچیدن بلوک‌های سیمانی و رفع محاصره این محله که بیش از یک هفته است ادامه دارد و مانعی برای ورود و خروج ساکنان و حامیان آنهاست، مخالفت کرد.
 بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی پس از اقدام شهید «شاهر ابوخدیجه» علیه شماری از نظامیان اشغالگر در ورودی محله الشیخ جراح که به زخمی شدن ۷ صهیونیست منجر شد و خود نیز به ضرب گلوله به شهادت رسید، کنترل خود بر این محله را افزایش داده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از اقدام اشغالگران برای اخراج جوانانی که برای همبستگی با ساکنان الشیخ جراح به این محله آمده‌اند و متفرق کردن آنها و حتی حمله به منازل شماری از ساکنان این محله، منتشر کردند.
 به عنوان مثال دوربین‌های مداربسته منزل خانواده «الکسوانی» تصاویری از اقدام نظامیان صهیونیست در تیراندازی عمدی به این منزل در حالی که صاحبان آن در داخل خانه بودند، ضبط کرده است که لحظه اصابت تیر به یکی از دختران این خانواده و آسیب دیدن ستون فقراتش را نشان می‌دهد. پدر خانواده نیز از ناحیه پا مجروح می‌شود. 
***
اعزام ۳ بمب‌افکن راهبردی روسیه به پایگاه حمیمیم سوریه
وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۳ فروند بمب‌افکن راهبردی مدل TU-۲۲-M-۳ در پایگاه نظامی حمیمیم سوریه فرود آمده است.
 این بیانیه می‌افزاید اعزام این بمب‌افکن‌ها پس از توسعه باند فرودگاه نظامی این پایگاه نظامی و امکان فرود آمدن همه انواع جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های بزرگ در آن انجام شده است.
 بر اساس این بیانیه این نخستین‌بار است که این بمب‌افکن‌های دوربرد در سوریه به کار گرفته می‌شود و قرار است از آنها در یک رزمایش بر فراز دریای مدیترانه استفاده و سپس به روسیه بازگردانده شود. با توسعه پایگاه نظامی حمیمیم، روسیه می‌تواند از این پایگاه به عنوان نقطه اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی به مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا استفاده کند. تا پیش از این، این بمب‌افکن‌ها فقط از خود روسیه امکان اعزام داشتند. مسکو از پاییز ۲۰۱۵ که تصمیم به ورود به پرونده سوریه و حمایت از دولت مرکزی این کشور گرفت، فرودگاه متروکه حمیمیم را به دست گرفت و پس از قراردادی با دولت سوریه آن را به یک پایگاه عظیم نظامی تبدیل کرد. 

Page Generated in 0/0049 sec