printlogo


کد خبر: 233941تاریخ: 1400/3/6 00:00
آیا باید یک سرباز احمدی دیگر به خاطر اتفاقات فوتبالی در اصفهان چشمش را از دست بدهد؟
تا تاریخ تکرار نشود

این متن نه ربطی به باشگاه سپاهان دارد و نه باید مدیریت ذوب‌آهن را مقصر دانست؛ به هیچ وجه! اما یک واقعیت وجود دارد و کتمانش به نفع فوتبال ایران نیست. در سالیان اخیر با توجه به رقابت نزدیک پرسپولیس و سپاهان، متاسفانه شاهد رخداد‌های عجیبی خارج از مستطیل سبز بوده‌ایم. گل درشت‌ترین این حوادث تلخ مربوط به بازی رفت ۲ تیم پرسپولیس و سپاهان در سال 1386 است، جایی که یک سرباز وظیفه به خاطر پرتاب نارنجک دستی بینایی خود را از دست داد. اتفاق مطابق معمول در اصفهان حادث شد. 
متاسفانه با گذشت بیش از یک دهه کماکان این حوادث تلخ ادامه دارد. در آخرین نمونه‌اش اتوبوس پرسپولیس که از هتل عازم ورزشگاه فولادشهر بود با ۲ نارنجک دستی مورد اصابت قرار گرفت که خوشبختانه این بار نه چشمی کور شد و نه از صورتی خون آمد اما تصور کنید راننده اتوبوس کنترل آن را از دست می‌داد، در این صورت الان ما باید درباره یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ ورزش ایران می‌نوشتیم. چون خطر از بیخ گوش‌مان گذشت باید بگوییم ایرادی ندارد؟
حمله نارنجکی به اتوبوس پرسپولیس در اصفهان با خوش‌شانسی، صدمات جانی نداشت اما در این بین به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ یک‌بار برای همیشه باید تکلیف خود را با اصفهان پرجنجال روشن کنند. فوتبال مقوله‌ای اجتماعی است که ملت‌ها را به هم نزدیک‌ می‌کند. اگر جنگی هم باشد، با فوتبال، ملت‌ها کنار هم می‌نشینند و رقابت تیم‌شان را تماشا می‌کنند؛ در آخر هم برنده شادمان و بازنده غمگین ورزشگاه را ترک می‌کند. اما وقتی این مقوله بدرستی مدیریت نشود، کارکرد اصلی خود را ندارد و در نتیجه نه‌تنها جنگی را به دوستی تبدیل نمی‌کند، بلکه شاید جنگی هم به پا کند. در فوتبال دنیا هرازگاهی شاهد هستیم که هوادارانی متعصب - که به آنها اصطلاحا تیفوسی می‌گویند- در هواخواهی تیم محبوب خود، علیه تیم رقیب شعار می‌دهند و گاهی هم نتیجه این شعارها به زد و خورد ختم می‌شود. در این بین حتما اتفاقاتی نظیر حمله به اتوبوس پرسپولیس در اصفهان، در دنیای فوتبال رخ داده اما شاید تفاوت ما و آنها در نحوه برخورد با این موضوع باشد. دوشنبه زمانی که پرسپولیس از هتل محل اقامت خود در اصفهان عازم ورزشگاه فولادشهر بود تا برابر ذوب‌آهن صف‌آرایی کند، افرادی روی پلی ایستاده بودند و با نارنجک دستی، اتوبوس تیم را هدف قرار دادند که نتیجه آن صدمات جدی به اتوبوس بود، اتفاقی که در آن کسی آسیب ندید. آری! باید خوشحالی کنیم شیشه اتوبوس بر اثر انفجار نشکست و به اعضای تیم آسیب نرسید اما براستی اگر خوش‌شانسی‌ نبود و اتفاق ناگواری رخ می‌داد، چه کسی مسؤولیت «جان» افراد را می‌پذیرفت؟ یکی از مواردی که نهادهایی همچون AFC یا فیفا برای اعطای میزبانی به باشگاه‌ها و کشورها در نظر می‌گیرند، بحث حفظ امنیت تیم میهمان است. به همین خاطر به کشورهایی که در حال جنگ هستند و امنیت تیم میهمان در آن کشورها تامین نمی‌شود، میزبانی داده نمی‌شود. این یعنی بسیار مهم است یک مسابقه فوتبال بویژه در خارج از ورزشگاه در نهایت امنیت برگزار شود ولی به نظر می‌رسد این مورد در فدراسیون فوتبال ایران اصلا اهمیت ندارد که انتظار اجرایی شدن آن را داشته باشیم. 
فارغ از اینکه پلیس استان اصفهان باید وظیفه خود در تامین امنیت تیم میهمان را انجام دهد (و با دستگیری خاطیان انجام هم داد)، سوال این است: فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر چه اقدامی برای این موضوع انجام داده است؟
آیا تعداد اتفاقات ناگوار در شهرهایی همچون اصفهان آنقدر کم و بی‌ارزش بوده که تا به حال فکری به حال میزبانی این شهر نشده است؟ اگر در حمله نارنجکی به اتوبوس تیم پرسپولیس، اتفاقی برای کسی رخ می‌داد، فدراسیون تحت ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم مسؤولیت آن را می‌پذیرفت؟
در سال‌های اخیر مصاف پرسپولیس و نمایندگان اصفهان، حوادث زیادی را در این شهر رقم ‌زده و در همه موارد هم کسی مسؤولیت حوادث را نپذیرفته است اما در این بین اهالی فوتبال، صرفا سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را مسؤول می‌شناسند. این یعنی فدراسیون فوتبال حتی اگر بیانیه ندهد و رسما مسؤولیت نپذیرد، متولی این فوتبال است و باید به اتفاقات ریز و درشت آن و حتی حوادث اینچنینی ورود کرده و با اتخاذ تصمیماتی، اجازه تکرار حوادث تلخ را ندهد و یک بار برای همیشه تکلیف شهر پرحاشیه فوتبال ایران (اصفهان) را روشن کند. 
البته حکم عدم برگزاری بازی‌های این ۲ تیم در استان‌های خود راهکار مناسبی نیست. باید ریشه‌ای با مساله برخورد کرد و هیچ چیزی بازدارنده‌تر از تنبیه امتیازی ۲ تیم در این بین موثر واقع نخواهد شد. آن وقت طرفداران این ۲ تیم می‌دانند که ثمره ماجراجویی و کارهای پرخطرشان احتمالا منجر به از دست دادن قهرمانی تیم‌شان می‌شود. البته باید در ابتدا ثابت شود خاطیان چه کسانی هستند و حقیقتا به کدام تیم علاقه قلبی دارند تا بعدا عنوان نشود این یک توطئه از سوی باشگاه حریف بوده است. 
 
* بیانیه پرسپولیس درباره حادثه اصفهان
باشگاه پرسپولیس نسبت به حواشی رخ داده در اصفهان واکنش نشان داد. این باشگاه با انتشار بیانیه‌ای، اتفاقاتی را که در اصفهان رقم خورد محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «به خاطر اتفاقات اخیر پیرامون پرسپولیس از فدراسیون فوتبال و تمام ارگان‌های تصمیم‌ساز می‌خواهیم وارد عمل شوند و این بار با بررسی همه جوانب و همچنین احکام قاطع، دست افرادی را که پشت‌پرده اتفاقات بوده و درصدد آسیب رساندن به جامعه ورزش و بویژه باشگاه پرسپولیس هستند، کوتاه کنند». در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «باشگاه پرسپولیس از ابتدای فصل نشان داد آرامش و حفظ شؤون اخلاقی را در دستور کار دارد و با هرگونه اغتشاش، درگیری، تجمعات غیرقانونی، شایعه‌پراکنی و رفتارهای دور از شأن و شؤون ورزش پهلوانی صد در صد مخالف است. باشگاه پرسپولیس هرگز موافق رفتارهای خشونت‌آمیز نبوده و خواستار برخورد شدید با خاطیان است. ما اعتقاد داریم رفتار اینچنینی نه‌تنها باعث آسیب به فوتبال می‌گردد، بلکه وجهه فوتبال ایران را در سطح بین‌المللی مخدوش می‌کند».
بیانیه پرسپولیس این طور پایان می‌یابد: «تمام حقوق این باشگاه در اتفاقات اخیر مورد پیگیری دقیق قضایی قرار می‌گیرد و امیدواریم قانون در قبال بی‌مسؤولیتی عده‌ای که خارج از زمین فوتبال به دنبال کسب امتیاز و قهرمانی هستند، از سوی نهادهای تصمیم‌ساز در داخل فدراسیون و همچنین مراجع حقوقی معتبر به شدیدترین شکل ممکن اجرا شود».

Page Generated in 0/0060 sec