printlogo


کد خبر: 233974تاریخ: 1400/3/6 00:00
اخبار

با سهل‌انگاری بانک مرکزی رخ داد
رسوب 5/6 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات
معاون فنی گمرک گفت: عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی و عدم ابلاغ بموقع مصوبات مربوط به ترخیص درصدی کالاهای اساسی، از مهم‌ترین عوامل رسوب کالا در گمرکات و بنادر و کمبود کالا در داخل است. مهرداد جمال‌ارونقی در برنامه چاپ اول شبکه خبر گفت: با توجه به اتمام تاریخ مصوبه دولت درباره ترخیص درصدی کالاهای اساسی در روز پایانی اسفند سال 99،‌ از ابتدای سال جاری هیچ ترخیص قابل توجهی درباره کالاهای اساسی نداشتیم و این چالش باعث شد متاسفانه 5/6میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور دپو شود که ممکن است همین اتفاق باعث کمبود کالا در کشور شده باشد. وی افزود: متاسفانه با وجود تسهیلاتی که وجود دارد، باز هم نتوانسته‌ایم این کالاها را ترخیص کنیم. با این اوصاف اگر رسوب کالای موجود در بنادر را در نظر بگیریم، عملا می‌توان گفت کسری و کمبود کالا در داخل نخواهیم داشت اما این موضوع منوط به ترخیص کالای موجود در بنادر است. ارونقی توضیح داد: بعضی کالاهای اساسی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند تا زمانی که تخصیص و تامین ارز از سوی بانک مرکزی انجام نشود یا این ارز منتقل نشود، عملا صاحب کالا برای گمرک مشخص نیست و امکان ترخیص وجود ندارد. وی افزود: چالش دیگر این است که کالاهایی که به صورت اعتباری به بنادر و گمرکات رسیده، یعنی هنوز پولی جابه‌جا نشده و ارزی هم تامین نشده اما صاحب کالا که کالای خودش را با اعتبار خودش وارد کرده و به بنادر و گمرکات کشور رسانده، می‌خواهد کالا را ترخیص کند اما کد رهگیری بانک را ندارد و گمرک باید به نحوی کمک کند لااقل کالای مذکور درصدی ترخیص شود. این درحالی است که با پایان یافتن مجوز قبلی دولت و عدم ابلاغ مجوز جدید، ترخیص درصدی درباره کالاهای اساسی متاسفانه نداشتیم. 
این مقام مسؤول در خاتمه گفت: البته باید تاکید کرد در این باره مصوبه داشتیم اما ابلاغ نشده بود. از ابتدای سال این مصوبه به ما ابلاغ نشد و 29/2/1400 به گمرک ایران ابلاغ شد و ما از ابتدای این هفته مصوبه مذکور را اجرا 
می‌کنیم.
***
شرایط بیمه کارگران ساختمانی تسهیل شد
طبق گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، در راستای مصوبه مجلس می‌توان برای ۵ میلیون کارگر و افراد تحت تکفل آنها بیمه پایدار در نظر گرفت که نشان می‌دهد کار بزرگی در کمیسیون اجتماعی مجلس صورت گرفته است. مجلس شورای اسلامی کلیات طرح «اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی» را در هفته اخیر تصویب کرد. ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی در مجلس در تشریح طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی گفت: این طرح به نفع کارگران است، زیرا اکنون فقط 800 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری کارگران تحت پوشش بیمه هستند و 600 هزار نفر از آنها بیمه نیستند. همچنین مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در جریان بررسی طرح مذکور گفت: طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی سبب استقرار نظام تأمین اجتماعی فراگیر می‌شود. وی تصریح کرد: اکنون 850 هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند، در حالی که با توجه به منابع برای 70 درصد آنها کسری وجود دارد و فقط برای 30 درصد از بیمه‌شدگان منابع وجود دارد، لذا با این طرح می‌توان برای 5 میلیون نفر کارگر و افراد تحت تکفل آنها بیمه پایدار در نظر گرفت که نشان می‌دهد کار بزرگی در کمیسیون اجتماعی مجلس انجام شده است. 
***
شکوفایی صنعت لوازم خانگی در سایه تحریم
کیوان گردان، مدیرکل صنایع برقی، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز به کار انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی با بیان اینکه سال‌ها بود خلأ چنین انجمنی احساس می‌شد، گفت: قطعه‌سازی لوازم خانگی موتور محرکه این صنعت است و با استفاده از تولید قطعات لوازم خانگی برای نخستین بار در سال ۹۹ در تامین نیازهای اصلی این صنعت خودکفا شدیم. وی با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تا ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای خارجی بود و ۴۰درصد تولید داخل نیز از عمق ساخت داخل بسیار پایینی برخوردار بود، اظهار داشت: از خرداد ۹۷ واردات لوازم خانگی را متوقف کردیم. هرچند فکر نمی‌کردیم تحریم‌ها تا این حد مبادلات مالی این صنعت را سخت کند اما با این وجود در سال ۹۹ در اقلام اصلی لوازم خانگی خودکفا شدیم و امسال به دنبال صادرات برخی محصولات هستیم.
 این مقام مسؤول در وزارت صمت یادآور شد: قبل از تحریم‌ها سالانه ۷ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید می‌کردیم اما سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در داخل تولید شد. در حال حاضر این صنعت ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم دارد و ۵۰۰ بنگاه فعال در حوزه صنعت لوازم خانگی داریم.
 گردان میانگین عمق ساخت داخل لوازم خانگی را ۷۰ درصد عنوان و تصریح کرد: ۲ محصول تلویزیون و کولر گازی نسبت به سایر لوازم خانگی از عمق ساخت داخل کمتری برخوردارند. با این حال سال گذشته ۲۰۰میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم و پیش‌بینی امسال ما صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی است.

Page Generated in 0/0053 sec